Frissítve: 2025. szeptember 19.
Ez a cikkünk a grafikai tervezés sokszínűségét mutatja be, a céges naptáraktól kezdve az étlapokon át egészen az emblémákig. Első ránézésre ezek különálló feladatoknak tűnhetnek, azonban egy modern, stratégiai szemlélettel nézve mind egy közös célt szolgálnak: a tudatos márkaépítést.
A logón túl: a következetes márkaélmény építése
Egy márka ma már sokkal több, mint egy egyszerű logó. A márka az összes benyomás, érzés és tapasztalat összessége, amit egy ügyfél átél a cégeddel kapcsolatban. Ezeket a találkozási pontokat hívjuk márkaérintési pontoknak (brand touchpoints).
Gondoljunk csak bele:
-
Egy étlap vagy itallap nem csupán egy lista; ez az első ígéret az étterem hangulatáról és minőségéről.
-
Egy oklevél nem csak egy papír; annak minősége és dizájnja a kibocsátó szervezet presztízsét tükrözi.
-
Egy embléma pedig hiába profi, ha az általa képviselt minőség nem jelenik meg következetesen minden más felületen.
A Spirit Lab-nál egy arculattervezési projekt soha nem áll meg a logó és a névjegykártya elkészítésénél. Mi egy teljes vizuális rendszerben gondolkodunk. Ügyfeleinkkel közösen feltérképezzük az összes pontot, ahol a vásárlóik a márkával találkoznak – a weboldaltól kezdve a közösségi média posztokon át egészen a csomagolásig vagy egy rendezvényen átadott oklevélig. A célunk, hogy minden egyes elem ugyanazt a minőséget, ugyanazt az üzenetet és ugyanazt az érzést közvetítse.
Az alábbi gyűjtemény – bár különböző műfajú munkákat mutat be – tökéletes példa arra, hogy a professzionális grafikai tervezés milyen sokrétű lehet. Tekintsünk ezekre a munkákra úgy, mint egy-egy építőkockára egy nagyobb, egységes márkaélmény felépítésében.
Iparművész tervezőgrafikusaink általában arculattervezéssel foglalkoznak, de a grafikai megrendelés mellett garanciát adunk az illusztrációkra is.
Egyáltalán mi a különbség a grafika és illusztráció között?
A grafika nem más, mint vizuális üzenet közvetítése. Ebben segítségünkre vannak a grafikai tervezés alkalmával használt formák, képek, szövegek. Ennek segítségével ki tudunk hangsúlyozni egyes üzeneteket, például képek segítségével. A képeket az agy egyébként jóval gyorsabban feldolgozza, mint a szöveges üzenetet. És mint tudjuk egy kép többet mond ezer szónál. Emellett maguk a színek is nagy hatással vannak ránk.
Az illusztráció pedig egy adott szöveg vizuális magyarázata. Ez lehet egy kép és rajz is. Maga az illusztráció segít szemléletesebbé tenné magát a szöveget. Ezáltal áttekinthetőbb is az adott leírás. Szövegként vagy anélkül is megalkotható az illusztráció. Ha nincs benne szöveg, akkor jobban megmozgathatja a fantáziánkat.
A grafikus meghatározza az étvágyadat? Avagy étlap, itallap, embléma, oklevél grafikai tervezése
Ne csináld már!
Megjött az étvágyad vagy elment? – éljenek az étlapok
A DTP (lásd kiadványszerkesztés) előtti, iparművész tervezőgrafikai megoldásokról lesz szó. Első lépésben ugyanis a grafikusé a terep és utána jön az operátor, aki nyomdakészre varázsolja az anyagot. Vannak olyan grafikusok is, akik operátorok is egyben.
A grafika és illusztráció kapcsán, konkrétan most az étel-, itallapok, illetve étlapokról, különféle egyéb illusztrációkról, oklevél mintákról, emblémákról és hasonló dizájn tervezésekről ejtünk néhány szót.
A téma esetében a már tárgyalt kiadványokra vonatkozó grafikai aranyszabályok a mérvadóak.
Szükség lehet egy olyan étlap vagy itallapra, amelyik fantáziadús neveket tartalmaz, például egy klassz étteremben olvastam ezeket:
Tengerek ajándéka, Vizeink büszkesége. De a Narancsos csokicsoda volt a legjobb.
Na jó, lehet, hogy nem vagyok teljesen objektív a témában. 🙂 De kezdődjék az étlaptervezés, étlapkészítés / étlapszerkesztés.
A munka hőse, aki oklevéllel távozott, de nem az élők sorából (oklevél minták)
A cím félreérthető, de nem a kommunista eszmét szeretnénk lángra lobbantani, hanem egyik megbízásunkról van szó, amikor ezzel a címmel kellett okleveleket készítenünk egy nagyobb cég számára. Náluk állítólag nagyon sokan kiérdemelték ezt a címet. 🙂
Fontos, hogy ilyenkor, ha egyedit szeretnénk alkotni – iparművész grafikusok által -, akkor ne meglévő sablonokat használjunk, jóllehet néhány alap motívum hasznos lehet, ami az oklevélre emlékeztet minket. Így az oklevél pont olyan lesz, mint egy oklevél. 🙂 Az alábbiaknál kérte az ügyfél, hogy „klasszikus” oklevél jellegű, egyszerű grafikai megoldással hozakodjunk elő. Ám legyen. 🙂
Kifejező piktogramok, és emblémákkal való illusztrálás
A különféle piktogramok hasonlóak az emblémákhoz, melyekről szintén mutattunk példákat magyarázatokkal megspékelve a blog bejegyzésünkben, de néhány referenciát ismét bemutatunk a munkáink közül:
Egyéb illusztrációk
Ezeket a képeket különféle versek és mesék ihlették meg és az első kettő képen láthatóak garantáltan számítógép klaviatúra és egér érintése nélkül készültek, ala natúr. Fordítva sem lett volna rossz. 🙂 Azért a grafikai tervezésben (illusztrációk) mindig bejátszik az, hogy a kedves megrendelő mit szeretne. Hiszen az szent és sérthetetlen.