„Drága nem egyetlen grafikusom, valami ütőset dobjál össze délutánra.”

Home / grafikusok / „Drága nem egyetlen grafikusom, valami ütőset dobjál össze délutánra.”

„Hát hogyne, meglesz az a valami. Egy klassz logó, névjegy, plakát vagy honlap rendel délutánra.”

 

Nem azért jó valami, mert közkedvelt… 

Egy kis elkalandozással kezdem.

Valaki vagy tud valamit vagy csak annak állítja be magát. A legrosszabb, ha azt hiszi, hogy tudja, de nem tudja, mert akkor még marha is. A lényeg, hogy aki azt hiszi, hogy tudja, de nem tudja, az nem tudja.:) És ez azt jelenti, hogy nem ahhoz ért, amit csinál, hanem annak eladásához.

De előbb utóbb ugyebár kis hazánkban kilóg a lóláb. Másrészről mivel nagyon sok esetben adtam TV-ben, rádióban interjúkat, így nyugodtan mondhatom, hogy nem biztos, hogy az a leghitelesebb szakértő, aki népszerű. Csak valamiért őt hívták be, talán ő ért rá, talán megbízható, jól kommunikál, jól idomítható, klassz nyakkendője van, stb.

 

Mert ugye nem biztos, hogy az az ország legjobb szakácsa, aki a tv-ben főz? Ez nem azt jelenti, hogy aki a TV-ben van az nem hiteles, de gondolom ez egyértelmű. Csak nem biztos, hogy azért van a TV-ben, mert ért valamihez, lásd politikusok. Természetesen csak néhányra gondolok:), de tényleg nem általánosítanék. A nagymama lekvárja pedig (ami nincs benne a TV-ben) lehet hogy finomabb mint az „agyon marketingelt” egyik multi által elkészített változat, mert abba bele főzte a szívét, lelkét is a nagyi.

De térjünk a tárgyra, és nézzük meg egy iparművész tervezőgrafikus, webdesigner szemszögéből a dolgot. Avagy mire van szüksége egy jó szakértőnek, hogy igényes munkát adjon át neked?


1. Először is, ha hiteles grafikusról van szó (az is előfordulhat, hogy elvégezte a megboldogult nevén Magyar Iparművészeti Egyetemet, ahova bekerülni sem piskóta)

 

2. ,,Drága nem egyetlen grafikusom, csak valamit dobjál össze délutánra és legyen ütős.”

Mindenki mást ért „ütős” alatt és, ha nincs koncepció, akkor eltart egy darabig, amíg a grafikus kibarkóbázza, hogy az ügyfél mire NEM gondolt.

Ez rengeteg felesleges plusz időt és munkát jelent. Arról nem is beszélve, hogy nem lesz marketing hatása a grafikai tervezésnek, de erről ugye nem az iparművész tervezőgrafikus, webdesigner tehet, aki szó szerint az ügyfél kérésének megfelelő munkával állt elő. Még akkor is, ha az hülyeség volt és nincs átgondolva.

 

3. Ha megbízható és korrekt, akkor ez azt is jelentheti, hogy megvásárolja rendszeresen a grafikai szoftwereket. Ugyanis a programozóknak is meg kell valamiből élniük, a világ változik folyamatosan, így update csomagra van szükség.

Pár százas, de akár milliós ajánlatról beszélünk, melyeket folyamatosan frissíteni kell. Emellett nyilván korszerű számítógépre van szükség, komolyabb színhelyes megjelenítésű monitorra, melyet rendszeresen illik bekalibráltatni. Össze kell hangolni a nyomtatóval stb. Ha délutánra kell az anyag, akkor az stresszes és az a kreativitást nem igazán segíti elő.

De természetesen a másik oldal is megérthető, sietni kell, minden tegnapra kell és lehet, hogy a „mindegymunka” is szóba jöhet, de egy igazi iparművész nem alacsonyodik le erre a szintre, jóllehet a pénz érthető módon motiváló tényezőként játszik szerepet ebben az elképzelésben. Szóval mindenkit meg lehet érteni..

 

4. Gondoljunk a fotóművészekre is és ne akarjunk minden képet mindig ingyen megkaparintani. De erre nem mindig szeretnek keretet biztosítani az ügyfelek vagy csak szimplán nem gondolnak rá, pedig ezek a fotók sok esetben bagatell (pár dollárért) elérhetőek, hiszen mások is letöltik azokat, így egyfajta passzív jövedelmet biztosítva a fotósoknak.

 

5. Mese az 5 lábú zsiráfról, amelyik több százezer forintot rabolt el

Egy kedves grafikus az ügyfél sürgős megbízását teljesítve szapora léptekkel sietett a nyomdába, hogy leadja az anyagot minél hamarabb.

Igen ám, csak benézte a dolgot és a kiadványon szereplő munkán a zsiráfnak 5 lába keletkezett, ugyanis a bonyolult stancolású forma a monitoron a nagy sietségben máshogy festett, mint a kinyomtatott verzión. De sajnos mire ez kiderült már nagyon sok „csernobili” zsiráf született meg.

Hibázott, ami mindenkivel előfordul. Így neki kellett kifizetnie a nyomdai munkát. De vajon ilyenkor nem kéne a projekt managereknek is felelősséget vállalni, ahelyett, hogy a tervezőgrafikus, arculattervező egy havi fizetésével felel az általa okozott hibáért?

 

6. A jó munkához tehát idő kell és konkrét koncepció, persze a csapatmunka és a rutin sokat segít, de ez egy művészi alkotófolyamat, mely nem ismételheti önmagát. Más az elmélet és más a gyakorlat, már megint néhány politikus jutott eszembe.:) Bizony könnyű elveszni a részletekben. Először is ki kell találni egy alapkoncepciót, ötletelni kell.

Utána össze kell hangolni az arculattal, arculattervezéssel. Betűtípust válogatni hozzá, képelemeket stb. De ez elég összetett, majd máskor kifejtem bővebben, még ötletelnem kéne hozzá.:)

Keresztes Attila

PR szakon diplomáztam, aztán pszichológiát tanultam. De a működő online marketing + SEO fogásokat számomra a 2005-ben indított vállalkozásom és sok-sok kávé társasága mutatta meg.

…akkor olvad el a 27 pontos ellenőrző listát, hogy tudd, mik a legfontosabb szempontok, ha bereklámozott honlapot szeretnél csináltatni Magadnak. Így nem kell több tucat cikkből és árajánlatból összeszedni a lényeget. 15 perc alatt képbe kerülsz, rengeteg időt, energiát, pénzt és bosszankodást megspórolva!

Related Posts
könyvterevezésnyereséges cég