A Facebook algoritmus működése és a bannolás

Home / online marketing / Facebook marketing / A Facebook algoritmus működése és a bannolás

Mi alapján dől el, hogy a Facebook hírfolyamban vagy üzleti oldaladon megosztott Facebook posztjaid egyáltalán eljutnak-e az emberekhez? Egyáltalán milyen tulajdonságok alapján jelennek meg? És miért tilt le a Facebook, akkor is, ha semmi olyat nem tettél, amely az irányelveikkel összeegyeztethetetlen? Erről lesz szó most.

Ha a hírfolyamban megjelenő dolgokra nem reagálsz, akkor könnyen előfordulhat, hogy az illetőtől a jövőben nem nagyon fog megjelenni poszt a számodra. Ilyenkor a Facebook algoritmusa dönti majd el, hogy mi fog Neked a későbbiekben megjelenni. Ugyanis nagyon precízen nézi a reakciókat a Facebook és ez alapján osztja meg a tartalmakat.

Miért rejtőzködik a Facebook például a Google bot elől?

A Facebook algoritmus nem nagyon szereti, ha a Google robotja alaposan feltérképezve mindenre rálát. Nyilván nem érdeke, hogy teljes mértékben kiismerhető legyen. Ahogy érthető módon a Google sem fog mindent elmondani az algoritmusának működéséről, illetve a keresőoptimalizálásról, hogy ne lehessen manipulálni azt.

Azonban a legfontosabb dolgokat cikkeimben leírom, hogy megfelelő módon együttműködve tudjunk együtt dolgozni ezekkel a hasznos rendszerekkel.

Miért szeretné a Facebook, ha nem mennél át másik weboldalra, ha már ott vagy?

A Facebook egy profitorientált cég, mely folyamatosan emeli a reklámköltséget. Ebből él. Hallottam már olyan – szinte már teljesen önműködő webáruházról -, melyben az árrés körülbelül 70% volt. Ám egyik hétről a másikra akkorát emelkedtek a Facebook hirdetések árai, hogy le kellett állítani az egész online reklámkampányt.

A Facebook mindent elkövet annak érdekében, hogy ne e-mailt, hanem Facebook csoportot és MSM-et használd. Nem engedi a You Tube videók megosztását sem. Ha meg akarsz osztani videót, akkor fel kell tölteni a Facebook felületedre, stb.

Ha megosztasz egy linket, akkor azt kevesebben fogják például like-olni, mintha egy képet és szöveget töltenél fel, mert így nem hagyod ott a Facebook felületét.

Kevesen tudják, hogy nem feltétlen az népszerű, amit megosztasz, hanem egyszerűen csak arról van szó, hogy a linkeket esetleg kevesebb embernek mutatja meg a Google, mint egy feltöltött képet vagy ott megírt szöveget. Ők azt hiszik, hogy népszerűbb lett a tartalom, amit megosztottak, esetleg jobban tetszik az embereknek, de ez nem feltétlen van így.

Csak arról van szó, hogy ilyenkor az emberek elmennek az oldalról, és ezt nem szereti a Facebook algoritmusa. A cél az, hogy minél több időt tölts az oldalon és legyél nagyon aktív.

Google, Facebook hirdetés

A Facebook algoritmusának működése, amiről kevesen tudnak

A Facebook, akkor mutatja meg sok embernek a tartalmadat, ha az jó. Rengeteg tartalmat osztanak meg az emberek, így neki ki kell válogatnia azt – előre meghatározva -, hogy sok vagy kevesebb embernek mutassa meg azt. Csináltam például egy kísérletet, melyben 3000 ismerőssel osztottam meg külső URL-t (linket).

Ugyanezeket a linkeket megosztottam üzleti Facebook oldalon is ugyanannak a célközönségnek az 50%-ával. Egy időben csináltam mindezt, de a cikkek témáit elcsúsztattam, hogy ne találkozzanak ugyanazzal a cikkel egyszerre a két oldalon.

A tapasztalat az volt, hogy körülbelül 15-30-szor több like érkezett az egyéni személyes oldalon történő Facebook posztolás során, ugyanazt a tartalmat megosztva az üzleti oldalhoz viszonyítva. Pedig teljesen ugyanaz a tartalom, ugyanakkor, ugyanazokkal az emberekkel lett megosztva.

