Frissítve: 2025. szeptember 19.

Sok vállalkozó számára az online szövegírás egyfajta „szükséges rossz” – egy kipipálandó feladat a weboldal elindításakor, amitől azt remélik, hogy majd „valahogy” vevőket hoz. Ez a hozzáállás azonban hatalmas, kiaknázatlan bevételi lehetőségeket hagy az asztalon. A professzionális online szövegírás ugyanis nem egy kreatív művészeti ág, hanem a marketing egyik leginkább mérhető, legkeményebb eredményeket produkáló diszciplínája. Nem (csak) arról szól, hogy szépen fogalmazzunk, hanem arról, hogy minden egyes szóval, mondattal és bekezdéssel egyetlen célt szolgáljunk: a profit növelését.

Mielőtt rátérnénk a szövegírás gyakorlati hasznára, amelyet az alábbi, eredeti cikkünk is részletez, nézzük meg azokat a konkrét mechanizmusokat, amelyeken keresztül a jól megírt szöveg pénzt termel egy vállalkozásnak.

 

A profit anatómiája: hogyan lesz a szavakból bevétel?

 

A szövegírás nem varázslat, hanem egy gondosan felépített pszichológiai és stratégiai folyamat, aminek minden eleme a vásárlói döntés elősegítését célozza. Íme a legfontosabb csatornák, amelyeken keresztül a szavak profittá válnak:

  1. A konverziós ráta növelése (CRO) A konverzió az a cselekvés, amit a látogatótól elvárunk (pl. vásárlás, feliratkozás, árajánlatkérés). A konverziós ráta pedig megmutatja, hogy a látogatók hány százaléka hajtja végre ezt a cselekvést. Itt rejlik a szövegírás legnagyobb ereje.

    • Gyakorlati példa: Tegyük fel, hogy van egy landing oldalad, ahova havi 1000 látogató érkezik, és a konverziós rátád 1%. Ez havi 10 vevőt jelent. Egy profi szövegíró a címsor, a bevezetés, a felsorolások és a cselekvésre ösztönzés (CTA) átírásával képes ezt a rátát akár csak 2%-ra emelni. A látogatók száma nem változott, de a szöveg hatására a vevőid száma megduplázódott: lett 20 vevőd. Ha egy vevő átlagosan 20 000 Ft profitot hoz, akkor a szövegíró munkája havi extra 200 000 Ft bevételt termelt. Ez az, amiért a konverzió-központú szövegírás befektetés, nem költség.

  2. A márkapozicionálás és az árazás ereje A szövegeid minősége közvetlenül befolyásolja, hogy a piac hogyan látja a márkádat. Az olcsó, hibáktól hemzsegő, átgondolatlan szöveg egyet jelent az olcsó, megbízhatatlan márkával.

    • Stratégiai szerepe: Egy magabiztos, szakértői hangvételű, a vevő problémáira rezonáló szövegezés prémium márkát épít. Lehetővé teszi, hogy kiemelkedj a versenytársak közül, és magasabb árat kérhess a termékeidért vagy szolgáltatásaidért anélkül, hogy az ügyfelek a szemüket forgatnák. A szöveg teremti meg azt a minőségi keretet, ami indokolja a magasabb árazást.

  3. Az ügyfélérték (Customer Lifetime Value) maximalizálása A legdrágább marketingtevékenység az új vevő szerzése. A profit maximalizálásának kulcsa a meglévő vevők megtartása és további vásárlásokra ösztönzése.

    • A szövegírás szerepe: Itt lépnek be a képbe a kiválóan megírt e-mail marketing kampányok, az upsell és cross-sell ajánlatok szövegei, valamint a köszönő oldalak üzenetei. Egy jól felépített, értéket adó hírlevélsorozat nemcsak a kapcsolatot ápolja, de folyamatosan újabb és újabb vásárlásokat generál, ezzel drasztikusan megnövelve egyetlen vevő teljes élettartama alatt elköltött összegét.

  4. A marketingköltségek csökkentése Paradox módon a drágább, profi szövegírás hosszú távon pénzt takarít meg. Egy hatékonyan konvertáló landing oldalra kevesebb pénzért kell forgalmat terelni ugyanannyi vevő eléréséhez.

    • Hogyan működik? Ha a Facebook vagy Google hirdetésed szövege jobban rezonál a célcsoporttal, a kattintási arány (CTR) magasabb lesz, az egy kattintásért fizetett összeg (CPC) pedig csökken. A hirdetési rendszerek ugyanis jutalmazzák a releváns, jó minőségű hirdetéseket. A jó szöveg tehát közvetlenül csökkenti a hirdetési költségeidet, miközben növeli a hatékonyságot.

