Frissítve: 2025. szeptember 13.

 

Legfontosabb online marketing tévhitek kezdő és haladó szintről, hogy ne dobd ki a pénzed az ablakon

Tagadhatatlan a pandémia óta az online térben történő forgalom robbanása. Csak a mobilpiaci gyorsjelentésből kiderül, hogy 2020. és 2021. év felénél egy év alatt 23,8%-kal nőtt az internetforgalom hazánkban, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint. Emiatt, sok esetben online mérhető vállalkozásban érdemes gondolkodni, mely bárhonnan irányítható.

Online marketing tévhitek kezdő szinten

Kezdjük a rendszeresen visszatérő alap tévhitekkel, amiket nagyon fontos tisztáznunk az elején.

  • Ha kétszer annyit költünk keresőhirdetésre (például Facebook, Google Ads), akkor duplázódik a forgalom

Ez nem igaz. A forgalom valóban többszöröződhet ilyen esetben, de nem egyenes arányosan. A siker sok mindentől függhet, a folyton változó piaci helyzettől, konkurenciától, stb. Az optimalizálás azonban csökkenti a marketing költségünket és növeli a hatékonyságot. Megtérülő Facebook és Google Adwords kampány kezelési árak 

  • Nagyon drága honlappal van csak lehetőség megjelenni az interneten

Az hogy mi drága, az relatív. De az ingyenes WordPress segítségével, megfelelő relevanciájú és hosszúságú, minőségi cikkek publikációjával, akár ingyen is van lehetőség ügyfeleket találni. Ehhez első lépésben tanulmányozni kell az online marketinget, hogy megfelelő módon építsük fel a vállalkozásunkat.[vc_empty_space]

  • Kész a honlap, nagy a forgalom, nincs más teendő

Sajnos nem, mert a forgalom és a konverzió (például tényleges vásárlás) egy másik dolog. Mi értelme, hogy látogatják a honlapunkat, amit pénzbe kerül fenntartani, ha senki nem vesz semmit?

  • Ha kész a honlap, nincs más teendőm, jönnek a vevők

Nem így van. Folyamatos keresőoptimalizálással tudsz sikeres lenni és az is maradni. Folyamatosan változnak ezek a szakmák, napról napra…[vc_empty_space]

  • Online marketingterv nélkül is azonnal sikeres leszek

Néhány kivételtől eltekintve, konkrétan ki fogjuk fizetni az árát, ha azt hisszük ez így működik: pénzben, időben, energiában, bosszankodásban…[vc_empty_space]

  • A online marketing a multiknak való és nagyon drága

Tévedés, pont a KKV-nak (is) való terület és vannak ingyenes online marketing eszközök is.[vc_empty_space]

Online marketing eszközök

Az online marketing egy összetett folyamat, sok eszközből tevődik össze

 

  • A különféle hirdetéseket elég kitenni, és máris jönnek az érdeklődők

Tévedés. Nagyon kiélezett a verseny. Az, hogy valaki csinál egy ötmilliomodik weboldalt / webshopot és árulja azt, ami minden sarkon van, az nem fog hasznot hozni. Pontos marketing tervre van szükség és folyamatosan mindent tesztelni, fejleszteni kell, ha az elejétől kezdve sikeresek akarunk lenni.[vc_empty_space]

  • Az online marketing csak internetes vállalkozás esetén működik

Nem így van. Egy vállalkozás lehet csak az interneten (A), csak offline (B, például pékség, aminek nincs online megjelenése). És offline bolt (C), amely online megjelenéssel, honlappal is rendelkezik (tehát az A és B keveréke). Mind a három típust lehet reklámozni az online marketing segítségével.[vc_empty_space]

  • A grafikus megcsinálja a honlapot, és segít abban is, hogy mit írjak rá

Nem egészen. A grafikus meg tudja tervezni a honlapot, a site-builder összerakja, a fejlesztő pedig a funkcionalitásokat tudja lefejleszteni Neked. Az online marketing szakértő megtervezi az értékesítést, a keresőoptimalizálási szakember pedig segít abban, hogy akár hirdetés nélkül is megtalálják a honlapodat.

Online marketing tévhitek haladó szinten

Most nézzük meg a kifinomultabb tévedéseket és szemléletbeli pontatlanságokat, melyek szintén problémát okozhatnak.[vc_empty_space height=”30″]

Ami nekem tetszik, az tetszik az ügyfélnek is

Valaki megkeresett új honlapkészítés célzatával, és az 1800-as években is lejárt trendek alapján szerette volna megvalósítani mindezt. Lebeszéltem róla. Például háttérképet szeretett volna kitenni az összes aloldalra, melyek miatt olvashatatlanná válna az egész honlap. Nézzük meg, hogy ki a célcsoport, és hogy ő mit szeretne pontosan.

