Hogyan termel profitot az online szövegírás?

Home / online marketing / szövegírás / Hogyan termel profitot az online szövegírás?

Miért fontos a honlapodon online szövegírásban gondolkodnod?

Bárki tud szöveget írni, ahogyan falat festeni is. De fontos a végeredmény. Nem az a lényeg, hogy tetszik-e vagy sem, mert ez szubjektív. Hanem, hogy eléri-e a marketing célját a copywriter vagy sem. Van-e egyáltalán marketing terv? És annak egyik elemeként alkalmazzuk az online szövegírást vagy csupán tűzoltást hajtunk végre, ahogy esik, úgy puffan alapon?

Ha a honlapodon nincs tartalom, csak grafikai elemek jelennek meg rajta, az nyújthat szép látványt, de ettől még senki nem fog Hozzád rohanni vásárolni. A szövegírás az, ami a különféle lépéseket összehangolja egymással és segít abban, hogy a lead-ből (érdeklődőből) vevő legyen. A vevőből pedig hűséges, elkötelezett, rendszeresen vásárló ügyfél.

De, ha a szöveg nem a SEO cikkírás vagy webszövegírás szabályait követi, akkor hátul lesz a honlapod a sorban és nem fogják megtalálni. Emellett, ha nem a marketing és értékesítési szövegírás szabályait alkalmazod, akkor hiába találják meg a weblapodat. Nem fog semmi sem történni, mert az átkattintás (CTR) nem fog bekövetkezni. Megnézik, de nem fognak semmit sem megrendelni.

Éppen ezért a marketing szövegírás árak kapcsán úgy érdemes gondolkodni, hogy először megalkotjuk az online marketingtervünket. Annak az egyik eleme (lásd content marketing) a szövegírás. Különben csak tűzoltás lesz az egészből.

Laptop

Milyen a hatásos szöveg?

  • SEO szempontok alapján születik meg (nemcsak beledobálunk pár kulcsszót, hanem a SEO és marketing szakember megtervezi a szerepét és kivitelezésének módját).
  • Marketing és sales szempontokat figyelembe véve készül el (pontosan megtervezve a marketing funnel megfelelő lépését).
  • Megfelelő tagolás (Áttekinthető, tagolt, emészthető, képekkel, videóval, diagramokkal tarkított szöveg).
  • Megfelelő kulcsszóval abszolút releváns a szöveg.
  • A top 5 találatot adott kulcsszóra megveri minőségben és hosszúságban (magyarán, a keresőbe beírt kulcsszó alapján fellelhető, Google szerint legjobb minőségű oldalaknál jobb minőségű szöveget takar).
  • Rendelkezik egyedi meta leírással, és szükség esetén speciális title résszel minden aloldalon külön-külön. (Ez az ami megjelenik miután a kulcsszót beírod a keresőbe és valamire rákeresel a neten. Ez alapján döntik el a user-ek, hogy a Tiédet, vagy a konkurensed honlapját válasszák-e. Egy szövegíró tévesen azt írta, hogy ezt a Google-nak kell megírni. Nagy tévedés. Ezt a leendő ügyfélnek kell külön elkészíteni!)
  • Tartalmaz CTA gombot (termékoldalon például nagyon fontos a Call-to-action gomb megléte, mely vásárlásra, feliratkozásra ösztönzi a user-t).
  • Logikusan felépített, alcímekkel, kulcsszavakkal ellátott szövegről beszélünk.
  • Később, tesztelve a szöveget, látjuk a népszerűségét a Search Console-nak, Google Analytics-nek köszönhetően.
  • Megfelelő hírértékkel rendelkezik (nem a semmiről szól) és nem duplikált tartalom. (A Google sok esetben indexel, de nem jeleníti meg a keresőben azokat az aloldalakat, amik duplikációk. Például webáruházak esetében, ahol ugyanaz a termék már a konkurenciánál megtalálható. Ilyenkor hosszabb, egyedi szövegre van szükség.)
  • Lehetőleg a H1, H2, H3 stb. tag-ek rendben vannak, és csak egy H1 tag szerepeljen benne. (Érdemes az adott kulcsszót megjeleníteni a H1 tag-ben. Ez egyfajta kiemelés.)
  • A szöveg címe figyelemfelkeltő (ez adja el a szöveget).
  • A reklámszövegírás lényege, hogy először a problémáról ír, utána a megoldásról, és legvégül a konkrét ajánlatról (ami megoldja az adott problémát).
  • A jó szövegíró egyszerre alkalmazza a figyelemfelkeltést, leírást és cselekvésre ösztönzést.
  • A célcsoport fejével gondolkodva, laikusoknak készül el az adott szöveg. Vagy tudományos értekezésről beszélünk?
  • Van benne olyan infó, ami nem érdekli a leendő ügyfelet?
  • A jó szövegíró építi a márkát, ezzel növelve a bizalmat.

