Google Ads (Adwords) kampány alapok, egy hatásos online marketing eszköz

Home / online marketing / Google Ads (Adwords) kampány alapok, egy hatásos online marketing eszköz

1. Elő a szót

2. Hogy működik pontosan?

3. Mindenhova követnek a reklámok, miért? És a Google Adsense rejtelmei

4. Kulcsszavak beállításairól pár gondolat

A. Általános egyezés

B. Általános-egyezés módosító

C. Kifejezésegyezés

D. Pontos egyezés

5. Lekattintási csalások

6. Egyéb hasznos, alapbeállítások

7. Ellenőrzés a hirdetés megjelenése előtt

8. Kifizetés

9. Folyamatos munka a siker záloga


1. Elő a szót

Küldök néhány infót, ami segíteni fog Neked, ha szeretnél szó szerint, akár holnaptól új lead-eket (érdeklődőket), vevőket a honlapodra csábítani. Elég lehet, akár 5-10 e Ft is tesztelésként. Naponta. 🙂 Csak vicc volt.

2014-ben beszéltem egy orvossal, aki havi 10 e Ft-ot költött el a Google Ads-on (megboldogult nevén Google Adwords). Azóta biztos, hogy változtak a számok. De nála ez, akkor egy óra munkát jelentett. Szépen jöttek az emberek hozzá a magánpraxisába. Úgyhogy hajrá! De előbb szerezd meg az orvosit, na jó, nem ökörködöm, fogjunk hozzá!

Talán nem is volt olyan vicces, amit írtam az elején, mert egyes ügynökségek nagyjából 200 e Ft-os havi költség alatt nem menedzselnek ügyfelet (ez az összeg általában nő, mert a hirdetések ára is nő a verseny miatt), de egyszemélyes vállalkozásnál (amiből gyorsan több személyes lehet) el lehet indulni alacsony költségkerettel is.

Természetesen meghatározó, hogy miben utazol, éppen milyen hónap van és sok egyéb tényező is lényeges, de a költségkeretet Te határozod meg.

A Google irányelve, hogy a kattintási ár (ezzel fizetsz a Google-nak, ha a hirdetésedre klikkelnek) min. 5-10 szeresét azért határozd meg napi keretként. Adott kulcsszótól (iparág, kereslet, stb.) függ, de körölbelül 50-300 Ft átlagban egy klikkelés ára. Nagyjából napi 1 e Ft költéssel el lehet indulni. Ám! Szerintem ez reálisabb, mint a fenti példa, de az árak növekednek. És ha hosszú távon akarsz nagy eredményeket, akkor nem jó, ha a napi költségkereted határozza meg a költést.

Ettől függetlenül ezt mindenképpen állítsd be, mert könnyen elfüstöli a pénzedet a program. Most a konkrét beállításokba nem megyek bele, pontosan nézz utána, vagy bízz meg profit, ha biztosra akarsz menni és nem akarsz kísérletezni.

2. Hogy működik pontosan?

A Google Adwords (Ads) fizetett hirdetéseket jelenít meg több helyen, melyet nagyon részletesen be lehet állítani, hogy biztosan azoknak jelenjen meg, akik érdeklődnek a terméked iránt. Ez természetesen a Facebook-ra is igaz, ahol Amerikában a vagyoni helyzetre, vallásra, nemi hovatartozás csoportjára is be lehet állítani a reklámot.

Nos, ha például megvannak a kulcsszavaid, amit előtte meg lehet nézni, hogy mekkora rájuk a konkrét kereslet átlagosan havonta, akkor ezeket összeírjuk. Mivel mi használjuk sokat ezt a rendszert, így az több infót ad nekünk erről. Egy idő után – újra fogalmazom-, minél több pénzt költesz el a Google Adwords (Ads)-ben, már saját tanácsadók is rendelkezésedre állnak.

Ha valaki a Google keresőjét használja és beüti az általad összeírt kulcsszót például fogyókúra, akkor megjelenik a hirdetésed. Nem kell fizetned ezért de, ha valaki ráklikkel a Te hirdetésedre, akkor igen. Ennek a szónak az ára 5 e Ft, de erre óriási is a verseny. Egyébként pedig 100-200 Ft-ba kerül átlagosan egy klikkelés egy kulcsszóra.