Ami régen igaz volt, az ma már hazugság

A múlt században sokszor voltak unalmas megbeszélések, sales előadások, hogy információt szerezz egy termékről / szolgáltatásról. Ma már minden infót megkapsz a neten, így előkészítve jön Hozzád a lead (érdeklődő) mikor először találkozol vele. De sokan még ezt nem dolgozták fel, és faxot is használnak még. Hahó, a gőzmozdony is kiment a divatból!

2005-ben elég volt egy honlapot csinálni, mivel kevés cég rendelkezett vele. 2010-ben elég volt egy tatyi Google Ads (Adwords megboldogult nevén) kampányt a haverral rádobni és máris dőlt a lé. De ma már nagyon nehéz egyből eladni.

Persze ez termék / szolgáltatás függő is. Manapság több lépcsőre kell felosztani a lead (érdeklődő) megszerzését is. Ahogy Te sem kérted vagy vetted volna jó néven, ha az első randin megkérték volna a kezed.

Külön felosztjuk hideg lead-ekre azokat, akik például még nem iratkoztak fel semmilyen szolgáltatásra sem a honlapodon.

 

Akkor mi működik az online marketingben? És mik a tévhitek? 

A marketing funnel (vevőszerzési tölcsér) legtetején kell kezdened azzal, hogy az érdeklődőket a honlapodra tereled. Jó barátod a Google Ads és megfelelő SEO-val a linképítés (korrekt és nem manipulatív módon), keresőoptimalizálás, hogy az organikus találatok közül is megtaláljanak, ne csak a fizetett hirdetéseken keresztül.

Mert, hogy hazánkban körülbelül a 95% a Google-ra szavaz. Persze, ha szereted a gőzmozdonyokat, akkor hirdethetsz a még 20 évvel ezelőtti design trendjét követő fekete-fehér újságban is. 🙂

De vannak újabb tévhitek, például, hogy csak a magas konverzió (átkattintási arány, lásd CTR) számít. Ez nem igaz. Mert, lehet, hogy 20 helyett 10-en jönnek a Google-ból a landing page-re (érkező oldal a hirdetésre kattintva), de ők háromszor annyi pénzt költenek el. Magyarán bevétel szempontjából 20 x 1 < 10 x 3. Vili?

És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a kattintás száma azért sem biztos, hogy a legfontosabb (csak látszólag), mert azt érdemes összevetni a termék értékével, hiszen minden kattintás pénzbe kerül. Emiatt a legjobb, ha kevesebb a kattintás és sok a vásárlás…

Még egy érdekesség. Ha semmi eredménye nincs a honlapodnak vásárlás szempontjából, akkor a Google Ads-es szuper zseni, varázsló sem fog multimilliomossá tenni. Még közepes marketinggel is lehet eredményt elérni, de ezek az eszközök amolyan katalizátorként működnek és felerősítik a honlapod erejét. De sajnos 0 x 20 = 0.

A tévhitekről jut eszembe az az érdekesség, mikor az ügyfél csekkolja a Google Ads kampányát, amit neki csinálunk éppen. És azt mondja, hogy 3. helyen szerepel és nem az elsőn az ő böngészőjében. Persze igaza van, mert, ha a saját honlapod hirdetésére sosem klikkelsz rá (mert az pénzbe kerül), akkor a Google úgy veszi, hogy az számodra nem fontos és hátrébb sorolja (Neked), de ez nem jelenti azt, hogy másoknak is… Sőt…!

És az is fontos, hogy aki volt a honlapodon, de nem vásárolt, azt vissza kell terelned az oldalra (retargeting, remarketing). Például itt jön be a hírlevél, vagy a Facebook hirdetés, de csak második lépésként! Ha ezt megérted, akkor nem fogod azt mondani, hogy nem lehet a Facebook-on eladni.

A LinkedIn (céges Facebook) hirdetései pedig sokkal drágábbak, mint a Google Ads és Facebook hirdetések és körülbelül tizedannyi a konverzió értéke. Így azt export esetében, vagy külföldi cégeknek érdemes elsősorban igénybe venni.

Egyéb hiba még, mikor a PR-t forgalomgenerálásra használjuk és a funnel elejére biggyesztjük.

Értékesítésről pár mondat

Vannak az A típusú, gyors, „azonnal robbantok” fenegyerekek, és a B „lassú víz partot mos” értékesítők. Teljesen más stratégia. Az A megy a saját feje után, de türelmetlen és manipulatív, kémkedő típus. A B kisebb értékű dolgokat tud eladni, türelmes, analizáló és neki a lead-eket fel kell melegítenie (lead nurturing). Ez most nem személyiségelemzés, hanem két működő stratégia a nyúl és elefántvadászatra. Vegyesen is alkalmazható, mert a világ színes, és nem pedig fekete-fehér.

 

Mérünk, tesztelünk, finomítunk és jól érezzük magunkat

Ez a helyes sorrend, még az ingyenes Analytics-ben is van olyan mélyebb mérési lehetőség, mint az Event használata, stb. De ne a habbal kezdjük a tortán… Ha az alap (marketing) nem működik, akkor hiába visszük a 20 éves autónkat máshova tankolni, ahol profi csapat, szuper benzint önt bele. Nem fog működni.

