Frissítve: 2025. szeptember 21.
A weboldal átalakítás több, mint egy dizájnváltás
Gyakran találkozunk azzal a helyzettel, amikor egy cégvezető úgy érzi, „ráfértne már a weboldalra egy kis frissítés”. Ez a gondolat általában egy elavult dizájn, egy konkurens új oldala vagy egyszerűen csak a változás iránti vágy miatt fogalmazódik meg. A mi tapasztalatunk szerint azonban egy weboldal átalakítás ma már sokkal több, mint egy esztétikai beavatkozás. Ez egy stratégiai üzleti döntés, ami alapjaiban határozhatja meg a céged online sikereit a következő évekre.
A régi szemlélet szerint az átalakítás egyenlő volt egy új „festéssel”. A modern, eredményorientált megközelítés ezzel szemben egy teljes körű, adatvezérelt felújítás, ahol a dizájn csak az egyik – bár kétségkívül fontos – eleme a folyamatnak. A valódi cél nem az, hogy az oldal szebb legyen, hanem hogy jobban teljesítsen: több ügyfelet hozzon, hatékonyabban támogassa az értékesítést és javítsa a márka megítélését.
Mire figyelünk mi egy átalakítás során?
Számunkra egy weboldal felújítása nem a látványtervekkel kezdődik. Mielőtt egyetlen pixelt is megrajzolnánk, a mélyére ásunk annak, hogy miért van szükség a változásra és mik a konkrét üzleti célok.
-
Stratégia és adatok, nem csak megérzések: Először a jelenlegi weboldal teljesítményét elemezzük. Analytics adatok, hőtérképek és felhasználói viselkedési minták alapján azonosítjuk a gyenge pontokat. Hol hagyják el a látogatók az oldalt? Melyik gombot nem nyomják meg? Milyen tartalmak nem teljesítenek jól? Az új oldalnak ezekre a problémákra kell választ adnia.
-
SEO-tudatos tervezés az első perctől: Egy rosszul menedzselt átalakítás egyik legnagyobb veszélye a meglévő Google helyezések elvesztése. Ez az a pont, ahol a legtöbb projekt elvérezhet. Éppen ezért a folyamat nálunk egy teljes körű SEO stratégiával indul: 301-es átirányítások precíz megtervezése, a tartalom optimalizálása, a technikai SEO alapok lefektetése mind a tervezőasztalon kezdődik, nem utólagos tűzoltásként.
-
Felhasználói élmény (UX) a középpontban: Lehet egy oldal bármilyen szép, ha a látogató nem találja meg rajta, amit keres, vagy ha a használata bonyolult. A célunk egy logikus, könnyen átlátható és intuitív struktúra kialakítása, ami végigvezeti a felhasználót a vásárlási vagy kapcsolatfelvételi folyamaton. A jó UX közvetlenül növeli a konverziók számát.
-
Konverziós célok: Az új weboldal minden elemének egy célt kell szolgálnia: közelebb vinni a látogatót a konverzióhoz. Legyen az egy ajánlatkérés, egy vásárlás vagy egy hírlevél-feliratkozás, a dizájnt és a tartalmat is ennek rendeljük alá.
A következőkben részletesen bemutatjuk az átalakítás gyakorlati lépéseit, de fontosnak tartottuk előre bocsátani ezt a modern szemléletet. Egy sikeres átalakítás eredménye ugyanis nem csak egy új weboldal, hanem egy hatékonyabb, mérhető eredményeket produkáló online marketing eszköz.
Ha már rendelkezel egy saját weblappal, amit át kellene alakítani grafikailag és/vagy funkcionalitásban, akkor érdemes sok esetben ennél a verziónál maradni, mert lehet, hogy egyszerűbben megúszod egy weboldal átalakítással, mintha új honlapot készítenél.
A weboldal felújítás kapcsán mit szeretnél pontosan?
Teljesen új designra van szükséged? Vagy csak apró dolgokat módosítanál, új képeket töltenél fel? Elképzelhető, hogy ami egyszerű honlapfelújításnak tűnik, az valójában bonyolult munka eredménye. Ezért először nulladik lépésben végig kell gondolnod, hogy mit szeretnél módosítani kinézetre és funkcióban. Ez két külön dolog.
A konkrétumok összeírásában egy, példának okáért WordPress szakértő sokat tud segíteni, mert te tudod, hogy mit, ő pedig azt, hogy ezt hogyan lehet megvalósítani.
A weboldal megújítás kapcsán ezután vesd össze azzal, hogy árban és időben mi a különbség, ha új honlapot csináltatsz. Olyan szakértőnek adj a véleményére, aki össze tudja ezeket hasonlítani egymással. Ha ugyanis egy cég csak az egyikhez ért és érdekelt abban, hogy ezt eladja neked, akkor a saját érdekeit fogja nézni és nem a tiédet.