A hirdetést (is) jól kell megírnod, hogy az átkattintási arány CTR (aki látja és aki rá is klikkel a hirdetésedre) jó legyen. De a lényeg, hogy az klikkeljen rá, akit érdekel a terméked, szolgáltatásod.

Általános eredménynek szokták mondani, ha a hirdetésedre klikkelők 1-3%-a konvertál (feliratkozik a hírleveledre vagy megkeres, vásárol, stb.) attól függően, mi a cél.

Így idővel pontosan ki tudod számolni, hogy mennyibe kerül egy új lead, ügyfél megszerzése.

A költségek egyébként úgy alakulnak ki, hogy licitálni lehet (be lehet automatikusra is állítani a céltól függően), hogy mennyit szeretnél egy klikkelésért fizetni. És ha több a versenytárs, aki sok pénzt szán erre, akkor értelemszerűen egyre drágább lesz az ára a klikkelésnek. Arra érdemes figyelned, ha angol nyelvterületen szeretnél hirdetni, akkor ott például EUR-ban vagy USD-ben drágább lehet az ár, ami HUF-ra konvertálódik, mert külföldön drágább az élet. De a logika ugyanez.

Meghatározó, hogy mennyire releváns az oldalad, mennyi idő alatt töltődik be, stb., ez alapján egy minőségi mutató is megmutatja, hogy mennyit ér az oldalad a Google szemében, és ez hat a hirdetési költségedre is. Hajdanán ezt használtuk SEO-ban arra, hogy pár ezer forintért lemérjük mit mond a Google bácsi az oldalunkról, mennyire optimalizált, stb.

 

3. Mindenhova követnek a reklámok, miért? És a Google Adsense rejtelmei

Mivel nem lehet manapság (sok esetben) azonnal eladni, végig kell járni az értékesítési tölcsért (marketing funnel), ezért többször kell találkoznia a jóembernek a hirdetéseddel mire beadja a derekát (jobb esetben). Ezért -, és mivel már mindenki egyedi tartalmat lát a neten bóklászva, az alapján, hogy mit preferál -, többféle lehetőséged van ezt figyelembe venni.

Például remarketing, retargeting lehetőség az, hogy beállítod, hogy aki rákeresett az általad meghatározott kulcsszavakra, annak x napig display hálózatban (különféle honlapokon) megjelenjen képes hirdetés, de a Youtube-on, Gmail-ben, stb. is megjelenhet a hirdetésed.

Ez pedig úgy történik, hogy ha van honlapod és be van járatva, mert például sok releváns tartalmú cikket írtál, stb., akkor szerződhetsz a Google Adsense-szel, Etarget-tel és elhelyezheted reklámjukat a weboldaladon. Ilyenkor egy script-et kell kitenned, mely folyamatosan megváltoztatja a megjelenő reklámokat. Ma már vannak intelligens beállítások és a Google Adsenese-nél beállíthatod, hogy milyen sűrűn, és magától tegye ki a reklámot a megfelelő helyre. Régen még pluginnal és short code-dal, vagy kézzel oldottuk meg, megkeresve a reklám legjobb helyét az oldalon.

Vannak külön scriptek AMP oldalra is. Az meg micsoda? Accelerated Mobile Pages egy szabvány és akkor jelenik meg (ha bé van állítva), ha a user mobilon vizslatja a weblapodat, és sok esetben lecsupaszított tartalmat jelent az asztali nézethez képest. Szépen hasít ilyenkor az oldal, mert 1-2 másodperc betöltődési idő és „Karinthy-san mondva” Agyő! És már senki sincs az oldaladon.

A rendszer egyre kifinomultabb, mindent mérni lehet és nagyon hatásos. Sok cég befektetésként tekint rá és például a bevétel 10%-át erre költi el, mert tudja, hogy ennek köszönhetően a körülbelül 90%-a bevétel lesz.

 

4. Kulcsszavak beállításairól pár gondolat

Sokan azt mondják, hogy drága a Google Adwords (Ads) és helyette a SEO-zni (keresőoptimalizálás) kell az oldalt, hogy minél előrébb kerüljön. Fontos, hogy jól állítsuk be az oldalt, és igazuk van, de a Google kijátszását én nem javaslom.