Az online marketing alapjait kell újjáteremteni (a példában a kocsi a nimbusza), már csak azért is, mert könnyű elfüstölni a PPC (kattintás alapú) kampányoknál pár százezer forintot azonnal, ami mehetett volna értelmes marketing kampány kielemzésére is.

További részletes infó: 27 javaslat grafikusoktól weboldaladhoz, hogy 0 ügyfeled legyen

 

Naprakész kiegészítés: A modern honlapok rejtett buktatói

 

Az alapvető technikai hibák, mint a lassú betöltés vagy a mobilos megjelenés hiánya, ma már egyre ritkábbak. A Spiritlabnál végzett honlapelemzések során azt látjuk, hogy a napjainkban alulteljesítő weboldalak problémái sokkal inkább stratégiai és kommunikációs természetűek. A technikai alapok megléte ma már nem előny, hanem higiéniai minimum. Lássuk a valódi, mélyebb okokat!

 

Az első 3 másodperc teszt: a kristálytiszta értékajánlat hiánya

 

Ez a leggyakoribb és legsúlyosabb hiba. A felhasználóknak az oldaladra érkezve, görgetés nélkül, 3 másodpercen belül meg kell érteniük a következőket:

  1. Mit csinálsz?
  2. Kinek csinálod?
  3. Miben vagy más/jobb, mint a konkurencia?

Ha ezekre a kérdésekre a válasz nem egyértelmű a főcímből és a nyitó szekcióból, a látogatók 90%-a azonnal visszafordul. A homályos, marketinges „bullshit” (pl. „Innovatív megoldások a szinergiáért”) azonnali konverziógyilkos.

 

A „középső tölcsér” fekete lyuka

 

A legtöbb honlap kétféle látogatóra van felkészülve: aki azonnal vásárolni akar („Kapcsolat”, „Árajánlatkérés”), és aki csak nézelődik. A kettő közötti hatalmas, érdeklődő, de még nem elkötelezett tömeget azonban nem szolgálják ki.

  • A hiba: Nincsenek alacsony kockázatú „csalik” (lead magnetek), amikkel ezeket a potenciális ügyfeleket meg lehet fogni. Egy ingyenesen letölthető esettanulmány, egy hasznos ellenőrzőlista, egy online kalkulátor vagy egy webinárium-felvétel mind azt a célt szolgálja, hogy az érdeklődőket bevonzza és a marketing tölcsér következő szakaszába léptesse.

 

A hitelesség-deficit: a „vállalatias” nyelvezet és a stock fotók

 

A felhasználók immunisak a mesterkélt, személytelen vállalati kommunikációra. A bizalomépítés kulcsa a hitelesség és az emberség.

  • A hiba: Az oldal tele van megvásárolt stock fotókkal (mosolygó emberek egy tárgyalóban) és olyan marketinges közhelyekkel, amikkel senki nem tud azonosulni. Használj valódi fotókat a csapatodról, az irodádról, a termékeidről használat közben! Írj egyszerűen, érthetően, és beszélj az ügyfeleid problémáiról, ne a saját céged „eredményorientált szemléletéről”.

 

A weboldal, mint befejezett projekt (a legnagyobb hiba)

 

Sokan úgy gondolnak a weboldalukra, mint egy nyomtatott brossúrára: egyszer elkészül, és onnantól kezdve kész van. Ez a gondolkodásmód a kudarc receptje.

  • A modern szemlélet: A weboldal egy élő, folyamatosan fejlesztendő üzleti eszköz. Az indulás nem a folyamat vége, hanem a kezdete. Folyamatosan elemezni kell a felhasználói viselkedést (pl. hőtérképekkel), tesztelni kell a gombok színeit, a főcímeket (A/B tesztelés), és a kapott adatok alapján finomítani a felületeket. Ezt a folyamatot hívják Konverzió Rátá Optimalizálásnak (CRO).

Összefoglalva: Egy honlap ma már ritkán technikai okokból nem hoz ügyfeleket. Sokkal gyakoribb, hogy stratégiailag bukik el: mert nem egyértelmű, nem hiteles, nem szolgálja ki a felhasználó teljes útját, és mert tulajdonosa statikus projektként tekint rá ahelyett, hogy folyamatosan fejlesztené.

Keresztes Attila

 

A legtöbb cégvezető a drága ügynökségek és a magányos szabadúszók zsákutcájában keresi a növekedést. Szabadúszó-integrátorként egy harmadik, hatékonyabb utat kínálok: a céljaidhoz én állítom össze a legjobb, független szakértőkből álló csapatot.

A közös stratégiáért és a teljes projektmenedzsmentért én felelek, így egyetlen partnerrel tartod a kapcsolatot. Ez maximális szakértelmet és rugalmasságot biztosít, az ügynökségi díjak nélkül. A modell működését több mint 20 év tapasztalata és több tucat ötcsillagos ügyfélértékelés bizonyítja.