Ütős landing page készítése 27 pontban

Home / online marketing / Ütős landing page készítése 27 pontban

A hatásos marketing kampány egyik legfontosabb része az érkező oldal, azaz megfelelő landing page készítése. Ide érkeznek az érdeklődők, erre az aloldalra, melynek egy célja van: feliratkozókat generálni. De hiába jönnek százasával a lead-ek (érdeklődők) az oldaladra, ha rossz a konverzió (például átkattintási arány) és senki nem rendel semmit sem. Ezért fontos szempont, hogy az érkező oldal:

  • Csak egy szolgáltatást / terméket próbáljon eladni (akár ingyenes hírlevél feliratkozást, melynek ugyanolyan profinak kell lennie, mintha pénzért árulnád a dolgot).
  • Legyen elég, de nem túl szűk célszegmensnek szóló, ez a szolgáltatás / termék, hogy találva érezzék magukat az érdeklődők a mai hatalmas reklámzajban.
  • Derüljön ki egyértelműen, hogy miért jó neki az ajánlatunk, és az mennyibe kerül. És miben más (több), mint a konkurenciánál fellelhető megoldás?
  • Csak egy irányba terelheted, jól megfontold módon a user-t (nincsenek menüpontok, linkek, csak Call-to-action gombok többször megjelentetve a szövegben, hogy ha meggyőzted az érdeklődőt, akkor azonnal végrehajtsa a konverziót a gombra klikkelve).
  • Pontosan mérünk mindent (Google Analytics, például CTR, a munkamenet hossza és így tovább).
  • Először a marketing tölcsérnek megfelelően, a hatásos cím megfogalmazza a problémát (ez adja el a szöveg további részét).
  • Csak igényes tartalomban gondolkozz, tagolva a szöveget, képekkel, videóval. Fejtsd ki megfelelően részletes módon a problémát.
  • Ne feledkezz meg a brand építő logód elhelyezéséről.
  • Ezután a megoldásról írj és a tulajdonságokról (feature) és az ezekből származó előnyökről (benefit), garanciáról.
  • Írd meg a kifogásokat, amik felmerülhetnek az érdeklődő fejében és az erre adott válaszokat. De légy őszinte és fair, ne állíts olyat, ami nem igaz.
  • A vevői ajánlások (testimonials), megfelelő Facebook rajongói szám és a referenciák növelik a az elköteleződés érzetét.
  • Időhöz, darabszámhoz stb. kötött megoldás átadása (érezze a user, hogy lemaradhat az ajánlatról és most kell döntenie).

Fontos további szempontok  a landing page készítése során

Ha kellő számú megtekintés után a munkamenet rövid (amiről fent írtam), akkor írd át a headline-t (címsor). Legyen releváns. Az online marketingben semmi sincs kőbe vésve. Mindent folyamatosan optimalizálunk. Emellett a hirdetés szövege lehetőleg legyen azonos vagy nagyon hasonló a headline szövegével (message match). Gyakorlatilag pár másodperced van arra, hogy eldöntse a user, hogy érdekli-e ez az ajánlat vagy sem.

Keltsen modern benyomást a landing page-ed. Frissítsd rendszeresen. Írhatsz hosszabban ha muszáj, de ne feledkezz meg ez esetben a CTA gombokról, hogy ne kelljen túl sokat görgetnie az illetőnek, ha sikerült meggyőznöd. Ha Facebook és Google Adwords kampány kezelési árakban gondolkozol, akkor is fontos, hogy az érkező oldalad megfelelő legyen.

De ha organikus találat alapján érkeznek meg az oldaladra, akkor a kulcsszókutatás és keresőoptimalizálás is lényeges szempont. Emellett a grafikában hatásos megoldás a kontrasztos színek használata úgy, hogy a CTA gomb kiugorjon a tartalomból. Alapvetően pedig 3 fő kategóriában gondolkozz a landing page készítése során, de emellett más célokat is meghatározhatsz:

  • Lead generálása (érdeklődők gyűjtése, például ingyenes kóstoló fejében feliratkoztatva a hírlevelünkre).
  • Átkattintás (a CTA gombra kattintva megtörténik például a vásárlás).
  • Vásárlás (a konkrét landing page készítése tölti be a vásárlás lehetőségének szerepét).

