Frissítve: 2025. szeptember 13. – A cikk az egykori Google AdWords alapjait tárgyalja. Az azóta Google Ads néven futó platform alapjaiban változott meg, ezért a cikket egy naprakész, az AI-alapú hirdetéskezelésre fókuszáló résszel egészítettük ki.

 

Mi az a Google Adwords (Ads) és hogyan épül fel?

Mielőtt az AdWords kampánykezelésről beszélnénk, tisztázzuk, hogy mi az a Google Ads (régi nevén AdWords) és hogyan épül fel maga a kampány. A Google keresőt használva, ha valamire rákeresünk vannak organikus (természetes) és fizetős találatok.

A SEO (keresőoptimalizálás) foglalkozik azzal, hogy a természetes találatokba egyre előrébb kerüljünk. A keresőhirdetés (SEA) pedig azzal, hogy a fizetett hirdetések között szerepeljünk a legjobb helyen, minél költségkímélőbb módon. A Google hirdetések kapcsán nemcsak:

  • adott kulcsszóra, hanem
  • a Gmail fiókban,
  • YouTube-on, vagy
  • más honlapokon képes hirdetés gyanánt banner-ként (display hálózatok),
  • Android applikációban, illetve
  • shopping rendszerben is megjelenhetünk (főleg webshopok részére javasolt).

 

Legfontosabb kérdések a Google hirdetés árak kapcsán

  • Hogyan épülnek fel az árak és mit takarnak pontosan?
    1. Meglévő kampány fejlesztése vagy új létrehozása során szükség van kulcsszókutatásra (amire a keresőben rákeresve megtalálnak minket). Ezen kívül hirdetések elkészítésére (Google hirdetések) és érkező oldalra (landing page) a különféle kulcsszavaknak megfelelően. Ezeknek általában egyszeri 50-60 e Ft-tól több százezer forintos költségük van. Ez sok mindentől függ, például a termék / szolgáltatás mennyiségétől.
    2. A folyamatos AdWords kezelés (Google Ads) általában havonta 24 e Ft-tól szintén több százezer forintba kerülhet.
    • 3. A Google hirdetések árát pedig nem megjelenés (vannak kivételek), hanem kattintás alapján kell megfizetni a Google-nak, ami szintén szolgáltatás / termék függő. Általában minimum 1-2 e Ft naponta. Update: az árak emelkedtek.

 

  • Mennyi pénzt érdemes havonta kampányra költeni?
    Meg kell határozni a célt és ahhoz mérten megállapítani az összeget. Idővel pontosan látható mennyibe kerül egy ügyfél megszerzése. Ezáltal befektetéssé válik, hiszen látni fogod, hogy Y pénzből például Y x 5 bevételed származik.

  • A kampány kezelés árak árajánlata, hogyan hasonlítható össze egymással?
    Sehogy, mert más-más dolgot említenek meg a különféle ügynökségek az árajánlatukban. Van aki például rejtett költséget is belecsempész. Nekünk nem szokásunk ez. Emellett számunkra az a fontos, hogy az ügyféllel legyünk kapcsolatban és ne a Google-lal, mert az ügyfeleket szolgáljuk.

Ez az elfogultság miatt fontos. Természetesen a folyamatos update tudás megtartása alapkérdés, hiszen a szoftver és a piac is folyton változik. És nem igaz, hogy minden hirdetés kapcsán naponta hosszú órákat kell az optimalizálással tölteni minden iparágban. Ügynökségek itt is gyakran dolgoztatnak kisebb cégekkel, és ha nincs hozzáadott érték, akkor csak egy 0-át írnak hozzá a végösszeghez közvetítés gyanánt. Ráadásul, ami drága, nem biztos, hogy minden esetben jobb minőséget is takar. Az hogy érkezik-e új ügyfél a hirdetés hatására, elég hamar kiderül. Van ennél fontosabb? Az ügyfeleknek erre, és nem unalmas jelentésekre van szüksége.

  • Van értelme egyáltalán kampányra költeni?

    Abszolút termék / szolgáltatás függő. Ezért fontos számunkra, hogy még az árajánlat kiküldése előtt díjmentes konzultációt tartunk ügyfeleinknek. Pontosan átvizsgáljuk a lehetőségeket, mert elképzelhető, hogy más keresőmarketing megoldásra van szükség.