Egy másik Facebook kísérletemmel az volt a hipotézisem – ami be is igazolódott -, hogy sokan a megosztott linkekre rá sem klikkelnek a like-olás előtt. Magyarán azt sem tudják mit like-olnak vagy látnak el más emoji-val. Ezt úgy bizonyítottam be, hogy megosztottam egy linket, mely az open graph segítségével megjelentette az egyedi cikkhez tartozó képet és címet.

Rendszeresen osztottam meg így tartalmakat, amit megszoktak az emberek. Később ezt képfeltöltéssel álcáztam, így a cikkhez nem lehetett hozzáférni, de látszatra ugyanúgy nézett ki, mint ahogy korábban is megjelentek ezek a cikkek, képpel és címmel.

Ugyanúgy megérkeztek a pozitív észrevételek. Ráadásul az első visszajelzések pár másodpercen belül megjelentek, de ennyi idő alatt nem lehet elolvasni egy 4-5 oldalas cikket még akkor sem, ha csak átfutjuk azt. De teljesen érthető az emberek reakciója, mert például az Instagramon pont ez a lényeg, hogy a kezdetekkor képek és feliratok jelentek meg és nem pedig cikkek.é Ezért az ember megszokta ezt és sokszor beéri ezzel a képpel és pár soros tartalommal, és nincs szüksége cikkre. Egyébként a konkrét Facebook kampány kezelési árakról itt találsz infót.

Miért látják nagyon kevesen azt, amit posztolsz?

  • Mert rengeteg a folyamatosan megszülető tartalom (nem lehet mindegyiket, mindenkinek megmutatni).
  • Csak a jó minőségű tartalmakat osztja meg több emberrel a Facebook.
  • Ha például linket osztasz meg, mely átnavigál más honlapra, akkor leszabályozza a megjelenést a Facebook, hogy ne menj át másik oldalra (maradj a Facebook-on).
  • Fizetned kell a kiemelésért, hogy bevétele származzon ebből, függetlenül attól, hogy nem vásárolni, hanem főképpen az emberekkel történő kapcsolattartásra használjuk a Facebook-ot.

Konkrétan mi alapján osztja meg több emberrel a Facebook a normál és fizetett tartalmakat?

  • A téma relevanciája az adott embert illetően (mennyire érdekelheti őt a téma).
  • Illető aktivitása az oldalra vonatkozóan (mennyire érdekelte és érdekelheti az ember fiát az adott oldal).
  • Először 50-100 embernek mutatja meg a posztot, és figyeli a reakciót rövid és hosszú távon is, és ez alapján mutatja meg a többi embernek is azt. Erről könnyen meggyőződhetsz az üzleti oldalnál, megnézve a statisztikákat. De már a posztok alatt is egyből látod az elért emberek számát.
  • A hírfolyamban változatos poszt típusként jelenjen meg a következő poszt, hogy felkeltse az érdeklődést. Tehát ne legyen egysíkú. Legyen poszt egyéntől, csoporttól, legyenek képes, link, videó, stb. posztok is vegyesen. Ne mindig csak egy típusú poszt bukkanjon itt fel. Például, ha régebben jelent meg poszt ismerőstől a hírfolyamodban, akkor nagyobb eséllyel jeleníti meg ezt a Facebook algoritmus.

A gépi tanulás és rangsorolás menete

Valójában a Facebook-hírfolyam algoritmus a gépi tanulás és több fajta robot segítségével végzi el a posztok rangsorolását. Az egyik például kiválasztja a bejegyzéseket, amit megmutat a felhasználónak. A másik robot a kattintásvadászatot, vagy félretájékoztatást igyekszik kiszűrni. Akad olyan is, amelyik olyan témákat gyűjt össze, amire szeretnek reagálni az emberek. Ez alapján alakul ki a rangsor a hírfolyamodban.

Ugyanúgy, ahogy a Google is körülbelül 200-as lista alapján végzi a rangsorolást a keresőoptimalizálást illetően – mely pontoknak akár 50 alpontja is lehet -, a Facebook is használ ilyen szempontokat. Több ezer jelzés alapján dönti el, hogy milyen Facebook poszt jelenjen meg a számodra.

