A linképítés előnyei és hátrányai érthetően

Home / SEO (keresőoptimalizálás) / A linképítés előnyei és hátrányai érthetően

Miért van szükség linképítésre? 

Több milliárd honlap van, így valamilyen módon reklámoznunk kell. Egyik lehetőség a drága és gyors Google Ads (Adwords), a másik (a kettő nem zárja ki egymást) a keresőoptimalizálás (SEO). Ez jóval lassabb, de stabilabb megoldás, és költségkímélőbb is.

Az egyik fontos rangsorolási tényező az oldalunkra mutató linkek minősége és mennyisége. Sok esetben enélkül nemigen lehet előre kerülni. Ha azonban rossz minőségű honlapot kezdünk el linképítéssel megerősíteni – ráadásul gyatra minőségű linkekkel -, akkor a Google találati listán nem fogunk előre jutni. Hogyan tudunk, akár természetes módon linkekhez jutni és mi számít egyáltalán annak? Erről szól ez a cikk.

Mi az a linképítés, külső és belső link és cornerstone?

A linkek (URL, hypertext) kötik össze a weblapokat és ezen keresztül térképezi fel a Googlebot a honlapokat az interneten. A honlapunkon belül belső, azon kívül külső linkekről beszélünk. A belső linkek esetében nem kell félnünk attól, hogy túlzásba visszük a linkelést, és kiemelhetünk aloldalakat több link segítségével, előre mozdítva a találati listán.  Ezt hívjuk cornerstone (sarokkő) tartalmaknak.

A külső linkek pedig azt jelentik, hogy más weboldalak linkelik a weblapunkat (backlinkek).

Alapok a linképítésben

Először a honlapon kell dolgozni, mert felesleges addig megerősíteni, amíg hibák vannak az oldalon. Ezt lyukas vödör effektusként szoktam jelezni az ügyfeleknek. A linképítés sem fog csodát tenni, ha az oldal tartalma nem megfelelő és nem szeretik a userek. A prémium linképítés egyfajta katalizátor (felerősíti azt, ami van).

Éppen ezért első lépésben a technikai SEO segít abban, hogy az adott oldalon az ezzel kapcsolatos műveleteket optimalizáljuk, javítsuk. Ide tartozik az egyik legfontosabb dolog: releváns, minőségi tartalom a kulcsszó tekintetében (tartalmilag és grafikailag egyaránt), mely könnyen és jól emészthető, áttekinthető.

Ez felel a reszponzivitásért, gyors betöltődésért stb. Az On-Site SEO az egész oldal kapcsán segít abban, hogy a Google robot a Te oldaladat válassza a másik helyett: kulcsszóra írt cím, meta leírás, képek alt tagjai, H1 tagok stb., tartoznak ide. Az Off-Site SEO pedig a teljes weboldalra vonatkozó keresőoptimalizálással kapcsolatos külső beavatkozásokat jelenti. Ide tartozik a linképítés is.

A linkek fajtái

  • Szöveges link (a keresőoptimalizálásban a leggyakrabban használt link fajta, mikor belinkelünk szavakat, kifejezést, címet stb.)
  • Rel linkek: két fajtáját érdemes megemlíteni. A többnyelvű oldalaknál a hreflang és a duplikált tartalom esetén az eredeti aloldalra hivatkozó canonical tag-et. Ezáltal a Google érti, hogy többnyelvű honlapunk van. A másik például arra vonatkozik, ha amp aloldallal is rendelkezik a weblapunk. Ezek gyorsabb és egyszerűbb felépítésűek és csak a mobiltelefonnal böngészőknek nyílik meg (leegyszerűsített változat). A Google ugyanis nem szereti a duplikált tartalmakat. Vannak egyéb „rel” hivatkozású linkek, ha mérni akarjuk, hogy honnan jött az érdeklődő, példának okáért partnerprogram esetén.
  • Kép link: az adott kép, például banner meglinkelése. De az adott kép, amit a honlapunkra feltöltünk az „alt” elem kitöltésével automatikusan létrehozz a képlinket. Például WordPressben a médiatárban tudod beállítani a kép feltöltése után. Érdemes a címet is megadni és külön optimalizálhatjuk a képes keresésekre is. A duplikáció gyöngíti az eredményt és a látássérültek számra a Google a kép helyett az „alt” tagot olvassa fel.
  • Nofollow és dofollow linkek: rel attribútum ez is, a nofollow linkek segítségével nem adjuk át a linkerőt. Például mikor hivatkozunk egy számunkra kifogásolható weblapra. Legújabban azért ez is ad át némi linkerőt (2020 március óta). Ennek az az oka, hogy sok nofollow link van és ezt is követni akarja a Google, hogy jobban megismerje a tartalmakat. A Google kéri, hogy a fizetett linkeket lássuk el nofollow címkével és a láblécben side baron lévő linkeket is el szoktuk ezzel látni, ha más oldalról mutat ránk.