Egyre kifinomultabb az algoritmus és a legfontosabb a felhasználói élmény, nem pedig a manipuláció és a black hat-es megoldások. Fontosak a kulcsszavakra történő linkelések, de egyébként ezeknek egyre csökken a szerepük. A legfontosabb, hogy mennyi időt, hova lapozva, milyen gyakran visszatérve tölt el a csóka a honlapodon.

Emlékszem a hőskorra, mikor anno domini elég volt kulcsszavakat tartalmazó URL-ből weboldalt készíteni és blogolni. Kb. 1-2 hónapon belül „ömlöttek” az emberek például egy tanácsadónál. Ha volt ideje cikket írt, ha nem, dolgozott. Hihetetlen ereje volt és egy forintjába nem került.

Visszatérve a kulcsszavakra és a Google Adwords (Ads)-re, releváns kulcsszavakat kell megadnunk a siker érdekében. Például az, hogy „olcsó bútorbolt” és „bútorbolt olcsó” kulcsszónak azért nincs értelme, mert az egymás ellen fog a két hirdetés harcolni, ráadásul az intelligens Google Adwords (Ads) régóta fel tudja cserélni a két szót, tehát elég az egyiket megadnunk.

Ezen kívül túl általános a dolog, ha azt írjuk be, hogy „fogorvos”, mert így meg fog jelenni akkor is a hirdetés, ha valaki azt írja be, hogy „fogorvos Kecskemét” és akkor is, ha valaki azt írja be, hogy „fogorvos Budapest”. És ha a cím nincs rajta, és valaki nem akar Kecskemétről Budapestre utazni, vagy fordítva és ráklikkel, akkor felesleges kiadásba bocsátkozunk, és a minőségi mutatónk is esik. Ráadásul túl általános szó, sokan licitálnak erre a kifejezésre, így drága is lesz, és valahol hátul is meg jelenhetünk emiatt a többi reklám sűrű erdejében.

Természetesen beállíthatjuk azt is, hogy a user földrajzilag hol tartózkodik, mikor jelenjen meg a hirdetés időben (ezek az alapok). A rendszer is fel tud ajánlani kulcsszavakat, de le is tilthatunk párat. Például ha a fogorvosi rendelőnk Kecskeméten van, akkor beírhatjuk a letiltott kulcsszavak közé a „fogorvos Bp”, „fogorvos Szeged”, „fogorvos Gyűrűfütty”, na jó ez vicc volt, de gondolom, érted. Persze, ha nagy az önbizalmunk és hiszünk benne, hogy olyan császárok vagyunk, hogy Bp-ről is le fognak jönni a rendelőnkbe Kecskemétre, akkor sztornó az egész. 🙂

Ha orvos vagy és nem szeretnél ingyen dolgozni, és azért fizetni, hogy ezzel a szándékkal megtaláljanak Téged a magánpraxisodban, akkor írd be a letiltott kulcsszavakhoz a „ingyen orvos” szókapcsolatot is. És így küldesz egy ajándékot a konkurenciádnak, biztos nagyon fognak téged szeretni.

Régóta felesleges többféle kulcsszót beállítani, például a Google Ads (Adwords) a „ker.” szóból tudja, hogy az „kerület”-et jelent.

Figyeljünk arra, hogy a követőkódok a head-ben megfelelő helyen legyenek weboldalunk html kódjába ágyazva, mert ezek segítik megmutatni pontosan, hogy hányan látogatják az oldalunkat / illetve telefonálnak, stb. Ez már webmesteri feladat, de WordPress-ben erre is van plugin (bővítmény). Érdemes a Google Analytics -szel összekapcsolni a fiókunkat.

Ha több kód van, vagy azok rossz helyen vannak elhelyezve, akkor nem fog pontosan mérni a Google és hibás lesz a statisztikánk (lásd hányan látogatják oldalunkat). A Tag Assistant (Chrome bővítmény) segít ellenőrizni, hogy jó helyre tetted-e be a kódot. És ezen kívül érdemes célokat (konverziókat) rendelni az Adwords kampányhoz (Google Ads) a segítségével, például az illetőnek fel kell iratkoznia valahol, vagy valamire rá kell klikkelnie, aztán elemezzük az adatokat és továbbfinomítunk rajta.

