Online marketing alapok kezdőknek (2022)

Home / online marketing / Online marketing alapok kezdőknek (2022)

Miért van szükség online marketing stratégiára?

Lehet bármilyen szép, csillogó honlapod, online marketing nélkül senki nem fog Tőled vásárolni. Emellett hiába szuper a szolgáltatásod / terméked, ha senkihez nem jut el a sok milliárd honlap közül a marketing üzeneted. A múlt században elsősorban újságokban, plakátokon, TV-ben, rádió reklámokon keresztül reklámoztunk, de ma már a növekvő e-kereskedelem és digitális marketing korában ez megváltozott. A KKV saját honlap nélkül nehezen boldogul.

Ha a sikeres online marketing rövid összefoglalására van kíváncsi, akkor olvasd el ezt a cikket. A konkrét marketingterv elkészítéséhez itt találsz információt, lásd konkrét marketingtervezés. Sajnos a szakma felhígult, így gyakran előfordul, hogy egy csalódott ügyfél rossz szájízzel kér segítséget.

2022-es marketing trendek

2022-re azt jósolták, hogy a videók még nagyobb teret hódítanak. Azt pedig mi is tapasztaljuk, hogy sokszor, a leendő ügyfelek célja az, hogy minél hamarabb, minél több pénzt keressenek. De nincs marketingtervük, nem a téma szakértői, amit képviselnek, ugyanakkor a honlapot szeretnék ha megcsinálnánk és a szöveget megírnánk és persze, ha már itt vagyunk, reklámozzuk is be azt (ha van a termékre igény, ha nincs).

Tervezésre, mérésre, és sok józan észre van szükség. Ha pedig rossz terméket/szolgáltatást választasz, akkor nem véd meg a marketing. Emellett lényeges szempont az is, hogy megfelelő kapcsolatot ápoljunk az ügyfelekkel és a pandémia hatására megnövekedett online forgalomban az impulzus alapú, akár elhamarkodott vásárlásokat elkülönítsük a stabil, megfontolt hosszútávú együttműködéstől.

2022-ben tovább szigorodik a marketing alapú követések jogköre, így egyre kevesebb dolgot fogunk látni a jövőben az ügyfelek tevékenységét illetően. Ez a remarketingbe (célzott hirdetés megjelenése korábbi látogatóknak) alaposan bekavar és azt hozza magával, hogy ugyanúgy bombázni fognak hirdetésekkel, de azok nem lesznek személyre szabottak. Ez ráadásul többlet marketing költségből lesz megvalósítható.

2022-ben egyre népszerűbbek a rövid videók, lásd fiatalok körében a TikTok. Immár a beszélgetés a fontos (amiben Te is részt vehetsz) és nem pedig az, hogy csak Rólad beszéljenek. Emellett a történetmesélés is nagyon népszerű. Ezáltal hiába hosszabb a reklám, valahogy általában rabul ejti az embereket.

Az online marketing alapok és eszközök áttekintése

A legfontosabb kérdések röviden: kinek? mit? hol? és hogyan? fogsz értékesíteni. Fel kell mérned a keresletet és kínálatot, hogy egyáltalán van-e értelme foglalkoznod az adott termékkel / szolgáltatással.

Mi a különbség az online és a digitális marketing között?

Az online marketing alatt az interneten keresztül történő marketing tevékenységet értjük, ami lehet:

  • weboldal marketing,
  • fizetett hirdetések (például Google Ads és Facebook),
  • keresőoptimalizálás (SEO), amikor természetes módon kerülsz előre a keresések alkalmával,
  • közösségi marketing,
  • e-mail marketing,
  • content (tartalom) marketing, lásd tartalomgyártás,
  • videómarketing,
  • közösségi marketing, stb.

A digitális marketing jelentése, hogy az adott terméket vagy szolgáltatást digitális csatornákon keresztül értékesítjük. Ezek lehetnek a fenti felsorolásban lévők, de ezen kívül offline csatornák is szóba jöhetnek, például:

  • rádió,
  • TV,
  • SMS,
  • hirdetőtábla, stb.