Természetesen arra is van lehetőség, hogy az ügyfél menedzseli a Google Ads kampányát, erről a legfontosabb infók itt elérhetőek. 
Ha nincs elég pénz, akkor tanulással (idő + energia befektetéssel) ez kiváltható. Ha azonban biztosra akarunk menni, akkor keressünk fel megfelelő, lehetőleg keresőmarketing szakembert, aki nemcsak a keresőhirdetésekhez, de keresőoptimalizáláshoz egyaránt ért.

  • Érdemes-e és mennyibe kerül a Google Ads-on kívül SEO-ra (keresőoptimalizálás) költeni? A kettő nagyon szépen kiegészíti egymást. Például egy európai piacon, ahol az emberek nagy része a Google keresőt használja nagyon jó megoldás a fizetett hirdetéseket és organikus találatokat is megcélozni, hiszen mindkettő iránt érdeklődnek az emberek, és nemigen lapoznak tovább a következő oldalakra. Legfeljebb az emberek 1%-a.

A keresőoptimalizálás egy lassabb (6-12 hónap) folyamat, de hosszú távon költségkímélőbb megoldás lehet a Google Ads hirdetésekkel szemben. Azonban a Google hirdetés árak igazságosan, kattintás alapon kerülnek kiszámlázásra, és akár már holnap segítenek új ügyfeleket szerezni. Ha jól van beállítva, akkor itt is minden pontosan mérhető és fejleszthető, hogy a legnagyobb eredményt hozhassuk ki belőle.

Google kereső

 

A Google Ads beállítási érdekességek

A felület és a funkciók szinte nap, mint nap változnak és az automatizált megoldások nem olyan pontosak, de drágábbak, mint a manuális használat. Folyamatosan finomítani kell az eredmények tükrében, és tesztelni a dolgokat. Főleg az elején nagyon könnyű félrelőni. Sok-sok tesztelésre van szükség. Ha megtaláltad a működő stratégiát, akkor nyugodtan duplikáld azt a részét, ami működőképes.

Sokszor a gyorsaság is segíthet, például új funkció megjelenésekor azonnal átírtuk az összes kampány hirdetését és kitűntünk a tömegből…, mert a konkurencia kicsit lustább volt, így elsők között voltunk az új funkció megjelenésével, amire rögtön lecsaptunk.

Az Google Ads (Adwords) kampány optimalizálás kapcsán sok infót osztottunk meg a finomhangolás tekintetében. A Single Keyword Ad Groups (SKAG) stratégiákon kívül sok mindenről hallottunk már a display hálózat, vagy Adwords Expressz kampányok tekintetében (külföldön volt először elérhető). De egy biztos, mindig személyre szabott megoldás kell, nem lehet egy meglévő sablont ráhúzni minden cégre.

Árazási stratégiák a Google Ads-ben (AdWords árak)

Érdekes, de van olyan eset is, amikor a pszichológiai profil megalkotása fontosabb a Google Ads (AdWords) kampány tervezésekor. És nem feltétlen kell az első helyen ott lennünk. Néha a kevesebb több…

Mert a 3. találaton például ugyanannyi pénzből (lásd licit ára) lehet, hogy 2 klikkelést kaparinthatsz meg, ami az első helyen már csak egy klikkelést jelentene. És nyilván kétszer annyi ember nagyobb konverziót eredményez és több eladást. A kérdés, hogy mi a cél.

Kezdőként sok mindent lehet automatizálni például a licit összegét, amit maximálisan hajlandó vagy fizetni egy kattintásért. A program intelligensen úgy fogja megjeleníteni a hirdetést, hogy az a legjobban teljesítsen. De! Ha veszed a fáradtságot és esetleg Te állítod be kézzel a licitet, akkor meg tudod figyelni, hogy amikor lejjebb viszed az összeget, akkor marad-e ugyanaz a kattintási arány (CTR). Ha igen, akkor máris pénzt spóroltál meg az ügyfelednek.

Az árazási stratégia kialakítása kapcsán az is lényeges, hogy a napi maximális költés keretösszegét hogyan állítod be. Ha mindig ezt az értéket „nyaldossa” a rendszer, azaz nem tud szabadon pénzt felhasználni, akkor nem biztos, hogy hosszú távon sikeres tudsz lenni.