Ráadásul a weboldal átalakítás kapcsán nem mindegy, hogy kapsz-e extra dolgokat. Például, ha egyedi fejlesztésű honlapod volt és minden apró módosításért fizetned és várnod kellett a webfejlesztőre, akkor lehet, hogy jobban jársz, ha lesz egy új, modern WordPress honlapod, amit te is tudsz szerkeszteni, és egy rakás ingyenes funkció elérhető hozzá. Fontos, hogy mindig ugyanazokra a funkciókra kérj weboldalkészítés árak kapcsán ajánlatot.
Milyen rendszerű a honlapod?
Egyedi fejlesztésű? Ez esetben valószínűleg kódolni kell, főleg, ha nincs hozzá semmilyen admin felület, ahol egyszerűbben lehetne módosítani a dolgokat. Az is lehet, hogy WordPress rendszerű az oldalad.
WordPress esetén 3 variáció jöhet szóba
Ahhoz, hogy ezt kiderítsük, két dolgot kell tisztázni. Konkrétan mit kellene átalakítani és most milyen rendszerű a honlapod. Például WordPress esetén általában előregyártott grafikai sablon segítségével kalapálják össze a honlapokat. Ez azt jelenti, hogy a honlap megjelenéséért felelős grafikai sablont kell átalakítani.
Ha ez nem elavult, folyamatosan frissítik, akkor érdemes a demo variációkat megnézned és eldöntened, hogy ez jó megoldás lehet-e számodra. Természetesen ne fél évben gondolkozz, hanem években.
Az is elképzelhető, hogy a honlap átalakítás nem ilyen egyszerű, mert új grafikai sablonra lesz szükséged. Ez esetben az aloldalakat újra kell csinálni. Ezekből ugyanis sok ezer fajta van, amit más-más cégek fejlesztenek. Ezért mindenképpen megbízható céget válassz ki, ha váltasz. Olyat, aki holnap is elérhető és frissíti majd a sablont.
A harmadik variáció, hogy WordPress honlapod van, ami tovább lett fejlesztve, vagy grafikai terv alapján lett összerakva. Ez esetben meg kell nézni, hogy mekkora munkával lehet módosítani a dolgokat a weboldal megújítás kapcsán. Ez attól is függ, hogy milyen honlapfelújításra van szükséged.
Ne csak a weboldal átalakítás árait nézd meg
Valóban fontos tényező az ár. De fontos az is, hogy hogyan fog kinézni a honlapod, amivel téged, illetve a cégedet azonosítják majd. Az sem mellékes a honlap átalakítás kapcsán, hogy mennyit kell várnod és milyen az ügyfélkezelés. Láttad a cég referenciáit? Nyilván a legjobbakat fogja kitenni az ablakba, így ez a maximum, amit jobb esetben nyújtani tud. Mennyire beszéltek egy nyelvet? És mennyire megbízható? Nincs annál bosszantóbb, mint mikor egy közös alkotói tevékenységet felemészt a stressz, a meddő vitatkozás és így tovább. Ugye erre nincs szükséged csak azért, hogy pár tízezer forintot megspórolj? Bár nem feltétlen ezen múlik a dolog. Időben is elcsúszhat a dolog.
Sőt, később magadra leszel hagyva rosszabb esetben, mert sokszor nagyobb tudás kell a karbantartáshoz, vírusmentesítéshez, mint egy sablonból összeklikkelni egy honlapot. Ezt kevesen tudják. WordPress szakértőt keresel, aki hosszú évek alatt bizonyított vagy akár egy „hobbi” megoldásként működő kísérletnek szeretnél a részese lenne? Sok vírusos és egyéb „szétesett” honlap landolt az íróasztalomon az elmúlt, több, mint 10 évben, így sok érdekes dolgot láttam már. Általában, aki nagyon olcsón dolgozik, az sok munkát vállal, hogy megéljen, ami szinte mindig a minőség rovására megy, vagy jönnek az apró betűs részek, melynek a végén lehet, hogy kétszer vagy háromszor annyiba fog kerülni a mutatvány.
A weboldal átalakítás vagy új honlap készítésekor a hangzatos ajánlatoknak sem szabad bedőlni, ami akár SEO-ra is vonatkozhat. Például, hogy garantáltan az első helyen leszel. Amíg nem a Google ígéri ezt meg neked, addig legyenek ezzel kapcsolatosan fenntartásaid és kerüld el a naivitásra épülő csalódásokat.