     

 

Online marketing eszközök

                       Az online marketing egy összetett folyamat, sok eszközből tevődik össze

A brand építést nem szabad a közvetlen, azonnali értékesítéssel összekeverni. És sok esetben először lead (érdeklődő) gyűjtése a cél, átterelése a saját kommunikációs csatornánkra és csak ezután értékesítünk neki. Nem kérjük meg a választottunk kezét az első randevún, hiszen az emberek nagy része nem vásárolni, hanem informálódni megy fel a netre.

Egy Google Ads (Adwords) hirdetéssel átterelhetjük a weblapunkra, és utána már ingyenesen el tudjuk érni példának okáért e-mail marketing segítségével.

B2B értékesítés jelentése és marketing stratégia

Business-to-business jelentése: cég értékesít cégnek. Teljesen más csatornákon és módon fogjuk megszólítani őket.

B2C jelentése 

Business-to-consumer jelentése: cég értékesít fogyasztónak.

A célközönség meghatározása

Nagyon fontos, hogy a célcsoport, akinek értékesíteni szeretnénk, pontosan meghatározásra kerüljön. Ezt egy ideális vevő tulajdonságainak összeírásával kezdjük el, akit buyer personának (végzettség, érdeklődési kör, életkor, stb.) hívunk. Megfogalmazzuk a konkrét problémát, melyre megoldást kínálunk.

A konkrét termék / szolgáltatás meghatározása és szegmentálás

Meg kell vizsgálnunk, hogy az adott user problémáját, hogyan fogjuk megoldani. Nem szabad túl nagy területet kiválasztanunk a szolgáltatásaink / termékeink kapcsán, de a túl szűk megoldás sem célravezető.

Érdemes szegmentálva, részekre osztva, egyedi módon elkészíteni a marketing tervet, hiszen akkor érezzük magunkat találva egy online marketing üzenettel, ha azt érezzük, hogy teljes mértékben nekünk szól. Profibbnak tűnik az a szakértő, aki csak kimondottan ezen a területen tevékenykedik, hiszen nem érthet mindenhez egy ember.

Az ügyfelek közül is mást fogsz értékesíteni annak, aki például már megvett egy terméket, mert másra van szüksége. A hűséget is jutalmazni kell, így azon belül is más ajánlatokat fogsz adni egy ügyfélnek és mást egy érdeklődőnek, akinek esetleg még nincs bizalma irányodba, mert nem ismer.

A marketing tölcsér fontossága

A fent leírt szempontok alapján ezen keresztül megy végig a user. Lépésről lépésre. A legutolsó elem a saját honlap, amit ezáltal megtalál a lead (érdeklődő). És itt természetesen nincs vége az utazásnak. Tudatosan kell ezen az úton végigvezetned őt és a igényes, edukatív információkkal segíteni, kényelmessé tenni az utazását. Nyilván, ha duguláselhárítással foglalkozol, akkor nem elvárható az, hogy, akinek elöntötte a víz az otthonát, az hírlevelekre fog feliratkozni.

Azonban a hasznos tartalomnak köszönhetően, amit a honlapodon jelenítesz meg, előrébb kerülhetsz a találati listán (lásd content marketing, mint tartalomgyártás). Emellett nagyon fontos a folyamatos mérés és optimalizálás az online marketingben a keresőoptimalizálással együtt, mely ennek a része.

Keresőoptimalizálás SEO

Az online marketing egyik legfontosabb speciális területe a SEO (keresőoptimalizálás)

Forgalom és konverzió

Ha folyamatosan költesz online marketingre – ami egyfajta befektetés, hiszen anélkül nem lenne bevételed -, akkor is lehet, hogy hiába nagy a webhelyforgalmad. Nagyon fontos, hogy a konverziód (átkattintási arány, lásd CTR) is megfelelő legyen. Különben nem lesz feliratkozás a hírlevélre, vásárlás, stb. De meg tudod vizsgálni, hogy hol akadt el a marketing tölcsér lépéseinél a user és ezáltal tovább fejlesztheted a marketing eszközöket.