Miért nehéz a kampánykezelés árak meghatározása? 

Amíg nincs letisztult és letesztelt marketing stratégiánk, addig semmi értelme komolyabb pénzt beletolni a Google Ads (AdWords) kampányba. Természetesen a stratégia megalkotásában segíthet, ha leteszteljük a piacot kevesebb téttel / befektetéssel. SEO szempontból is sokat segít, ha belenézünk a piac mozgásába. A kampány árak azonban teljesen személyre szabottak. Függ a cég nagyságától, terméktől, illetve szolgáltatástól, céloktól, stb.

Az kétségtelen, hogy az időt felgyorsíthatod, ha több pénzed van a kampányra, mert akkor mindenhol Te leszel elől, és kevesebb idő alatt érnek el a vevők. Sokszor szerencsésebb kevesebb pénzzel annyi ügyfelet behozni, amennyivel biztosan elbírsz, és más marketing csatornákra átvinni a nagyérdeműt. Például használhatod azt a lehetőséget, hogy e-mail marketingre tereled, és onnantól kezdve ingyen eléred őket.

Különféle stratégiák

Írunk néhány infót a különböző Google Ads (AdWords) kampányokról. Ha a célcsoport (buyer persona) erős remarketing hatására fog Tőled vásárolni, akkor nem lehet megúszni azt, hogy a nyakára járjál. Bár mi jobban preferáljuk azt, amikor az ügyfél talál meg minket, és kis kreativitással ezen is szépen lehet dolgozni.

Van olyan helyzet ahol a szegmentáció elengedhetetlen, azaz, hogy teljesen személyre szabott legyen az ajánlat. Másmilyen stratégiára van szükség amikor folyamatosan megújul a Google Ads (AdWords) kampányod például Black Friday akciók, stb. esetén.[vc_empty_space height=”60px”][/vc_column][/vc_row]

A Google Ads-en kívül ebben is szívesen segítünk Neked

  • Ha több ügyfélre van szükséged, egy kézben mindent megtervezünk és kivitelezünk.
  • Arculattervezés, hogy letisztult, professzionális megjelenés tükrözze cégedet.
  • Weboldal és webshop készítés / webfejlesztés.
  • Online marketing tanácsadás és marketingterv elkészítése, SEO szövegírással együtt, elmélet és gyakorlati szinten egyaránt.
  • Keresőmarketing megoldások (SEO és SEA), Facebook és Google AdWords kampánykezelés (Google Ads).

Jobb ha egy kézben, komplexen mindent egy csapat készít el Neked, elkerülve az egymásra mutogatást, időbeli csúszást. Ha van egy jó terméked / szolgáltatásod, a többit ránk bízhatod, mi küldjük a vevőket.

2022-es változások A Google Ads-ben

2022. 06. 30.-ától a kiterjesztett szöveges hirdetések teljes kivezetésre kerülnek és immár az adaptív hirdetések hódítanak. Ez azt jelenti, hogy 30 karakter hosszúságú címsor és két maximum 90 karakteres leírás helyett több címsorból és legfeljebb négy leírásból állnak. A Google Ads pedig eldönti, hogy melyiket érdemes megjelenítenie. Ezeket nehezebb beállítani, de a keresések alkalmával jobb eredményt lehet velük elérni.Arra figyelnünk kell, hogy a Google Ads a címsorokat és leírásokat bárhogyan keverheti, így fontos, hogy a végeredmény értelmes és hatékony legyen. A Google Ads tehát teszteli ezeket és a legjobban muzsikálót jeleníti meg, de ne a szöveges hirdetés logikájára írjuk meg, hanem ezt vegyük figyelembe. 2021. szeptembere óta pedig egy opcióban van a Display hálózatban a normál és az intelligens kampány.Beállítható továbbá, hogy mi működjön automatizáltan és hol van szükség a manuális beállításra. Emellett a konverziós célok kapcsán 3 lehetőség van:

  • szabványos célok pl. vásárlás,
  • alapértelmezett célok (fiók szintű), amit optimalizál a rendszer,
  • egyéni célok, kampányokhoz hozzáadott elsődleges és másodlagos célok.