Ezek nem számítanak tehát negatív linknek, a social media és Wikipédia is használ ilyen címkét. A dofollow linkek pedig a normál linkek, melyek nincsenek nofollow tag-gel ellátva és átadják a linkerőt.

  • Noopener, no referrer: rel attribútum ez is, mely teljes értékű linknek számít, csupán a honlap védelmét szolgálják.
  • On click-es java scriptes linkeket már tudja követni a Google és a linkerőt is figyelmbe veszi a horgonyszöveggel együtt.

Milyen a jó link, és egyéb szempontok

  • A legjobb link az, ami természetes és releváns, illetve olyan oldalról jön, amit sokan meglinkeltek, továbbá a horgonyszöveg is meghatározó.
    Az, hogy az adott oldal a Te témádnak a szakértője, könnyen ellenőrizhető, ha keresésénél ezt az operátort használod a Google keresőbe beírva: site:honlapodcime.hu intitle:”ide írd be a témát”.
  • Az oldal tetején lévő link többet ér, mintha az oldal aljáról kapjuk a linket (a cikk végéig az olvasók fele elpárologhat). De a cikk elejére nem túl természetes linket elhelyezni, inkább legelőször a 2., 3. bekezdésbe helyezzük el azt.
  • Ideális, ha olyan honlapról származik, mely jó DA (Domain Authority) és PA (Page Authority) értékkel, nagy napi forgalommal rendelkezik (nagy forgalmú honlap ingyenes mérése). Emellett nap, mint nap frissül az oldal új releváns tartalmakkal és nem PBN (Private Blog Network) oldal, azaz nemcsak azzal a céllal jött létre, hogy pénzért másokat linkeljen mindenféle témában.
  • A DA az egész domainre, amíg a PA csak egy aloldalra vonatkozó érték. De mindig több értéket egyszerre kell nézni, például a magas DA érték a sok backlink miatt is kialakulhat, így ilyenkor megnézhetjük a SEO SpyGlass-szal, hogy mi a helyzet.
  • Fontos szempont a felhasználói élmény is adott honlap esetében, ahonnan a linket kapjuk: nincsenek zavaró, felugró ablakok, reszponzív (minden eszközön jól betöltődik a tartalom), gyors, tagolt, emészthető a szöveg, nincs túlsúlyban az „idegesítő” reklám stb.
  • Egyéb technikai paraméterek: Google és egyéb robot számára feltérképezhető legyen az oldal (például a robots.txt-ben nincs letiltva az adott aloldal, vagy noindexre rakva, rendelkezik https előtaggal stb.)
  • Nem lehet a fenti pozitív valamennyi szempontnak megfelelni mindig, de törekedni kell rá.
  • Természetesen ha vírusos az oldal, vagy rossz minőségű tartalmilag, technikailag, akkor nem érdemes onnan linket szerezni.
  • Nem szabad többségben lennie a kulcsszóval linkelt (horgonyszövegnek, lásd anchor text), mert az túl manipulatív.
  • Releváns, témába vágó oldalról érkező link erősebb linkerővel bírhat, mint egy nagyobb forgalommal rendelkező (például magazin oldalról érkező) link, aki nem szakértője a témának.
  • A cikknek megfelelő hosszúsággal kell rendelkeznie, ahonnan a linket kapjuk, és szakmai szempontok alapján is érdemes górcső alá venni, mint például szakmai nyelvezet, stílus stb.
  • Ha a cikk több linket is tartalmaz, akkor gyengébb lesz az egyes linkerő a cikkek tekintetében.
    A footer és side bar linkeket a Google más kategóriába sorolja (nincs ugyanakkora linkereje).
  • Magának a linkcserének is van némi ereje, de érdemes nagyjából minimum két hónapos csúszással végrehajtani, hogy természetesebb hatást keltsen.
  • Természetesen nemcsak mindig a te weboldaladnál magasabb DA és PA értékkel bíró oldalról érdemes linket fogadnod (nem is lenne természetes).
    Ne mindig ugyanazt az aloldalt/termékoldalt linkeljük (természetesebb, ha például a blog oldalunk is kap rendszeresen linket, ha nem is értékesítünk rajta).
  • A horgonyszöveg lehetőleg tartalmazza természetes módon a kulcsszót amire optimalizáljuk az aloldalunkat, elkerülve a kulcsszó kannibalizmust, de ne akarjunk csak egy kulcsszóra feljönni (bünteti a Google) és ne használjuk mindig ugyanazt a kifejezést link gyanánt (horgonyszöveg túloptimalizálása).