Ahhoz, hogy jól működjön minden, a weblapnak profinak kell lennie, mert ezzel azonosítják a cégedet. Ez az első benyomás… Céges WordPress weboldal készítés pénzért? A 8 legfontosabb aranyszabály

Keresőoptimalizálás (SEO)

A felmérések szerint a vevők nagyjából 70%-a jön a keresőkből. A keresőoptimalizálás segítségével kijavítva a hibákat, előnyösebb helyezésre tehetsz szert az organikus (természetes) találatok tekintetében: 34 keresőoptimalizálási alap beállítás, hogy előre ugorj a keresőben

Fizetett hirdetésekkel ügyfélszerzés, akár holnaptól

A Google Ads (Adwords) és Facebook hirdetések segítségével klikkelések vagy megjelenés alapján tudsz fizetett hirdetések segítségével megjelenni az interneten. Erről részletesen itt olvashatsz: Megtérülő Facebook és Google Adwords kampány kezelési árak kisebb cégeknek is

Tartalommarketing

Legalább 40-50 releváns, jó minőségű, hosszabb írásra van szükség a szakterületünkön belül, hogy keresőoptimalizálás szempontból a Google meg tudja mondani, hogy konkrétan minek vagyunk a szakértői. Ha egy jól körülhatárolt domain csak a SEO-ról szól, akkor az akár az index.hu-t is megveri, ha keresőoptimalizálás kapcsán nyilatkozik. A hírújság ugyanis többféle témában publikál és nem egy területnek a szakértője.

Ma már a sok webszemét miatt nagyon fontos az igényes tartalom, megfelelő tagolással, videókkal, ábrákkal történő tálalása. Ezáltal emészthető a tartalom. Szakértőként bizalmat keltesz, és a Google is behozza a weblapodat a találatok alkalmával. De ez is kiszervezhető: Mielőtt webszövegírás, SEO cikkírás árak iránt érdeklődnél erre figyelj! 

Közösségi média marketing

Manapság már minden márka online marketingstratégiájában látható, hogy kiegészítésként segítségül hívja a közösségi média erejét. Ez alapján a közösségi platform segítségével hirdeted Magadat: Facebook, Instagram, You Tube, LinkedIn, stb.

A közösségi média fő célja a márkaépítés, érdeklődők bevonzása és különféle cselekedetre ösztönzése. Teljesen máshogy kell megírni egy Facebook, mint egy Google Ads (Adwords) hirdetést. Ugyanis a Facebook-on nem kulcsszóra keresve érdeklődnek egy téma iránt az emberek. Hanem a barátaikkal beszélgetve jelennek meg hirdetések a buyer persona alapján. Ezért, ha ugyanazt a cikket szeretnéd megosztani, akkor meg szoktuk változtatni, hogy más címmel és szöveggel jelenjen meg a Facebook-on ugyanaz a blogbejegyzés vagy aloldal (lásd Open Graph Protokoll).

Remarketing

Egy hirdetés nem hirdetés, így lehetőség van egyéni módon elérni azokat, akik már például klikkeltek a hirdetésedre, de még nem vsároltak Tőled semmit, vagy nem iratkoztak fel a hírleveledre. Biztos Te is találkoztál ilyennel, mikor a retargeting stratégia keretein belül a korábban keresett fúrógép képe üldöz, szinte bármilyen honlapot is nézel meg. Ez a Google Ads hirdetéshez tartozik, és ott lehet beállítani, hogy mennyi ideig találkozzon az illető a hirdetéseddel más weboldalakon (display hálózat).

PPC hirdetések és keresőmarketing

A keresőmarketingen belül elkülönítjük a keresőoptimalizálást és a keresőhirdetéseket. A keresőhirdetések segítségével pénzért tudunk fizetett hirdetésként megjelenni például a Facebook (általában a megjelenésért fizetünk) és Google Ads rendszerében: Google Ads (Adwords) kampány alapok, egy hatásos online marketing eszköz

A Google Ads kapcsán fontos megemlíteni a You Tube-on, Gmail-ban történő hirdetéseket, illetve a kulcsszóra történő megjelenítést és a Google Shopping-ot is: Hogyan növelheted webshopod forgalmát 30%-kal? A Google Shopping hirdetésről, kampánykezelésről és beállításról

A PPC hirdetések lényege, hogy nem a megjelenésért, hanem minden egyes klikkelés alapján van az elszámolás. A PPC hirdetések drágák, de azonnal vevőt toboroznak számunkra. Ezzel szemben a SEO lassabb és költségkímélőbb megoldás. A kettő együtt a  leghatékonyabb.