 

Naprakész kiegészítés: Google Ads menedzsment az AI korában

 

Azóta, hogy ez a cikk eredetileg megíródott, a Google Ads platform drámai változáson ment keresztül. A kézi beállítások aprólékos menedzselése helyett a hangsúly egyre inkább a Google mesterséges intelligenciájával való stratégiai partnerségre helyeződött át. A Spiritlabnál a napi hirdetéskezelési gyakorlatunk teljesen átalakult; ma már nem a gépet „irányítjuk”, hanem a célok és a kreatív keretek megadásával „vezetjük” azt a legjobb eredmények felé.

 

A kevesebb több: az automatizáció és a Performance Max kampányok

A legnagyobb újítás a Performance Max (PMax) kampánytípus, ami a korábbi kampánytípusokat (Kereső, Display, YouTube, Shopping) egyetlen, cél-alapú kampányban egyesíti.

  • Hogyan működik? Nekünk már nem kulcsszavakat, célközönségeket és elhelyezéseket kell egyesével beállítanunk. Ehelyett megadjuk a céljainkat (pl. konverziók maximalizálása), és feltöltjük a „kreatív elemeket” (címeket, leírásokat, képeket, videókat). A Google AI-ja pedig eldönti, hogy melyik csatornán és milyen formában jelenítse meg a hirdetésünket a legjobb eredményért.

 

A széles egyezés (broad match) reneszánsza

Míg régen a pontos és kifejezés egyezésű kulcsszavak voltak a legjobb barátaink, ez ma már megváltozott.

  • Az új stratégia: Az intelligens ajánlattételi stratégiákkal (pl. Konverziók maximalizálása) párosítva a széles egyezésű kulcsszavak lehetővé teszik a Google AI számára, hogy olyan releváns kereséseket is elérjen, amikre mi magunk nem is gondoltunk volna. A gép jobban érti a felhasználói szándékot, mint valaha.

 

Már nem hirdetéseket írunk, hanem „kreatív csomagokat” állítunk össze

A Reszponzív Keresési Hirdetések (RSA) és a PMax kampányok megjelenésével a hirdetésírás is átalakult.

  • A modern megközelítés: Nem 3 címsort és 2 leírást írunk, hanem egy „csomagot” adunk a rendszernek: akár 15 címsort és 4 leírást. A Google AI ezeket valós időben, a felhasználó keresése alapján kombinálja, hogy a lehető legrelevánsabb hirdetést hozza létre minden egyes aukcióban. A mi feladatunk, hogy minél többféle, egymástól eltérő, de egyformán erős üzenetet adjunk a rendszernek.

 

Az emberi stratégia új szerepe: az AI karmestere

Ha ennyi mindent automatizál a gép, mire van szükség az emberre? A szerepünk megváltozott: mikro-menedzserből stratégiai irányítóvá váltunk.

  • Az új feladatok:

    1. Célok meghatározása: A üzleti célok pontos definiálása (mit tekintünk konverziónak, mi a megtérülési cél?).

    2. Adatminőség biztosítása: A gépnek jó adatokra van szüksége. A pontos konverziómérés és a saját, első feles adataink (pl. vevőlisták) feltöltése kulcsfontosságú.

    3. Kreatív stratégia: A legjobb képek, videók és szöveges üzenetek biztosítása, amikből az AI dolgozhat.

    4. Eredmények elemzése: Az AI által hozott eredmények üzleti kontextusba helyezése és a stratégia finomhangolása.

Összefoglalva: A sikeres Google Ads kampány ma már nem a végtelen kulcsszólista és a manuális licitálás művészete. A győztes formula egy okos, stratégiai gondolkodású szakember, aki a legkiválóbb kreatív és adat alapanyagokkal táplálja a Google elképesztően erős mesterséges intelligenciáját.

Keresztes Attila

 

A legtöbb cégvezető a drága ügynökségek és a magányos szabadúszók zsákutcájában keresi a növekedést. Szabadúszó-integrátorként egy harmadik, hatékonyabb utat kínálok: a céljaidhoz én állítom össze a legjobb, független szakértőkből álló csapatot.

A közös stratégiáért és a teljes projektmenedzsmentért én felelek, így egyetlen partnerrel tartod a kapcsolatot. Ez maximális szakértelmet és rugalmasságot biztosít, az ügynökségi díjak nélkül. A modell működését több mint 20 év tapasztalata és több tucat ötcsillagos ügyfélértékelés bizonyítja.