Ha van rá lehetőség, használj egyedi képeket, mert az ingyenes képek más oldalakon is visszaköszönhetnek. Unalmas technikai adatok helyett az abból következő előnyöket kommunikáld, és csak utána írd meg, ha szükséges a műszaki adatokat. Például ne azt mondd, hogy 4000 mAh akksit adunk ehhez a fényképezőgéphez, hanem, hogy ezzel a géppel feltöltés nélkül akár egy hétig tudsz kattintgatni.

De fontos első lépésben végiggondolnod, hogy mi számít egyáltalán előnynek? Például „Gyorsak vagyunk.” Ez akkor lenne jó üzenet (önmagában kevés), ha az összes konkurencia azt mondja „Lassúak vagyunk.” A köszönő oldalon – ami akkor elérhető, ha feliratkoztak -, adj plusz értéket, ami megnöveli a bizalmat. Ez lehet egy letölthető értékes anyag, amit meglepetésként kapnak meg jutalom gyanánt az érdeklődők.

Fejfájás nélkül landing page

A fő címben lévő részt érdemes kifejteni bővebben az alcímben. És mindig az adott probléma megoldására fókuszáljunk, mert ez a lényeg. 

Ha nem konvertál a landing page, mi lehet a probléma? 

A fent leírtak ellenkezőjét vehetjük alapnak, de egészítsük ki ezeket néhány fontos elemmel. Összesen ahogy a címben ígértem, íme 27 pont erről. Először is, nem biztos, hogy a landing oldallal van a probléma. Lehet, hogy az árképzés okoz gondot, például túl drága az adott termék vagy túl rövid a szöveg, ami meggyőzne arról, hogy nem az. A komplexebb, drágább termékeknél szükség lehet a hosszabb szövegre. A rövidebb, lényegre törő szöveg a jó választás:

  • az olcsóbb,
  • egyszerűbb és
  • ingyenes termékek esetén.

Az is gyakori hiba, hogy nincs online marketingterv, aminek egyik eleme a landing page készítés, amelyet megfelelő helyen kell elhelyeznünk a komplex tervben.

Ebből következik, hogy a buyer persona alapján kell megalkotnunk a szöveget, betűtípust és letisztult arculatban kell gondolkodnunk. Súlyos hiba lehet még az is, ha nem reszponzív, illetve rosszul felel meg a Core Web Vitals szempontjainak a landing page. Az is megeshet, hogy a leendő vevőid zsákbamacskaként tekintenek a termékedre, vagy nem találják meg a Veled kapcsolatos céges adatokat, véleményeket.

Nyilván Te jól ismered a termékedet / szolgáltatásodat, de ez átjön a landing page-en? Ha szellemi termékről van szó, akkor az megfogható, illusztrációként, például egy online könyv formájában is megjelenik az aloldaladon? Emellett találkoztam már olyan oldallal, ahol a feliratkozás nagyon komplikált volt. Ez is hiba. Másik gond, ha túl sok adatot kérsz be.

Minél hosszabb a form, annál kevesebb az esélye, hogy ki fogják azt tölteni. Ezért, léteznek már lapozható form-ok (multi-step form), hogy egyszerre csak például 4 sor jelenjen meg, de ez 3 oldalon 12 mezőt megjelenítve, amiket már nem kötelező kitölteni. Szofisztikáltabb megoldás lehet ez, de csak fél megoldás. Jobb, ha inkább később kéred el a többi adatot, mint, hogy emiatt lepattanjon az érdeklődő.