Egyéb szempontok az ütős szövegíráshoz

Lényeges szempont a megfelelő csatorna, időzítés és hangnem megválasztása a kreatív szövegírás során. És ha rendelkezünk egy márkával, akkor több a bizalom, így egyből minket keresnek meg az ügyfelek, akiknek magasabb áron is tudunk értékesíteni. Működhet az influenszer marketing is, mely során híres blogger, vlogger mutatja be a termékünket, szolgáltatásunkat.

Egyes termékeknél, szolgáltatásoknál azonban a honlap szövegírás során más-más megoldást kell találnunk. Például táplálékkiegészítőről írt SEO cikkek esetén érdemes inkább szakértő orvosokban gondolkodnunk, akik hitelesek a leendő ügyfelek számára. Sok esetben az előtte / utána, vagy egyéb érdekes projektek bemutatása lehet a segítségünkre.

A tartalomírás részeként jó megoldás lehet a storytelling marketing, azaz a történetmesélés is. Nem véletlen, hogy jobban tudunk azonosulni egy történettel, mint a puszta tényekkel. A szent iratok sem véletlenül tartalmaznak ilyen jellegű írásokat. Emellett az edukációs célú marketing is nagyon hatásos.

Ha az adott tevékenység kapcsán a mozgás meghatározó, ott érdemes képekkel, videókkal operálni. Hazánkban nem annyira divatos, de ha a folyamatot kell bemutatni részletesen, ott az infó grafika hódít. A különféle játékok, sorsolások is nagyon hatékonyak lehetnek.

Legnépszerűbb eszközök

  • Cikkek, blogok, vendégblogolás (linképítésre kiváló megoldás).
  • Honlap szövegírás.
  • Social média bejegyzések.
  • Infó grafikák, videók, podcast-ok, stream-ek.
SEO webszövegírás

Fontos, hogy a szövegírás SEO és egyéb marketing szempontból szülessen meg, a legnagyobb hatékonyságot szavatolva.

PR cikkek és tartalommarketing közti különbség

A PR cikkeknek jóval nagyobb az eszköztára a tartalommarketinghez képest. Például alkalmazható sajtótájékoztató, kríziskommunikáció, különféle események, illetve élő rendezvények alkalmával. Ma már azonban online területen a keresőoptimalizálás során, a PR cikkek linképítésekor, a külső nagy forgalommal rendelkező honlapon történő linknek nagyobb a szerepe.

Sőt, nagyon fontos, hogy ezek inkább prémium linképítési stratégiaként, jó minőségű, nagy forgalmú, releváns témájú oldalakon történő megjelenést jelentsenek. Itt csakis jó minőségű és megfelelő kulcsszóval oldalunkra mutató linkkel érdemes megjelennünk.

Mikor nincs szükség tartalomírásra?

Például, ha duguláselhárítással foglalkozunk, akkor elég egy jó marketing szövegírótól segítséget kérnünk, aki a honlap szövegírásban segít. De ez esetben nem érdemes rendszeresen blogot írnunk, legalábbis nem abból a szempontból, hogy ezt olvasgatni fogják hónapokig a leendő ügyfelek. Akinek ugyanis ilyen problémája van, az vagy ismerősön vagy a Google-on keresztül az első találatok egyikét kiválasztva azonnal megveszi a szolgáltatást.

Az már más kérdés, hogy az organikus találatok során SEO-t figyelembe véve, azok az oldalak jönnek fel, amik rendelkeznek megfelelő minőségi tartalommal. És a belső linkek is erősítik a termék aloldalunkat, melyeket blog cikkeken keresztül meg tudunk erősíteni. Ezért fontos a marketingterv elkészítése, aminek része a konkurencia elemzése. Emellett fizetett hirdetésekben is gondolkodhatunk, mely során szintén nincs szükség rendszeres blog írásra.

