Frissítve: 2025. szeptember 13.

 

Az első benyomás nagyon meghatározó céged esetében is, hiszen ezzel fognak Téged is azonosítani. Emiatt az online marketinget össze kell hangolni a céges arculattervezéssel, ha átütő sikert szeretnél elérni.

A legfontosabb szempontok, információk

  • Modern, letisztult, látványos honlapban gondolkozz, mely összhangban van az egyes elemekkel és több eszközön is visszaköszönnek.
  • Mit sugall pontosan? Mennyire van összhangban a céljaiddal, és mit szeretnél kifejezni?
  • Mindig érzés alapján döntünk, melyben a színek, formák, képek, videók segítenek.
  • Mire van szüksége a cégnek, és ezt hogyan kommunikálja?
  • Az arculati kézikönyv alapján tervezzük meg, hogy milyen módon jelenjenek meg a különféle marketing eszközökön a cégünket kifejező grafikai elemek.
  • Ez a kézikönyv tartalmazza az arculati elemek használatát, szabályait.
  • Arculattervezésnél ez a kézikönyv fontos lehet, és az arculattervezés alatt általában minimálisan a logótervezést értjük.

 

Hol jelennek meg az online reklámhordozók?

  • Honlapon,
  • banner-eken például Google Ads (Adwords) display hálózatán,
  • általunk használt online anyagokon, például e-mailben,
  • céges Facebook, Instagram, YouTube, stb. felületén.

Mire figyelj arculattervezési árajánlat bekérésekor? 

  • Nézd meg a referenciákat (a legjobbakat szokás kitenni, így legjobb esetben erre a minőségre számíthatsz).
  • Ha túl olcsó az ár, akkor lehet, hogy a meglévő sablonokat használja fel a grafikus és másoknak is értékesíti az egyes elemeit, ami jogilag is aggályos lehet.
  • Legyen megbízható a grafikus és beszéljetek egy nyelvet, hiszen ő fogja kifejezni azt, amit szeretnél megjeleníteni.
  • Határozd meg, hogy hány korrektúraforduló áll rendelkezésre.
  • Ügyelj rá, hogy ne legyenek rejtett költségek.
  • Az árajánlatban a forrás file-ok is legyenek benne, ha később szerkeszteni szeretnéd (esetleg mással csináltatva) az anyagot, akkor az a rendelkezésedre álljon.
  • Ha az ügynökség hozzáadott érték nélkül duplázza az árat, akkor válassz inkább magánzót (közvetett módon lehet, hogy amúgy is ő dolgozik az ügynökségnek, csak ők jutalékot számolnak fel).

És most nézzünk meg egy rossz példát, és leírom pontosan, hogy mi a gond vele, bár ez egyből észrevehető.

arculat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezt ki tette (ide)?

 

Jani, az oroszlánszelídítő

Én voltam…, szeretném, ha összehasonlítanád a lenti referenciaképekkel. Ígérem igazi felüdülés lesz. 🙂

Külön az arculati elemeket kitárgyaltuk már a típushibákkal (lásd korábbi cikkek), és hogy mi a különbség, ha egy iparművész tervezőgrafikus vagy, ha egy ügyetlen, laikus készíti el.

Akkor nézzük még egyszer, hogy milyen az azonnali hatást kiváltó céges arculat, cég image. (Ezt fontos ismerned, mielőtt arculattervezési árak iránt érdeklődsz.) Olyan cégarculatra gondolok, mely nem egy semmitmondó szóismétlődés más-más szavakkal :), hanem valódi arculattervezés, valódi arculattervezők által.

Látszik is, vagy csak te tudod?

A cég stílusát, arculatát nem mindegy, hogy hogyan határozzuk meg, de van ennél még fontosabb, hogy a vevők hogyan preferálják azt.

Erről rengeteget lehetne mesélni 🙂

Sok cég esik abba a hibába, hogy azt hiszik, hogy azért mert ők tudnak valamit, az már mindenki számára egyértelmű. Gondolj például egy bonyolult, átláthatatlan honlapra site map (oldaltérkép) nélkül.

 

Érthető módon mindenki magából indul ki, mert mi másból tudna? És azt hiszik elég „valakinek, például egyfajta szolgáltatónak” lennie, mellette már nem kell az üzenetet megfelelő módon kommunikálnia.

Nem véletlen, hogy a kommunikáció, konkrétabban a ráértő kommunikáció is hangsúlyos napjainkban.

 

Egy kis játék

Gondolj egy autóra. Mindegy milyenre. Megvan? Én egy piros sportkocsira gondoltam, amely nagyon népszerű sok ember számára, de azért nem hiszem, hogy mindenki erre gondolna, ha ezt a kérdést nekiszegeznénk.

És akkor még tovább mehetünk: milyen idős, mekkora, milyen márkájú, milyen betűkkel van ráírva az, hogy Spirit Lab. 🙂 stb.

És ez csak egy dolog csupán, mégis majdnem mindenki másra gondol. Hogy mi köze ennek az arculattervezőkhöz, arculattervezéshez, az nemsokára kiderül. De addig is nézzünk még egy játékot.

Számos kísérlet készült a témában, hogy ha valaki fülébe súgunk valamit és ő ezt továbbadja, és így vándorol az információ néhány emberen keresztül, a legvégén mégis torzulni fog az infó. Ennyit a „kommunikáció torzulásáról”, pedig a kísérlet lényege része volt, hogy külön figyeltek arra, hogy ne torzuljon az üzenet vevő és adó között.