Egyéb érdekesség, és fontos linképítési szempontok

Némi linkereje a link title-nek is van, példa (helyezd az egeret a link fölé, ez a link címe): Visit our HTML Tutorial. Egyes WordPress sablonok automatikusan létrehozzák a link title tagját.

Témába vágó linkek fontossága: ha például fodrász vagy és nlc plusz egyéb hasonló oldal linkel, önmagában az nem olyan hatásos, mintha ehelyett egyéb fodrász oldalak linkelnek meg. Különben manipuláltnak tűnik a linkprofilod vagy nem leszel szakértő a Google szemében. Természetesen kaphatsz némi linket innen is vagy gyengébb oldalról, de a jó minőségű, releváns link nagyon fontos a jó helyezéshez.

A Page Rank érték ma már nem publikus, de régebben ez is fontos mutató volt a link erejét illetően.

Mindig legyen a saját profilod szintjén jó, minőségi linked. De például kozmetikusként nem feltétlen van szükség egy óriás hírportálról, vagy tudományos honlapról linkre.

Az osztott tárhelyek korában természetes, hogy akár azonos IP címről is jöhet sok link a weblapunkra.

Túl sok (túlnyomó arányban) kulcsszavas horgonyszövegünk ne legyen, mert ez nem természetes és hátráltatni fog minket. Extrém esetben büntetés is jár érte. Ökölszabályként 5% alatt legyen a kulcsszavas linkek száma (ez azonban sok mindentől függ).

Linkprofil

        Természetes, nem manipulált linkprofil

Nagyobb, minőségi oldalról kérhetsz kulcsszóra horgonyszöveget, de kevésbé megbízható oldalról inkább kevésbé használj kulcsszóval ellátott linket. De többféle szempont van…

Példának okáért főoldalról a láblécben, side baron elhelyezett belső linknek nem sok linkereje van. Emellett a fő oldalt brand-ként érdemes meglinkelni külső linkkel, az aloldalakat pedig kulcsszó alapján, mert ide jön a látogatók nagy része, és a fő oldalt nehéz kulcsszóra előre hozni. Ennek az az oka, hogy a SEO-nak ellent mond az index oldal funkciója, mely főleg a komplex szolgáltatás bemutatását tűzi ki célul, érthető módon.

A linkszerzés sebessége (Link Velocity): jobb elnyújtva inkább havonta fél-egy évig elhúzni a dolgot, mint egy hónap alatt elhelyezni az összes linket. Kivétel lehet a sajtóközlemény következtében ugrásszerűen elhelyezett linkek száma. Bár ezek értéke általában csökken idővel a lassan évek alatt megszerzett linkekhez képest.

És a hangsúly mégis aköré a kérdés köré csoportosul, hogy természetes a link vagy sem? Például a koronajárvány kitörésével (rendkívüli dolog) nagyon sok linket kaphatunk rövid idő alatt természetes módon. A SEO-ban semmi sem fekete vagy fehér, helyzetfüggő… Láttunk már arra példát, hogy havi 30 e Ft-os büdzséből egy év alatt sikerült meghússzorozni a forgalmat. És arra is volt precedens, hogy milliókat költött az ügyfél linképítésre feleslegesen, melynek az volt az oka, hogy nem klikkeltek rá az emberek, magas volt a visszafordulási arány is stb., mert a tartalom nem volt jó minőségű.

