Tapasztalt, de emberileg problémás az új munkaerő? Betanítod és utána lelép? De mi lehet még a probléma ezzel? Ebben a postban és podcastban az in-house csapat hátrányait járjuk körbe cégvezetői szemmel.
Tegyük meg az első lépést egy díjmentes elemzéssel!
Első lépésben toboroznod kell a munkaerőt, ami pénz, idő és energia még akkor is, ha kiszervezed. Ha tapasztalt munkaerőt találsz, az drágább lesz, mintha olyat választasz, akinek nincs tapasztalata. Őt azonban be tudod tanítani. Ezután fájó pont lehet, ha a konkurensednél köt ki.
A szaktudáson túl van, ami sokkal fontosabb
A kérdés, hogy emberileg milyen? Mert hiába jó szakember, ha nem korrekt (veled és az ügyfelekkel). Ráadásul 5-10 területre kell szakembereket találnod és neked is jó szakembernek kell lenned, hogy tudd ki alkalmas erre a pozícióra és ki nem.
Ha inkább meghallgatnád a teljes podcastot itt tudod elindítani:
5-10 fős csapatot kell felépítened a fejlesztés, online marketing kapcsán
Szükség lesz stratégára. Emellett kelleni fog backend és frontend fejlesztő is (vagy full-stack fejlesztő, aki magában foglalja mindkettőt) még akkor is, ha a mesterséges intelligenciával (AI) dolgozol. Kelleni fog webdesigner, grafikus, aki ismeri a legújabb trendeket és a webergonómiához is ért. Webjog kapcsán jogász sem árt a csapatban, mert ha megbírságolnak az fájni fog.
Kell marketinges, de ki lesz a szövegíró, értékesítő, mert a marketinget sales-esnek kell zárnia? Kell kreatív gondolkodású ember például a grafikai tervezés miatt, de a pontos mérés, analitika is fontos az online marketingben. A legrosszabb mikor ezt egy ember akarja megoldani, aki állítólag egyszerre introvertált és extrovertált, ha Jung szemszögéből vizsgálódunk. Mi van akkor, ha egymásra mutogatnak a szakemberek, ki a hibás?
Te pedig ott állsz középen tanácstalanul. Ki fogja fizetni a szoftvereket (pl. Ahrefs vagy Power Suite SEO-hoz, PhotoShop a grafikai tervezéshez stb.). Ki fogja őket oktatni? Mi van akkor, ha a szerver nem bírja a nagy megrendelést pl. Black Friday alkalmával? Hogyan tudod a csapatodat 2 nap alatt megduplázni? Mi van akkor, ha nem tudsz nekik munkát adni és mi van akkor, ha kevesen vannak a sok munkára? Ha feltörik a honlapot és az ügyfél adatok kiszivárognak (adatvédelmi incidens), amit be kell jelenteni a hatóságoknál, akkor mit fogsz szólni?
A csapatod létszáma szabja meg a céljaidat vagy fordítva?
Egy idő után ugyanaz az 5-10 fős csapat nem látja a saját vakfoltját. Emellett a munkatársaknak nem fontos, hogy felépítsék a cégedet, ők elvégzik minél kisebb erőforrást felhasználva a munkájukat és aztán hazamennek.
Ráadásul ki ellenőrzi, fogja össze a munkájukat, ahogy egy generálkivitelező egy építkezés alkalmával ezt megteszi. Ez mind plusz idő, energia és szaktudást igénylő feladat. A trendek folyton változnak, mindegyik szakterülethez érteni kell, a verseny egyre kiélezettebb.
A láthatatlan költségek, amikről senki sem beszél
A legtöbb cégvezető a bérköltséggel számol, pedig az csak a jéghegy csúcsa. Egy alkalmazott teljes költsége (TKM) messze meghaladja a bruttó bérét. Gondolj csak bele:
-
Járulékok és adók: A munkáltatót terhelő adók jelentősen megemelik a kifizetendő összeget.
-
Iroda és rezsi: Minden új munkatársnak kell egy asztal, egy szék, egy jó minőségű számítógép és monitor. Nő az áramfogyasztás, a fűtési költség, és lehet, hogy nagyobb irodát kell bérelned.
-
Szabadság, betegség: Az alkalmazottad akkor is kap fizetést, amikor szabadságon van, vagy betegség miatt esik ki a munkából. Ilyenkor a munka áll, vagy a többi csapattagra hárul extra teher, ami csökkenti a hatékonyságot.
-
Juttatások és képzések: Cafeteria, csapatépítők, szakmai konferenciák – ezek mind olyan tételek, amelyek elengedhetetlenek a jó munkaerő megtartásához, de komoly pénzügyi terhet jelentenek.
Amikor ezeket a tételeket összeadod, rájössz, hogy egyetlen szakember teljes költsége könnyedén fedezné egy komplett, külsős szakértői csapat díját, akik több területet is lefednek.
Amikor a cégvezető projektmenedzser lesz a stratéga helyett
A legnagyobb rejtett költség azonban a te időd. Amint felépítesz egy belső csapatot, az operatív feladatok könnyen beszippantanak. Ahelyett, hogy a cég vízióján, a piacfejlesztésen vagy a stratégiai partnerségeken dolgoznál, a napjaid azzal telnek, hogy:
-
Konfliktusokat kezelsz a grafikus és a fejlesztő között.
-
Jóváhagyod a social media posztokat.
-
Határidőket hajszolsz a marketingesnél.
-
Motiválod a kiégett kollégákat.
Lényegében a céged legdrágább alkalmazottja – te magad – végez olyan mikromenedzsment feladatokat, amiket egy profi ügynökségi projektmenedzser egyben, hatékonyan kezelne. Ahelyett, hogy a hajót kormányoznád, te lapátolsz a gépházban.
A vakfolt problémája és az innováció hiánya
Egy belsős csapat, amelyik hónapok, évek óta csak a te cégeddel foglalkozik, egy idő után elveszíti a külső rálátását. Ugyanazokat a köröket futják, ugyanazokban a sémákban gondolkodnak. Ez a mi saját vakfoltunk. Nem látják azokat az új lehetőségeket, technológiákat és stratégiákat, amik a piacon már hódítanak.
Ezzel szemben egy külsős ügynökség nap mint nap több tucat különböző iparágban és projektben dolgozik. Látják, mi működik az egyik szektorban, és azt a tudást át tudják ültetni a te projektedbe is. Folyamatosan friss ötleteket, objektív meglátásokat és innovatív megoldásokat hoznak, mert a túlélésük múlik rajta. Ők nem engedhetik meg maguknak, hogy lemaradjanak.
A konklúzió: Költséghely helyett stratégiai partner
Nyilván mindennek van előnye és hátránya, de ebben a cikkben a legfontosabb hátrányokra fókuszáltam. A kérdés nem az, hogy megéri-e egyáltalán marketinggel és fejlesztéssel foglalkozni. A valódi kérdés az, hogy melyik modell szolgálja hatékonyabban a növekedésedet?
Egy profi, külsős csapattal nem csupán egy szolgáltatást vásárolsz, hanem egy stratégiai partnert kapsz. Egy olyan partnert, amelyik leveszi a terhet a válladról, hozzáférést biztosít egy komplett szakértői gárdához egyetlen alkalmazott költségének töredékéért, és garantálja, hogy a céged digitális jelenléte mindig a legmodernebb és leghatékonyabb legyen. Így tudsz a versenytársak előtt maradni és a cégedet valóban rakéta pályára állítani.