Láthatjuk tehát, hogy a szövegírás messze túlmutat a puszta írás képességén. Egy stratégiai eszköz, ami közvetlen és mérhető hatással van a vállalkozás pénzügyi eredményeire. Ezzel a tudással felvértezve olvassuk tovább az alábbi, eredeti cikkünk gondolatait, hogy még tisztább képet kapjunk a gyakorlati megvalósításról.

 

Miért fontos a honlapodon online szövegírásban gondolkodnod?

 

Bárki tud szöveget írni, ahogyan falat festeni is. De fontos a végeredmény. Nem az a lényeg, hogy tetszik-e vagy sem, mert ez szubjektív. Hanem, hogy eléri-e a marketing célját a copywriter vagy sem. Van-e egyáltalán marketing terv? És annak egyik elemeként alkalmazzuk az online szövegírást vagy csupán tűzoltást hajtunk végre, ahogy esik, úgy puffan alapon?

Ha a honlapodon nincs tartalom, csak grafikai elemek jelennek meg rajta, az nyújthat szép látványt, de ettől még senki nem fog Hozzád rohanni vásárolni. A szövegírás az, ami a különféle lépéseket összehangolja egymással és segít abban, hogy a lead-ből (érdeklődőből) vevő legyen.

A vevőből pedig hűséges, elkötelezett, rendszeresen vásárló ügyfél.De, ha a szöveg nem a SEO cikkírás vagy webszövegírás szabályait követi, akkor hátul lesz a honlapod a sorban és nem fogják megtalálni.

 

Emellett, ha nem a marketing és értékesítési szövegírás szabályait alkalmazod, akkor hiába találják meg a weblapodat. Nem fog semmi sem történni, mert az átkattintás (CTR) nem fog bekövetkezni. Megnézik, de nem fognak semmit sem megrendelni.Éppen ezért a marketing szövegírás árak kapcsán úgy érdemes gondolkodni, hogy először megalkotjuk az online marketingtervünket. Annak az egyik eleme (lásd content marketing) a szövegírás. Különben csak tűzoltás lesz az egészből.

Laptop

 

Milyen a hatásos szöveg?

  • SEO szempontok alapján születik meg (nemcsak beledobálunk pár kulcsszót, hanem a SEO és marketing szakember megtervezi a szerepét és kivitelezésének módját).
  • Marketing és sales szempontokat figyelembe véve készül el (pontosan megtervezve a marketing funnel megfelelő lépését).
  • Megfelelő tagolás (Áttekinthető, tagolt, emészthető, képekkel, videóval, diagramokkal tarkított szöveg).
  • Megfelelő kulcsszóval abszolút releváns a szöveg.
  • A top 5 találatot adott kulcsszóra megveri minőségben és hosszúságban (magyarán, a keresőbe beírt kulcsszó alapján fellelhető, Google szerint legjobb minőségű oldalaknál jobb minőségű szöveget takar).
  • Rendelkezik egyedi meta leírással, és szükség esetén speciális title résszel minden aloldalon külön-külön. (Ez az ami megjelenik miután a kulcsszót beírod a keresőbe és valamire rákeresel a neten. Ez alapján döntik el a user-ek, hogy a Tiédet, vagy a konkurensed honlapját válasszák-e. Egy szövegíró tévesen azt írta, hogy ezt a Google-nak kell megírni. Nagy tévedés. Ezt a leendő ügyfélnek kell külön elkészíteni!)
  • Tartalmaz CTA gombot (termékoldalon például nagyon fontos a Call-to-action gomb megléte, mely vásárlásra, feliratkozásra ösztönzi a user-t).
  • Logikusan felépített, alcímekkel, kulcsszavakkal ellátott szövegről beszélünk.
  • Később, tesztelve a szöveget, látjuk a népszerűségét a Search Console-nak, Google Analytics-nek köszönhetően.
  • Megfelelő hírértékkel rendelkezik (nem a semmiről szól) és nem duplikált tartalom. (A Google sok esetben indexel, de nem jeleníti meg a keresőben azokat az aloldalakat, amik duplikációk. Például webáruházak esetében, ahol ugyanaz a termék már a konkurenciánál megtalálható. Ilyenkor hosszabb, egyedi szövegre van szükség.)
  • Lehetőleg a H1, H2, H3 stb. tag-ek rendben vannak, és csak egy H1 tag szerepeljen benne. (Érdemes az adott kulcsszót megjeleníteni a H1 tag-ben. Ez egyfajta kiemelés.)
  • A szöveg címe figyelemfelkeltő (ez adja el a szöveget).
  • A reklámszövegírás lényege, hogy először a problémáról ír, utána a megoldásról, és legvégül a konkrét ajánlatról (ami megoldja az adott problémát).
  • A jó szövegíró egyszerre alkalmazza a figyelemfelkeltést, leírást és cselekvésre ösztönzést.
  • A célcsoport fejével gondolkodva, laikusoknak készül el az adott szöveg. Vagy tudományos értekezésről beszélünk?
  • Van benne olyan infó, ami nem érdekli a leendő ügyfelet?
  • A jó szövegíró építi a márkát, ezzel növelve a bizalmat.