Az előző gondolatmenetet megcáfolva, van olyan eset is, mikor előre szűrjük például a feliratkozókat, és az a cél, hogy inkább kevesebb feliratkozónk legyen, mert a minőség is fontos szempont a további konverzió miatt. És ezt mérésekkel is alátámasztották. Ez konkrétan azt jelenti, hogy csökken a feliratkozók száma, de növekszik a konverzió, azaz az eladás a form-ok növelésével.

Emellett az is megakadályozhatja a landing page-re történő feliratkozást, ha nem teljes mértékben személyre szabott az ajánlat. Ha “kicsit úgy érzi” az ügyfél, hogy talán ez a neki való termék, de emellett “nagyon azt érzi”, hogy valójában nem az, akkor átmegy a konkurenciádhoz.

Előfordulhat az is, hogy nem hatsz az érzelmekre. Pedig ez alapján hozunk döntést. Nem gyertyát árulunk, nem a tulajdonságra fókuszálunk (10 centiméter átmérőjű gyertya), hanem az eredményre és életérzésre. Tehát a gyertya helyett romantikus estét árulunk. A többi tulajdonság is fontos lehet egy termék kapcsán, a végén a technikai paraméterek megjelölésénél.

Például ez a gyertya évekig használható és biztonságos, így ha magára hagyod akkor sem kell félned attól, hogy gond lenne, stb. Más részről az érzelmeket megpendítő szöveget sokkal szívesebben olvassuk el. Úgy tudsz ilyen fajta szövegírásba bocsátkozni, ha megírásuk alkalmával a megfelelő – például temperamentumos – zenét hallgatsz, és természetesen a lead fejével gondolkozol. Neki mire van szüksége pontosan és hogyan tudnád őt szolgálni?

A nem megfelelő Call-to-action (CTA) használata is problémaforrás lehet. Pár szavas, lényegre törő igék segítségével fogalmazd meg azt, amit a user-nek tennie kell, illetve az ő szemszögéből tekintve fogalmazd meg ezt a rövid szöveget. Határozottan vezetned kell őt a vásárlási útvonalon (buyer’s journey). Ne használj olyat, hogy “Feliratkozás”, helyette a  “Kitöltöttem, mehet!”, “Dolgozzunk együtt!”, “Kérem az ingyenes tanulmányt!” stb.

űrlapmezők

Nincs arca a cégnek, nincsenek az adatok feltüntetve. Legkésőbb a fizetési szekcióban fel kell tüntetni a fizetéssel kapcsolatos információkat, esetleges certifikációkat. A bizalom kapcsán nagyon fontos, hogy a vállalkozásod transzparens legyen (cím, telefonszám, stb.), sőt a webjog tekintetében is vannak jogszabályok, amiket be kell tartanod. Ez nagyon fontos.

Mikor az ügyfelek webshopjában a nagyobb konverzió elérése a cél, akkor a kosárba tett termék kifizetésének egyik oka lehet, ennek a hiánya. Természetesen emellett a túl drága szállítási költség és más ok is hozzájárulhat ahhoz, hogy a vásárlás nem fejeződik be.

A képek, videók elviszik a figyelmet. Sok kutatás kimutatta, hogy ha az oldalon elhelyezett képek a CTA felé irányítják a figyelmet, akkor az jobban konvertál. Például egy embert ábrázol, aki arra felé mutat vagy néz, az nagyon hatásos tud lenni. Ez konkrét cselekvésre buzdítja a user-t tudattalanul.

Kevés a bizalomnövelő eszközök száma. Többféle megoldásban gondolkozhatsz:

  • Elégedett ügyfelek véleményei (lehetőleg fénykép, teljes név / cég, város megjelölésével).
  • Megosztások, like-ok száma.
  • Feliratkozottak száma.
  • Ügyfelek logóinak elhelyezése B2B-ban.
  • Konkrét sikertörténetek leírása.
  • Biztonsággal kapcsolatos tanúsítványok.

Nem tesztelted az eredményeket. Az e-mail marketinghez hasonlóan itt is A/B tesztelésre van szükség. Különben, hogyan tudnál fejlődni és összegezni a tapasztalatokat? Érdemes továbbá egyszerre egy elemet megváltoztatnod és figyelni az eredményt. Különben nem fogod tudni, hogy mi működik és mi nem, ha egyszerre több dolgot átírsz. Ráadásul minden elemet tesztelned kell, például az előnyös form-ok (űrlapok) nagyságát is.