A minden aloldalon megtalálható láblécben, oldalsávban stb. lévő linkeket a Google megcímkézi és tömöríti. Ezért, ha innen linkelnek minket akkor kevesebbet fog mutatni, mint a tényeleges linkek száma (sitewide linkek). Ezek értéke nem túl magas.

Szoktuk az external backlinkek (külső linkek) száma mellett azt is nézni, hogy hány különböző honlapról érkeznek (referring domains), mert lehet, hogy a sok ezer link soknak tűnik, de valójában néhány honlapról érkezik csupán. Ezáltal kisebb az erejük is.

Jobb két különböző domainről egy-egy linket kapni, mint egy domain-ről két linket.

A kifelé megbízható oldalakra mutató linkek erősítik a weboldalt. Ha azonban más spam oldalra kilinkelnek az adott oldalról, akkor a Te linked is leértékelődik.

Ha látogatók is érkeznek a linken keresztül, akkor az jóval értékesebbnek minősül.

A régi linkek ma már kevésbé értékesek, mint az új, friss linkek, tartalmak. A törölt linkeket (Ghost links) is számon tartja a Google és pici ereje ennek is van.

A márka említések pedig azok a 2016-ban nagy divatot alkotó elemek, melyek nincsenek belinkelve, de mégis felismerhető bennük a link. Például spiritlab.hu. Ez erősíti az entitást is, lásd mikor külön oldalt hoz létre a Google Neked rákeresve például a Samsung kifejezésre:

Samsung entitás

     Erős brand esetén a Google létrehozza az entitást

Ha a domain nevedre, márkádra sokan keresnek, akkor az oldalad nagyot emelkedik a Google szemében és bizonyos mértékben a büntetések is kevésbé fognak Rád hatni.

Nem biztos, hogy rossz link az, amiért a Google megbüntet. Ezt csak a Google cég tekinti rossz linknek, mert esetleg anyagi érdekeit sérti. Ne feledkezzünk el a Google Ads-ről sem, melynek a SEO az ellensége.

Nem a black hat-es megoldással van a baj – amely sérti a Google irányelveit -, hanem azzal, ha a SEO szakember előzetesen nem tájékoztatja erről az ügyfeleit. A Google szemében minden, ami a helyezés manipulálásával foglalkozik, ebbe a kategóriába tartozik. Azokról a linkekről van szó, melyek a Te tudtoddal keletkeztek.

Működhet a black hat-es megoldás, de rizikós. Egyébként komoly multi cégek is tömegesen vásárolnak linkeket, beleértve webshopokat, bankokat, kozmetikai cégeket, stb. Valójában a vendégblogolás és a sajtóközleményben elhelyezett link is sértheti a Google irányelveit.

A lincserének is van ereje, de a túl sok, tömeges linkcsere hatása nem kedvező.

Kétféle büntetés létezik: algoritmikus és manuális. Ez utóbbi magyar területen ritka, ezért a büntetés is annak számít, így sokan használnak black hat-es megoldásokat, mely működőképes.

Ha rossz minőségi link mutat az oldaladra, vagy manuális/algoritmikus büntetést kaptál (például spam linkek kapcsán a Pingvin algoritmusnak köszönhetően), akkor is van megoldás. Ugyanis a Search Console-ban látható mindez. Ilyenkor van lehetősség disavow linkként lemondani róla, elvesztve a linkerőt. Ehhez SEO szakértőre van szükség, mert elég nagy keresőoptimalizálási szaktudást igényel, hogy ne fordítva süljön el a mutatvány…

Mennyi linkre van szükség?

Iparágfüggő, érdemes a konkurenciát tesztelni, aki az adott kulcsszóra a top 5-ben van éppen. Vizsgáld meg a backlinkjeit, bár ez csak egy szempont a sok közül. A vizsgálódásból az is kiderül számodra, hogy pontosan milyen tartalomra van szüksége az embereknek. Például hiába írsz a dollár/forint árfolyamáról több ezer szavas cikket, itt egyetlen számérték a nyerő válasz, mikor beírják a keresőbe a USD/HUF paramétert.