Érdemes megnézni később is, hogy azok a kulcsszavak, amikre megjelentünk eddig, pontosan lefedik-e azt a szolgáltatást / terméket, amit kínálunk. Vannak időszakok, illetve kulcsszavak, amikor érdemes több pénzt ajánlani, mert a statisztika alapján így jobban teljesítenek. De először mindent tesztelni kell.

Nézzünk néhány alapbeállítást a kulcsszavak kapcsán:

A. Általános egyezés

Ez az alapértelmezett. A hirdetések megjelenhetnek, ha a user elgépeli a kulcsszót, de a szinonimák, kapcsolódó keresések és más releváns változatok is megjelennek. Ha például a kulcsszó a „női kalapok”, akkor azoknak is megjelenik a hirdetés, akik a „kalap vásárlása hölgyeknek” kifejezésre keresnek rá.

B. Általános-egyezés módosító

Azoknál a kereséseknél jeleníti meg a hirdetéseket, amelyek tartalmazzák a plusz jellel megjelölt szavakat (+női kalapok).

C. Kifejezésegyezés

Ilyenkor egyeznek egy megadott kifejezéssel a kulcsszavak, és a kifejezés közeli változataival is. Továbbá amelyekben az egyező kifejezés előtt és / vagy után más szavak is állnak. De a hirdetések azonban nem jelennek meg, ha egy szót a kifejezés közepébe illesztenek be, vagy, ha a kifejezés szavait felcserélik. Ezt az egyezéstípust idézőjellel jelöljük (női kalapok)

D. Pontos egyezés

Csak az adott kulcsszóra jelennek meg a hirdetések. Például [női kalapok].

 

5. Lekattintási csalások

Vannak versenytársak és programok is, amik lekattintják a konkurencia hirdetéseit, sőt a form-okat is kitölthetik álkonverziót produkálva a landing page-en, de a Google folyamatosan fejleszt és próbálja ezeket kiszűrni. Ezen kívül erre is vannak szofverek például Click Fraud.

 

6. Egyéb hasznos, alapbeállítások

Ezen kívül letilthatjuk, hogy mely weblapokon nem szeretnénk, ha megjelenne a hirdetésünk display hálózaton.

A nyelv kiválasztásánál a felhasználó böngészőjének a nyelvére utal a dolog. Itt érdemes a magyar mellett az angolt is kiválasztani, így például aki külföldről nézi az oldalakat, de magyar (vagy angolra van a böngészője beállítva) az is megtalálja az oldalt.

Érdemes a statisztika alapján (ne kútfőből, logikánkra támaszkodva) kizárni dolgokat például életkor, de ne felejtsük az egyéb kategóriát is meghagyni, mert tetemes részét még nem tudja beazonosítani a Google, és így lemaradhatunk a buyer personáról (célcsoport).

Amit azonban kizársz – például 65 év feletti korosztály is lássa a hirdetésedet -, annak az adatnak annyi (nem fogod látni a statisztikában).

Ne keverjük a földrajzi helyet az az iránt érdeklődőkkel! Nem mindegy, hogy tényleg ott van az illető, vagy Honoluluban és semmi esélye, hogy a helyi boltodba menjen. Kivétel, ha ismerősének keresi az infót, aki a környékeden van éppen. Egy jó trükk, ha külföldön is vannak leendő vásárlóink, de nem akarjuk az egész világot megjelölni: hogy csak Magyarországot adjuk meg, de ezt is beállítjuk mellé: „kizárt földrajzi helyemen tartózkodó, illetve azzal kapcsolatos oldalakat kereső és megtekintő személyek (ajánlott)”

Így az összes magyar ember meg fog találni minket, aki külhonban van máma, de mégis kikötöttük Magyarországot. Be lehet azt is állítani, hogy mennyit akarok fizetni maximum egy klikkelésért, és akkor ez alapján helyezi el a hirdetésünket a rangsorban. Tévhit, hogy mindig az első helyen kell lenni.

Például 1. helyen egy klikkelés ára 300 Ft, a 3. helyen pedig 150. Akkor két klikkelést kapsz ugyanazért  a pénzért és valószínűleg a konverziód is jobb lesz.