A headline nem cselekvésre ösztönöz, és nem elég érdekes. Többször tapasztaltam olyat, hogy ha a címsor unalmas vagy nem konkrét cselekvésre ösztönöz, akkor nemigen működik. Akad azért kivétel mikor a kíváncsiság, vagy félelem kerül előtérbe, de általában a cselekvésre való ösztönzése a leghatásosabb.

Valótlan dolgot állítasz. Az emberek nem hülyék, és valószínűleg azonnal becsukják a böngészőt, ha látják, hogy kamu a hirdetés. Ráadásul ma már a Facebook is hamar bannolja (letiltja) a kamu hirdetéseket. Így a márkádnak is lőttek, és az unfair dolgokról a Gazdasági Versenyhivatalnak is lesz véleménye, aminek annyira fogsz örülni, mint a user-ek a landing page-ednek.

A CTA gomb valótlant állít. Tényleg az történjen, amit ígérsz. Ha például a “Letöltöm” CTA-ra klikkel a lead, akkor tényleg erre adj lehetőséget. Különben ismét lőttek a bizalomnak.

Nem megfelelő képeket használsz. Érdemes például a terméked kapcsán igazán előnyös képben gondolkodnod, mert az többet elárul róla, mint ezer szó. Ezután jóval könnyebb az értékesítés.

Idegesítő pop-up ablakok jelennek meg. Ez lehet, hogy rövid távon jól konvertál, de a leendő vevők nagy részét fel is idegesítheti. Keresőoptimalizálás szempontból is okozhat problémát, mely kihathat negatív értelemben az organikus forgalmadra.

Olyan információkat kérsz be, amikre nincs szükséged. A form-ok hosszúságáról már volt szó ebben a cikkben. Fontos, hogy webjog tekintetében sem szabad elkérned olyan adatokat, amire nincs szükséged.

Valótlan vevői ajánlásokat használsz, vagy az illető monogramja, keresztneve van megjelölve, így bárki írhatta a pozitív véleményt Rólad. Ez nagyon alá tudja ásni a bizalmat. Ha már van 3 valódi ajánlásod a konkrét termékről / szolgáltatásról, akkor kiteheted. De valótlan dolgokat állítani nem fair.

Nincsen feltöltve az Adatkezelési tájékoztató és az Általános szerződési feltételek, mely jogilag is kívánatos lenne. Ez szintén a cég reputációját ássa alá. Ezt mindenképpen meg kell csinálni, hogy korrekt legyél és elkerüld a különféle bírságokat.

Nem vizsgáltad meg kellő alapossággal a piacot és a versenytársakat. Pedig ebből sokat lehet tanulni. Ezt semmiképpen sem szabad kihagynod. Ma már nagyon kifinomult a verseny, így fontos, hogy megfontoltak legyünk mielőtt elindítjuk a marketing kampányunkat.

5 másodperces teszt alkalmazása is nagyon tanulságos lehet, ha végképp nem tudod mivel lehet a gond. Mutasd meg egy-két ismerősödnek a landing page-et és 5 másodperc után kérdezd meg tőlük, hogy szerintük miről szól az oldal és mi volt a lényege.

Ne dicsérd túlságosan önmagadat és a munkádat. Ez nem túl szerencsés. Inkább az ügyfelek nyilatkozzanak szakértelmünkről, mert mi elfogultak vagyunk önmagunkkal szemben.

A hatékonyságot növeli az is, hogy már nem a form-ok mellé helyezzük el a szöveget, hanem a form-okba. Ez ugyanis jóval kevesebb helyet foglal el. És legyen egyértelmű, hogy miért kell kitölteni az űrlapokat. Mi előnye származik belőle a feliratkozóknak.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
e-mail-marketingreklámszövegírás