Egyéb szempontok az ütős szövegíráshoz

Lényeges szempont a megfelelő csatorna, időzítés és hangnem megválasztása a kreatív szövegírás során. És ha rendelkezünk egy márkával, akkor több a bizalom, így egyből minket keresnek meg az ügyfelek, akiknek magasabb áron is tudunk értékesíteni. Működhet az influenszer marketing is, mely során híres blogger, vlogger mutatja be a termékünket, szolgáltatásunkat.

Egyes termékeknél, szolgáltatásoknál azonban a honlap szövegírás során más-más megoldást kell találnunk. Például táplálékkiegészítőről írt SEO cikkek esetén érdemes inkább szakértő orvosokban gondolkodnunk, akik hitelesek a leendő ügyfelek számára. Sok esetben az előtte / utána, vagy egyéb érdekes projektek bemutatása lehet a segítségünkre.A tartalomírás részeként jó megoldás lehet a storytelling marketing, azaz a történetmesélés is.

 

Nem véletlen, hogy jobban tudunk azonosulni egy történettel, mint a puszta tényekkel. A szent iratok sem véletlenül tartalmaznak ilyen jellegű írásokat. Emellett az edukációs célú marketing is nagyon hatásos.Ha az adott tevékenység kapcsán a mozgás meghatározó, ott érdemes képekkel, videókkal operálni. Hazánkban nem annyira divatos, de ha a folyamatot kell bemutatni részletesen, ott az infó grafika hódít. A különféle játékok, sorsolások is nagyon hatékonyak lehetnek.

Legnépszerűbb eszközök

  • Cikkek, blogok, vendégblogolás (linképítésre kiváló megoldás).
  • Honlap szövegírás.
  • Social média bejegyzések.
  • Infó grafikák, videók, podcast-ok, stream-ek.

SEO webszövegírás

Fontos, hogy a szövegírás SEO és egyéb marketing szempontból szülessen meg, a legnagyobb hatékonyságot szavatolva.

 


PR cikkek és tartalommarketing közti különbség

A PR cikkeknek jóval nagyobb az eszköztára a tartalommarketinghez képest. Például alkalmazható sajtótájékoztató, kríziskommunikáció, különféle események, illetve élő rendezvények alkalmával. Ma már azonban online területen a keresőoptimalizálás során, a PR cikkek linképítésekor, a külső nagy forgalommal rendelkező honlapon történő linknek nagyobb a szerepe.

Sőt, nagyon fontos, hogy ezek inkább prémium linképítési stratégiaként, jó minőségű, nagy forgalmú, releváns témájú oldalakon történő megjelenést jelentsenek. Itt csakis jó minőségű és megfelelő kulcsszóval oldalunkra mutató linkkel érdemes megjelennünk.

Mikor nincs szükség tartalomírásra?

Például, ha duguláselhárítással foglalkozunk, akkor elég egy jó marketing szövegírótól segítséget kérnünk, aki a honlap szövegírásban segít. De ez esetben nem érdemes rendszeresen blogot írnunk, legalábbis nem abból a szempontból, hogy ezt olvasgatni fogják hónapokig a leendő ügyfelek. Akinek ugyanis ilyen problémája van, az vagy ismerősön vagy a Google-on keresztül az első találatok egyikét kiválasztva azonnal megveszi a szolgáltatást.

Az már más kérdés, hogy az organikus találatok során SEO-t figyelembe véve, azok az oldalak jönnek fel, amik rendelkeznek megfelelő minőségi tartalommal. És a belső linkek is erősítik a termék aloldalunkat, melyeket blog cikkeken keresztül meg tudunk erősíteni.

