Frissítve: 2025. szeptember 19.

Ez a régi cikkünk egy örök kérdést boncolgat: mi teszi a grafikai tervezést egyszerre vonzóan egyszerűnek és mégis borzasztóan nehézzé? Ma, a digitális eszközök és a bárki által elérhető sablonok korában a kérdés talán még élesebb. A válasz azonban nem a „hogyan”-ban, hanem a „miért”-ben rejlik.

A látványtervtől a mérhető eredményig: a stratégiai dizájn szerepe

A legnagyobb tévhit a reklámgrafikával kapcsolatban az, hogy a célja csupán a „szépítés”. Ez a munka „könnyű” része. Bárki letölthet egy sablont és lecserélheti a színeket. De a valódi, üzleti értéket teremtő dizájn nem díszítés, hanem stratégiai kommunikáció.

A kettő közötti különbség:

  • A díszítés esztétikai döntéseket hoz. (Pl. „Ez a kék szín szép, használjuk ezt.”)

  • A stratégiai dizájn üzleti célokból kiinduló döntéseket hoz. (Pl. „Az A/B tesztek szerint a célcsoportunk jobban konvertál erre a zöld gombra, mert a kontraszt és a pszichológiai hatása jobban ösztönzi őket a kattintásra.”)

A Spirit Lab-nál minden projektet a „miért”-tel kezdünk. Mielőtt egyetlen pixelt is elmozdítanánk, meg kell értenünk az üzleti célt. Nem az a kérdés, hogy „legyen-e árnyék a doboz alatt?”, hanem az, hogy „hogyan tudjuk a vizuális hierarchiával a felhasználó figyelmét a legfontosabb üzenetre, a vásárlási gombra irányítani?”.

Munkánk sikerét nem abban mérjük, hogy a végeredmény szép-e (bár természetesen az is fontos), hanem abban, hogy a megbízónknak mérhető üzleti hasznot hoz-e.

Ez a stratégiai mélység az, ami a reklámgrafikát néha nehézzé, de mindig értékessé teszi. Az alábbi, eredeti cikkünkben kifejtett gondolatok a szakma „könnyű” és „nehéz” oldaláról továbbra is érvényesek, és remekül megvilágítják a kreatív folyamat mögött rejlő összetettséget.

 

 

 

kreatív

A számítógépes grafikusok „életmentőkké” válhatnak?

Reggel lázasan csörög a telefon, mert valakinek sürgős grafikai „életmentésre” van szüksége. Mai rohanó világunkban ez érthető módon, gyakran előfordul.

Erre az esetre, vannak nagyon klasszul bevált eszközök, mellyel szinte percek alatt tisztázni lehet – akár egy bonyolult projekt grafikai kérdéseit -, és az árajánlat szinte azonnal megérkezik.

A részletek leírására nincs lehetőség, előnyeit csak kedves ügyfeleink élvezhetik, a konkurencia nem (A Szerk.:)).:
:

 

Egy, két, há’!

Ezután, ha a megrendelés megtörtént, kezdetét veszi a kemény és okos munka, harcedzett grafikusok, fejlesztők által. Az ügyfél a következő információkat hozza tudomásunkra:

,,Van egy kis csúszásunk a művész grafikusunk elszállt, így olyanokra lenne szükségem, akik ismerik a naptárat és kreatívak, a referenciátokat láttam és nagyon tetszettek.”

,,Köszönjük a lehetőséget és a bizalmat, mi lenne a feladat konkrétan és mi a határidő?”

,,Hétfőre kéne egy kreatív 3 változatát elkészíteni.”

,,Tehát van rá 2 nap, történetesen a hétvége. Milyen információk állnak rendelkezésre?”

,,Sajnos nem sok, még nincs kiforrott arculata a cégnek és egy esemény kapcsán muszáj hétfőn előállnunk néhány új ötlettel.”

 

Na, erre varrjál gombot!

Így vagy úgy, ez egy klassz kihívás. Néha meg szokták spékelni a feladatlistát egy szlogennel is, nehogy halálra unja magát a számítógépes grafikus, illetve reklámgrafikus. 🙂 Mert sok multinacionális cég hiszi azt, hogy a grafikus dolga a szlogenek megalkotása a kreatívok mellé. Nem, ez marketing feladat!

Kitérő: ha pontosan ismered a buyer personát (azaz, hogy kinek szól az ajánlatod) és azt is tudod, hogy konkrétan mit akarsz eladni, akkor könnyen megszületik a válasz, mert jól definiáltad a régi nevén célszegmenst (célközönséget). Hogyan? Így (lásd marketing cikkek).

 

Jóllehet a grafikusnak is lehetnek klassz ötletei annak ellenére, hogy nem marketinges. De azért nem ildomos a marketinges kollégát munka nélkül hagyni. 🙂
Persze, azért ha a multi egy reklámügynökséget bíz meg, akkor joggal elvárhatja azt a frappáns szlogent a kreatív mellé.

 

Csak 1 maradhat!

Sok multi szeret akár 10 grafikai stúdiónak is megbízást adni egyszerre, kvázi ingyen dolgoztatni, de aki megnyeri a tendert, az busásan kárpótolva lesz. A valamit valamiért az talán jobban bejön, mint a szerencsejáték, de több a munka is vele. Mindig nem lehet nyerni, igaz? És azt is megértem, ha valaki jó szakembernek tartja magát és nem szeretne (már) ingyen dolgozni (kockáztatni).

Na, ott tartottunk, hogy megvan a szlogen. Erre érdemes felépíteni a grafikát, az arculatot és kész is van a kreatív reklámgrafika.
Egyszerű igaz? Nem!

Először informálódni kell, ötletelni és utána megtervezni, összerakni az egészet. Sokszor a semmiből megalkotni valamit a legnehezebb, már elkészült, pocsék anyagot átdolgozni pedig művészet. 🙂

És ez szűk határidővel nem mindig könnyű. Ez olyan, mint a ,,mondj egy jó viccet vagy énekelj valamit most”.

Van, akinek sikerül és akad olyan is, akinek nem. Hiszen kreatív ötletet nem lehet erőltetni, bár az ihlet állapotába bele lehet kerülni az kétségtelen.

 

De beszélni könnyű, nézzünk néhány példát visszafogott, de vidám, konzervatív kreatívokra:
.

Játék kampány elemei

 

vVélemény láda készítés, szórólap tervezés, kiadvány tervezés, grafikai tervezés, dtp, arculattervezés

 

Ha reklámgrafikára és garanciára van szükséged, akkor tegyél minket próbára. Legyen szó:

  • egyedi arculattervezésről, kreatív grafikai előkészítésről, kiadványszerkesztésről,
  • letisztult, figyelemfelkeltő grafikus tervezésről,
  • logótervezésről, névjegykártyáról, levélpapírról,
  • off-line hirdetésről, plakátról, szórólapról, prospektus tervezésről, dekorációról, reklámtábláról,
  • reprezentációs tárgyakról, információs táblákról, stb.
    .

 

Keresztes Attila

 

A legtöbb cégvezető a drága ügynökségek és a magányos szabadúszók zsákutcájában keresi a növekedést. Szabadúszó-integrátorként egy harmadik, hatékonyabb utat kínálok: a céljaidhoz én állítom össze a legjobb, független szakértőkből álló csapatot.

A közös stratégiáért és a teljes projektmenedzsmentért én felelek, így egyetlen partnerrel tartod a kapcsolatot. Ez maximális szakértelmet és rugalmasságot biztosít, az ügynökségi díjak nélkül. A modell működését több mint 20 év tapasztalata és több tucat ötcsillagos ügyfélértékelés bizonyítja.