A klikkelés árát először megbecsüli, utána konkrét összeget ír ki a Google Adwords (Ads) kampányunk tükrében, mely változhat. Persze a kulcsszó kutatás alkalmával már az eszköz felajánl összegeket. Sokszor beszéltem a Google tanácsadókkal és volt, aki azt mondta, hogy azért nem kell ezt olyan komolyan venni.

Display hálózaton a megjelenítési módot is be lehet állítani, hogy „agresszíven” minél gyakrabban jelenjen meg a reklám, vagy normál módban. Ez azt jelenti, hogy lehet, hogy 1-2 óra alatt elfogy a napi keret, a másik esetben pedig egész napra kitarthat. Érdemes a klikkelés árát nézni, mert ha a napi limitet rosszul adjuk meg, akkor lehet, hogy egy klikk sem lesz belőle.

1-2 hét minimum mire elkezd a statisztika kialakulni, de van olyan analitikai adat, amire 3 hónapot is érdemes várni, ha biztosra akarunk menni.

 

7. Ellenőrzés a hirdetés megjelenése előtt

Ha létrehozunk egy főleg képi hirdetést, azt előbb ellenőrzi a rendszer (1-2 nap is volt régen), ezt vegyük figyelembe, és utána jelenik csak meg. Ha módosítunk valamit, ez újra 1-2 napig el fog emiatt tartani. Nagy marketing hiba, ha mindig megváltoztatjuk a hirdetésünket, mint a magocska, amit 10 nap után kiszedünk a földből, és ezért nem lett fa belőle. Hiszen egy reklám nem reklám, és ilyenkor újra kezdődik az egész folyamat.

Nem preferálja a Google, ha jogvédett szavakat például skype (használsz), vagy ha csupa nagy betűvel, egyéb furcsa karakterekkel írod meg a hirdetésedet. Azt sem javasolja minden esetben, hogy árat megadj a hirdetésedben.

 

8. Kifizetés

A fiók megnyitása ingyenes. Kifizetésként választhatjuk a bankkártyás fizetést, így folyamatosan leszívja a Google a számlánkról a pénzt, amíg le nem állítjuk a hirdetést, de át is utalhatunk pénzt, mely 5-10 nap alatt jut el hozzájuk, így addig hirdethetünk, amíg el nem fogy a pénzünk. Megadhatjuk a napi limitet, hogy mennyi pénzt szánunk a hirdetésre (ennek maximum 20%-ával garázdálkodik a Google). Tehát ennyivel megnövelheti ezt a limitet a biztos siker érdekében. De a hónap zárásánál nem szokott többet elkölteni a napi limitnél. Hónap vége felé szokták a pénzt levonni, nem pedig a hónap utolsó napján.

 

9. Folyamatos munka a siker záloga

De mielőtt hozzákezdenél az első Google Ads (Adwords) kampányodhoz – ha nem akarsz pénzt és időt kidobni -, a marketingben való elmélyülés erősen ajánlott (konkrét, részletes marketingterv). Aranyszabály például kisvállalatként, hogy inkább kisebb szeletet veszek a tortából, de ott piacvezető lehetek, mintsem az egész tortára ugornék a többi 32627 csillió emberrel.

Az Adwords-özés egy folyamatos munka (mindig változik a piac), finomítás. Figyelni kell, hogy a hirdetések hogyan szerepelnek. A rosszakat át kell írni, hogy megelőzze (lehetőleg) a többit, stb. Ha nem jönnek a lead-ek, meg kell nézni hol akadt el a folyamat. Nem is klikkeltek a hirdetésre? De igen, akkor a landing page (céloldal) szorul mustrára és így tovább.

Egyesül az analitikai tudás, reklámszövegírás, webdesign, így több szakemberre lehet szükség, ha professzionális reklámot akarsz a PPC marketing területén. Nem véletlenül külön szakma, de egy próbát tehetsz, ha gondolod.

Na, most egy szuszra ezek az alapok jutottak eszembe, amit szerettem volna megosztani véled. Sok sikert!

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
online stratégia és marketingtervezésHonlap nélkül kinyírják a céged