Ezért fontos a marketingterv elkészítése, aminek része a konkurencia elemzése. Emellett fizetett hirdetésekben is gondolkodhatunk, mely során szintén nincs szükség rendszeres blog írásra.A megfelelő SEO szövegírás magában foglalja a tartalommarketinget is.

Mielőtt blog szövegírásra adnánk a fejünket

Hogy hogyan születnek meg a szövegírás árak, arról már írtam részletesen. Fontos, hogy a mostani legjobb tartalmak minőségét überelni tudjuk. Kulcsszókutatást végezzünk, és természetesen a témát is kutatni kell. Ez önmagában legalább ugyanakkora energiát, időt vesz igénybe, mint a cikk elkészítése. Ezután a hozzászólások, moderálás és a cikk update-elése is folyamatos energiát kíván tőlünk.

Éppen ezért, ha nem akarunk a copywriter-nek fizetni, akkor első lépésben mélyedjünk el az online marketingben és SEO-ban, mielőtt klaviatúrát ragadnánk a kezünkbe. Ne felejtsd el, hogy rendszeresen kell írnod és nem csak akkor, ha kedved van hozzá.

A jó szövegíró rutinból meg tudja ezt csinálni. És ha személyes blogod, márkád van, akkor az is bekövetkezhet, hogy egy idő után megunod a dolgot, de nehéz lesz olyat találnod, aki a Te stílusodban tud írni.Ezért sokan az elejétől profi szövegíróra bízzák a tartalomírást. Ha jól működik a dolog, az eredményből származó bevétel visszafordítható a fejlesztésre, amolyan befektetésként.

 

Mi alapján válassz bloggert, szövegírót?

  • Van-e szakmai tapasztalata?
  • Mit tudsz az illető stílusáról, tudásáról az adott témát illetően?
  • Átnézted-e a referenciáit?
  • Tud-e többféle stílusban kommunikálni?
  • Rendelkezik-e megfelelő SEO és reklámszövegírás, sales alapú tudással?
  • Tud-e más nyelvű forrásból is dolgozni?
  • Mióta blogíró és milyen eredményeket ért el a tartalomírással?

A SEO szövegírás nemcsak néhány technikai dologról szól, hanem összefonódik a reklámszövegírással is. A szövegíró fogja konkrétan képviselni a cégedet. Hogyan találhatsz üzleti szövegírót? 

  • Interneten, konkrét céget keresve.
  • Gyűjtőportálokon, angol területen például szabadúszó blogger az Upwork-on is van.
  • Ajánlással (bár a vélemény általában szubjektív).
  • Szakmai csoportokban, LinkedIn-en, Facebokkon-on.

Mindenképpen érdemes leszondáznod az illetőt, és írásban, előre, korrekt módon megállapodva arról is, hogy mi történik akkor, ha nem tetszik a munkája. Sokszor a javítás lehet a megoldás. Elképzelhető az is, hogy ő egyetlen témában mélyedt el csupán, ami nem probléma, ha éppen Te is abban utazol.

A szakíró, céges blogger nem minden esetben csak pénzzel motiválható. Ajánlásokra is szükségük lehet, vagy éppen a kihívásra.A szellemíró (ghost writer) a Te nevedben ír, mintha Te írtad volna az adott blogot, SEO cikket, stb. Általában ez a bevett szokás. Ez azért fontos, mert mikor linképítést hajtunk végre, akkor ha Rólad írják meg a cikket az már reklámnak minősül. Mivel az írás egy külön szakma, és elképzelhető, hogy egy másban jó szakember ebben nem jeleskedik, vagy nincs ideje rá, így más tevékenységekkel egyetemben miért ne szervezhetné ki?Régen erre nem volt szükség, de ma már mivel az emberek első sorban informálódni jönnek az internetre és nem vásárolni, így szükséges. Ráadásul, sok esetben az embereket jobban érdekli az infó, mintsem az, hogy ki fogalmazta meg a különféle gondolatokat.

Keresztes Attila

 

A legtöbb cégvezető a drága ügynökségek és a magányos szabadúszók zsákutcájában keresi a növekedést. Szabadúszó-integrátorként egy harmadik, hatékonyabb utat kínálok: a céljaidhoz én állítom össze a legjobb, független szakértőkből álló csapatot.

A közös stratégiáért és a teljes projektmenedzsmentért én felelek, így egyetlen partnerrel tartod a kapcsolatot. Ez maximális szakértelmet és rugalmasságot biztosít, az ügynökségi díjak nélkül. A modell működését több mint 20 év tapasztalata és több tucat ötcsillagos ügyfélértékelés bizonyítja.