Konkrét Facebook ransorolási jelzések

  • A Facebook poszt karaktere. (Ha gyakran érdeklődik a téma, vagy személy iránt az illető, akkor az ő tartalmait feljebb sorolja.)
  • Az idő tényezője. A bejegyzés megjelenésének frissessége is számít, mert azok feljebb kerülnek, ahogy a hírek esetében is ezt szoktuk meg. (Ebből következik, hogy zuhan a népszerűsége a többször megosztott ugyanazon linkeknek, lásd ismétlődő tartalom.)
  • Változatosság. (Törekszik rá, hogy többféle posztok, pl. videó, fotó, link, stb. jelenjen meg a hírfolyamban.)
  • Aktivitás (mekkora eséllyel reagálunk az adott bejegyzésre, melyhez a korábbi interakciónkat vizsgálja az algoritmus).
  • A konkrét jelzések más-más súllyal esnek latba az egyes felhasználóknál (például, aki jobban szeret kommentelni, mint emodzsikat elhelyezni, annál ezt veszi figyelembe a rendszer).

Facebook bannolás 

A régi botrányok miatt a Facebook algoritmus ma már nem kegyelmez könnyen, és spontán letiltások is előfordulnak tapasztalataink alapján. Például egy mlm rendszer azonos posztokat emelt ki és óriási forgalmat ért el. Jött is a fiók letiltása több ember számára.

Szóval Amerika nyomására ma már nagyon könnyen letilthatják a fiókodat, akkor is, ha nem csináltál semmi rosszat. Fontos megjegyezni, hogy a hirdetéseidre, üzleti fiókodra két-háromszor kérhetsz felülvizsgálatot, de a Facebook fiókodra csak egyszer. Utána game over van.

Tulajdonképpen mindegy, hogy milyen levelet írsz nekik ilyenkor, mert nemigen veszik figyelembe. Furcsán hangzik, de tulajdonképpen a szerencséden múlik a dolog. Mint amikor a szerencsétlenségeden múlt, hogy letiltottak. Éljen az egyensúly!

Mikor bannolnak a Facebookon

Mert megsérted az irányelveiket, például:

  • Hamis ígéretet teszel: „ezzel a csodaszerrel lefogysz három nap alatt harminc kilót”.
  • Negatív tulajdonságokról írsz: „nem szép látvány, ha felesleg van Rajtad”, stb. (Egy pozitív világképet akar lefesteni a Facebook és – többek között -, a félelemre hajazó marketing üzeneteket nem szereti).
  • Rossz napja van a Facebook-nak. És ez nem vicc, azt tapasztaljuk, hogy ok nélkül is letilthatja a fiókodat, főleg, ha jelentős mennyiségű pénzt elköltve használod nagy forgalom mellett (több tényezőnek kell együtt megjelennie ehhez, és ha az i-re felkerült a pont, akkor tiltva leszel).

Hogyan tudod elkerülni és megelőzni a  Facebook bannolást?

  • Ha megnyitottad az üzleti fiókodat, azonnal csinálj több account-ot. Mikor az egyiket letiltották, mi a másikkal tudtunk újakat létrehozni az ügyfél számára.
  • Nézd meg az irányelveket, és kérj felülvizsgálatot, de elég 1-2 mondatot írnod (szinte mindegy mit írsz, mert nem ezen múlik), de azért imádkozz is mellé…
  • Ha nagy a baj, akkor új hirdetéseket kell csinálnod, de a post ID legyen új, és a maga a hirdetés is. Érdemes másik IP címmel megcsinálnod ezt a procedúrát.Ha még nagyobb a baj, akkor lehet, hogy új üzleti fiókot kell regisztrálnod. És a legnagyobb baj esetén (ha mindent letiltott), akkor elképzelhető, hogy új Facebook fiókra lesz szükséged.Azaz, mindent elveszítettél. Emellett – bár ez más történet -, javaslom a két faktoros bejelentkezést, hogy ne tudják ellopni a fiókodat, főleg, hogy pénzt és személyes adatokat is kezelsz. Egyébként erre is láttam már példát.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
SEO konferenciaLaptop