A megfelelő SEO szövegírás magában foglalja a tartalommarketinget is.

Mielőtt blog szövegírásra adnánk a fejünket

Hogy hogyan születnek meg a szövegírás árak, arról már írtam részletesen. Fontos, hogy a mostani legjobb tartalmak minőségét überelni tudjuk. Kulcsszókutatást végezzünk, és természetesen a témát is kutatni kell. Ez önmagában legalább ugyanakkora energiát, időt vesz igénybe, mint a cikk elkészítése. Ezután a hozzászólások, moderálás és a cikk update-elése is folyamatos energiát kíván tőlünk.

Éppen ezért, ha nem akarunk a copywriter-nek fizetni, akkor első lépésben mélyedjünk el az online marketingben és SEO-ban, mielőtt klaviatúrát ragadnánk a kezünkbe. Ne felejtsd el, hogy rendszeresen kell írnod és nem csak akkor, ha kedved van hozzá. A jó szövegíró rutinból meg tudja ezt csinálni. És ha személyes blogod, márkád van, akkor az is bekövetkezhet, hogy egy idő után megunod a dolgot, de nehéz lesz olyat találnod, aki a Te stílusodban tud írni.

Ezért sokan az elejétől profi szövegíróra bízzák a tartalomírást. Ha jól működik a dolog, az eredményből származó bevétel visszafordítható a fejlesztésre, amolyan befektetésként. Mi alapján válassz bloggert, szövegírót?

  • Van-e szakmai tapasztalata?
  • Mit tudsz az illető stílusáról, tudásáról az adott témát illetően?
  • Átnézted-e a referenciáit?
  • Tud-e többféle stílusban kommunikálni?
  • Rendelkezik-e megfelelő SEO és reklámszövegírás, sales alapú tudással?
  • Tud-e más nyelvű forrásból is dolgozni?
  • Mióta blogíró és milyen eredményeket ért el a tartalomírással?

A SEO szövegírás nemcsak néhány technikai dologról szól, hanem összefonódik a reklámszövegírással is. A szövegíró fogja konkrétan képviselni a cégedet. Hogyan találhatsz üzleti szövegírót? 

  • Interneten, konkrét céget keresve.
  • Gyűjtőportálokon, angol területen például szabadúszó blogger az Upwork-on is van.
  • Ajánlással (bár a vélemény általában szubjektív).
  • Szakmai csoportokban, LinkedIn-en, Facebokkon-on.

Mindenképpen érdemes leszondáznod az illetőt, és írásban, előre, korrekt módon megállapodva arról is, hogy mi történik akkor, ha nem tetszik a munkája. Sokszor a javítás lehet a megoldás. Elképzelhető az is, hogy ő egyetlen témában mélyedt el csupán, ami nem probléma, ha éppen Te is abban utazol. A szakíró, céges blogger nem minden esetben csak pénzzel motiválható. Ajánlásokra is szükségük lehet, vagy éppen a kihívásra.

A szellemíró (ghost writer) a Te nevedben ír, mintha Te írtad volna az adott blogot, SEO cikket, stb. Általában ez a bevett szokás. Ez azért fontos, mert mikor linképítést hajtunk végre, akkor ha Rólad írják meg a cikket az már reklámnak minősül. Mivel az írás egy külön szakma, és elképzelhető, hogy egy másban jó szakember ebben nem jeleskedik, vagy nincs ideje rá, így más tevékenységekkel egyetemben miért ne szervezhetné ki?

Régen erre nem volt szükség, de ma már mivel az emberek első sorban informálódni jönnek az internetre és nem vásárolni, így szükséges. Ráadásul, sok esetben az embereket jobban érdekli az infó, mintsem az, hogy ki fogalmazta meg a különféle gondolatokat.

Keresztes Attila, online marketing és SEO szakértő

PR szakon diplomáztam és multis környezetben is dolgoztam. A működő online marketing + SEO fogásokat 2005 óta a gyakorlatban alkalmazom.

Related Posts
Youtube marketing és trendWordPress kezdőknek