Nem passzolnak egymáshoz a molekulák

Kisarculat alatt a névjegyet, logót, levélpapírt és boríték értjük. A nagyarculat pedig magába foglalja a kisarculatot és az összes többi megjelenési elemet, ami szinte bármi lehet a céges autó grafikájától kezdve a legkülönfélébb kiadványokig, melyek együttesen adják ki a cég image-et, a céges arculatot (lásd cégarculat).

Nagyon sokszor lehet észrevenni azt, hogy a cég arculatának elemei nem passzolnak egymáshoz.

Lehet, hogy más-más grafikusok, arculattervezők készítették el a honlapot, és egy másik designer vagy iparművész tervezőgrafikus a névjegyet, és nem rendezték egységbe azokat a többi arculati elemmel.

Pedig ez nagyon fontos az egységesség érdekében és azért, hogy könnyen felismerhető és azonnal megkülönböztethető legyen a cég a konkurencia tengerében. A fél tudás sokszor veszélyesebb a nem tudásnál, és a félmegoldás is rosszabb a semminél, így én iparművész tervezőgrafikusok által végeztetem el a munkát (gondolom ezt megérted, ha a lap tetején lévő ábrát már szemügyre vetted. 🙂

Mi előre egyeztetünk mindent, hogy ne érje ügyfeleinket meglepetés. De mit sem ér a grafika, ha nincs figyelemfelkeltő, ötletes, játékos marketing üzenet, melyet érdemes továbbítanunk.

 

Naprakész kiegészítés: A modern arculat a látható jeleken túl

 

A logó, a színek és a betűtípusok az arculat alapkövei, a márka vizuális DNS-e. Egy modern, a digitális térben is sikeres márkának azonban ma már többről kell szólnia, mint a látvány. A Spiritlabnál az arculattervezést egy holisztikus folyamatnak tekintjük, ami a teljes márkaélményt lefedi. A legerősebb márkák ma már nemcsak a szemünkre, de a fülünkre és az intellektusunkra is hatnak.

 

A verbális arculat: ahogy a márkád „beszél”

 

A „Tone of Voice”, azaz a márka hangneme, legalább annyira fontos, mint a vizuális megjelenés. Ez határozza meg, hogyan kommunikál a cég minden egyes ponton, a weboldal szövegétől kezdve a közösségi média posztokon át egészen a chatbot válaszaiig.

  • A kérdés: A márkád egy laza, humoros barát? Egy segítőkész, türelmes mentor? Vagy egy professzionális, távolságtartó szakértő? Ennek a személyiségnek minden egyes leírt szónak koherensnek kell lennie.

 

A hang, ami a fülekben marad: a sonic branding

 

Gondolj a Netflix jellegzetes „ta-dumm” hangjára vagy az Intel dallamára. Ezek a hanglogók ugyanolyan erővel bírnak, mint a vizuális megfelelőik.

  • A modern arculat része: Egyre több márka ismeri fel, hogy a podcast intrók, a videók alatti zenék vagy az applikációk hangeffektjei mind-mind az arculat részét képezik. Egy egyedi, felismerhető hangvilág (sonic branding) segít megkülönböztetni a márkát a zajban.

 

Az arculat mozgásban: dinamikus és interaktív elemek

 

A digitális felületeken a márkák életre kelnek. Az arculatnak alkalmazkodnia kell ehhez a dinamikus környezethez.

  • A gyakorlatban: Ez jelenthet egy finoman animált logót a weboldal betöltődésekor, egyedi ikon-animációkat egy applikációban, vagy a márkára jellemző, egyedi áttűnéseket a videós tartalmakban. A statikus elemek helyett egy élő, lélegző, interaktív rendszer jön létre.

 

Az arculat, mint teljes élmény: a csomagolástól az ügyfélszolgálatig

 

A cégimázs minden egyes ponton formálódik, ahol a felhasználó a márkával találkozik. Az arculatnak ezeket a pontokat is le kell fednie.

  • Példák: A termék kicsomagolásának élménye (unboxing), az ügyfélszolgálati e-mailek megfogalmazása és stílusa, az iroda vagy üzlet belsőépítészeti kialakítása mind-mind hozzájárul a teljes képhez. A következetesség ezeken a területeken építi a legerősebb bizalmat.

Összefoglalva: Egy hatásos céges arculat ma már nem csupán egy vizuális szabálygyűjtemény. Sokkal inkább egy komplex, több érzékszervre ható rendszer, ami meghatározza, hogyan néz ki, hogyan beszél, hogyan hangzik és hogyan viselkedik egy márka minden lehetséges találkozási ponton.

Keresztes Attila

 

A legtöbb cégvezető a drága ügynökségek és a magányos szabadúszók zsákutcájában keresi a növekedést. Szabadúszó-integrátorként egy harmadik, hatékonyabb utat kínálok: a céljaidhoz én állítom össze a legjobb, független szakértőkből álló csapatot.

A közös stratégiáért és a teljes projektmenedzsmentért én felelek, így egyetlen partnerrel tartod a kapcsolatot. Ez maximális szakértelmet és rugalmasságot biztosít, az ügynökségi díjak nélkül. A modell működését több mint 20 év tapasztalata és több tucat ötcsillagos ügyfélértékelés bizonyítja.