Ezért nincs értelme minimum és maximum hosszúságú szöveget példaként meghatározni. Sokszor a Search Console visszajelzése alapján néhány beállítással is meg lehet duplázni a forgalmat és a konverziót (ne csak megtaláljanak, de az átkattintási arány is megfelelő legyen) és nem feltétlenül prémium linképítésre van szükség.

A hirtelen túl sok linkelés azonban okozhat problémát. És az egyes – erre a célra felépített vagy ügyfelek által létrehozott -, linkhálózatokat, ha megneszeli a Google, akkor azonnal elveszti erejét és rosszabb esetben (főleg régebben) büntetést is vonhat maga után.

Linkszerzési lehetőségek

  • Az oldaladdal releváns weblapon ellenőrizd a tört linkeket tört link ellenőrzővel (broken link checker), és ha hiányzik egy tartalom amiben szakértő vagy, akkor ajánld fel a saját URL-edet a weblap tulajdonosának.
  • Vendégblogolás (Guest Posting): releváns témájú weboldal felkeresése és ajándék cikk írása fejében meglinkeled az ő oldaláról a weblapodat. Például grafikusként nyomdai oldalakat megkereshetsz ezzel a szándékkal, mert kapcsolódik a szolgáltatásukhoz a tevékenységed, de nem konkurál vele. Ha színvonalas az oldalad, akkor ez az ő oldalát is emeli, mert a jó minőségű, releváns külső linkek emelik őt is a rangsorolásban (sajnos általában elég kis konverzióval működik).
  • Kapcsolódó témában keresel megjelenési helyet, például publikáció segítségével. Elképzelhető, hogy fizetni kell érte, de ez is lehet egy jó választás.
  • Videómegosztók, fórumok, cikkek utáni komment rész, social media stb. felületein elhelyezett linkek, akkor is érdemes ebben gondolkodni, ha ezek nofollow tag-gel vannak ellátva. Természetesen ne spam attitűddel állj neki a kérdésnek, hanem segíts az embereknek és legyen a jutalom (nyomulás nélkül) a linked elhelyezése.
  • Ha erősebb márkával rendelkezünk és erre rákeresve mások megemlítettek de nem helyeztek el linket, akkor érdemes erre megkérni őket.
  • Készíts igényes kutatást, vagy keress egy friss, fontos hírértékű eseményt, és írd meg. Utána küldd el sajtóközleményként. Sok esetben akár 30-40 linket is lehet komolyabb hírportálokról szerezni.
  • Társadalmi szervezetek támogatásával szerzett linkek: általában költségkímélő módon van lehetőség a Google szemében is megfelelő hiteles weblapokról linket szerezni. Azonban, ha ezek más témával foglalkoznak, mint a weblapod, akkor kisebb a linkerejük.
  • Kerülj be a Google News-ba linképítési célzattal. Ha napi szinten publikálsz, és elérhetőek az adatok Rólad az oldaladon, akkor van rá esély, hogy bekerülj. Nézd át a kritériumokat, hogy biztosra menj!
  • A vállalkozásodnak megfelelően a referencia munkát használd fel erre, ha ügyfeleid megengedik. Például weboldalkészítőként/webfejlesztőként helyezd el a linket az ügyfél honlapján.
  • Kérd meg ismerőseidet, hogy linkeljék meg az oldaladat.
    Saját blog indítása és onnan történő linkelés: van vele munka, mert érdemes először felerősíteni az oldalt, de jó ötlet lehet, például blog.hu, webnode.hu stb.
  • Üzleti partnereidnek írj pozitív visszajelzést, és helyezd el benne a linkedet. Ezt ők is díjazni fogják!
  • Írj sok igényes cikket, melyet idővel elkezdenek majd linkelni.
  • Csak értékes linkgyűjtő oldalról is szerezhetsz linket, például a lap.hu oldalról.

Mérd fel, hogy a konkurenseid honnan szereztek backlinkeket linképítéssel és ebből inspirálva próbálj Te is linket szerezni ezekről a honlapokról.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
Saját online vállalkozás indításaAz oldal-élmény algoritmus