E-mail marketing

Sokan elavultnak tartják. Azonban jól megcsinálva, egy újabb ingyenes marketing eszköz lehet a kezünkben. Általa hasznos infókat, kuponokat oszthatsz meg, például uborka szezonban és így tovább. Automatizálva, előre beállíthatod, hogy milyen klikkelés alapján küldjön ki a szegmentáció alapján újabb leveleket.

Segítségével a megszerzett érdeklődőket tereljük a vásárlás irányába. Illetve korábbi vásárlókat ösztönözhetünk új vásárlásra, hűséges vevőt létrehozva. Érdemes ezt a marketing eszközt is másikkal kiegészítve használni.

E-mail marketing

                     Csak hasznos, releváns, jó minőségű tartalommal bíró e-maileket szabad kiküldeni

Keresztmarketing és affiliate 

A keresztmarketingnek köszönhetően miután jól pozicionáltad Magad, megkereshetsz olyan vállalkozót, aki nem ugyanazt bocsátja áruba, mint Te, de kapcsolódik a termékedhez / szolgáltatásodhoz. Ezután elkezdhetitek egymást ajánlani. Például egy közös képviselő ajánlhat takarítót és így tovább. Lehet egyoldalú is, mikor például egy influenszer blogban vagy vlog-ban (általában magánszemély esetén) ajánl egy céget. Ezt hívjuk affiliate programnak.

A reklámpszichológiáról pár mondat

A marketing témáról adtam egyszer TV interjút, és arra jutottunk, hogy a félelem és a vágy a két meghatározó tényező, ami motivál minket. Mindenki meg akarja élni a vágyait és nem akar félni. De a személyiség az különbözik egymástól, ergo nem árt, ha picit értünk a (reklám) pszichológiához.

Ne vessz el a részletekben és a legújabb (ideig-óráig működő) trend technikai részleteiben. Ezek mindig változtak és változni fognak. A lényeg, a lényeg… Még, akkor is, ha a marketingesednek is meg kell valamiből élnie…

Összefoglalás

A legfontosabb dolgokat leírtam az online marketing stratégiáról, alapokról. Ha megvan a fő üzenet, jönnek a marketing eszközök, amikkel elküldjük azt a célcsoportnak (buyer persona). Hogy ezek, hogyan változtak meg, arról itt írtam pontosan: Új trendek a Facebookon, mely többet tud Rólad, mint hiszed

Onnan tudod, hogy megfelelő a marketingterved, hogy olyan könnyen tudsz szlogent írni, mint amikor azt érzed, hogy semmi problémát nem okozna az atomfizikában a kvantummechanika posztulátumait meghatározni 543 csillió mondatban. A szlogen a legrövidebb mondat, és a legfontosabb is egyben, mely kifejezi a szolgáltatásodat. Nem kell rajta agyalni görcsösen, mert tudod kikhez és hogyan kell szólnod.

Pontosan ismered őket.

Hogy utána Facebook, Adwords (Google Ads) és a többi játszótárs hogyan segít Neked, az részletkérdés. Természetesen ezeken a platformokon pontosan be tudod állítani, hogy kiket keresel és inbound marketinget használva fair marketinget használhatsz (téged keresnek meg és nem te zaklatod a jó népet, mikor a kutyát sem érdekli a cucc).

És erre épül a sales-es szöveg, a SEO és a grafika, és nem pedig fordítva. Nem azért fognak Téged választani, mert a grafikán a piros csiribiri felső szögletben egy árnyalattal sötétebb, vagy sem az akármicsoda. Hanem, mert meg tudod oldani az emberek problémáját a szolgáltatásoddal, termékeddel segítve őket.

Természetesen ettől függetlenül fontos a webdesign, és érdemes akár arculattervezőnek elkészítenie a céged letisztult megjelenését.

Kezdd az alapokkal és ellenőrizd, tesztelj, finomíts. Aztán jöhet a cicoma, a kommunikációs csatorna és az online marketing eszközök használata.

Sok sikert! Ha elakadsz, jövünk megmenteni.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
GDPR rendeletLegfontosabb grafikai és marketing javaslatok weblapodhoz