SEO ellenőrzés és 23 pontos SEO ellenőrző lista: apró hibák, amik végzetesek lehetnek

Home / SEO (keresőoptimalizálás) / SEO ellenőrzés és 23 pontos SEO ellenőrző lista: apró hibák, amik végzetesek lehetnek

Ügyfelek tapasztalataiból merítve, a legfontosabb SEO ellenőrzés kapcsán felmerülő hibákat írtam össze, melyek sok esetben nagy kárt okozhatnak. Függetlenül attól, hogy a beállításuk nem feltétlen igényel nagy szakértelmet, munkát. Tekints egyfajta leglényegesebb SEO ellenőrző listaként ezekre a pontokra. Ez már nem kezdő szintű írás, mert nem tudok kitérni arra, hogy minden fogalmat részletesen elmagyarázzak. Ugyanis elég sok lényeges dolog van és nem szeretnék semmit sem kihagyni.

De ez nem azt jelenti, hogy most gyorsan mindent meg kell csinálnod. Az adott oldal profiljától függ, hogy melyik keresőoptimalizálási szignáloknak van nagyobb jelentősége. És el kell döntened, hogy mennyi energia befektetést ér meg egy-egy munka. Lehet, hogy más megoldással, ami kevesebb energiát, időt igényel, sokkal hatásosabb eredményt tudsz elérni.

1. A rossz kulcsszavak más tartalmat takarnak, így azokra soha nem jelenünk meg

Nagyon fontos, hogy kulcsszókutatással kiválasszuk azt, hogy konkrétan milyen kifejezésekre akarjuk, hogy megjelenjen a honlapunk. Vannak rövidebb és hosszabb (head-term, body-term és long tail), fontosabb és kevésbé fontos kulcsszavak. Az is nagyon meghatározó, mennyi a keresés ezekre a kifejezésekre. Hiszen lehet, hogy kevés, de nagyon drágán lehet értékesíteni, mert ritkábban vásárolják az adott terméket az emberek. Ha azonban vesznek belőle, akkor akár több millió forintot is kifizetnek. Egy filléres kávé esetében megint más a helyzet. Az is előfordulhat, hogy kevesebben keresnek rá, de kisebb is a verseny.

Egyik ügyfél egy kulcsszóra nagyon hosszú, minőségi cikket írt. A keresőoptimalizálás szakértő azt javasolta neki, hogy vásároljon drága linképítést hozzá, de így sem került előrébb. Érthető módon, összezavarodott az ügyfél. Ekkor találkoztunk, és annyit kértem tőle, hogy az adott kulcsszót üsse be a keresőbe és nézze meg a TOP 5 eredményt. Mert ez az a tartalom, aminek örülne a Google.

Ennél kellene jobb minőségű tartalmat készíteni első körben, mely természetesen könnyen emészthető, vagyis tagolt, képekkel, videóval, diagramokkal, stb., van ellátva, de a tartalom minősége és hosszúsága a lényeg. Hiába írunk több ezer szavas minőségi cikket a „Samsung Tv árak” kulcsszóra, ha erre a kulcsszóra jogosan a konkrét TV-re kíváncsi a nagyérdemű. Mindig a lehető legrelevánsabb tartalmat készítsük el a kulcsszóra, mely legyen nagyon jó minőségű is egyben.

2. Egyáltalán ki mit ért egy kulcsszón?

Egy kifejezést – hála a széles körű szókinccsel rendelkező magyar nyelvnek köszönhetően –, többféle módon kifejezhetünk. Beszélhetünk csipkebogyóról, de mások lehet, hogy a hecsedli kifejezést fogják használni. A rendetlen öltözéket lehet, hogy más a pacuha kifejezéssel fogja inkább illetni és így tovább.

Ezért a kulcsszókutatás alkalmával ezt is figyelembe kell venni. Nyilván a trendeket is érdemes megnézni. És akkor a különféle nyelvjárásokról nem is beszéltünk még, hiszen ezek a szoftverek nem magyar nyelvre készültek el. De semmiképpen sem az Mp65-ös és C31-es szakmai szabvány szakzsargonját használd, ha például függöny webshopot nyitnál. És ez nem vicc!

Egy ügyfél nem értette, hogy a profin elkészült honlapjának miért olyan rossz a konverziója. A termékpalettája tele volt szakkifejezésekkel, melyet lehet, hogy egyedül rajta kívül a gyártó értett volna meg, de ő eladni akart és nem vásárolni. Mindig a buyer persona fejével kell gondolkodnunk, mert ők fogják a termékünket / szolgáltatásainkat megvenni és nem pedig mi.

3. A keresések száma sem mindig mellékes

Az egyik ügyfelem jelezte, hogy nincs szüksége kulcsszó kutatásra, mert azt már elvégezte. Nagyon fontos, hogy ez kellő alapossággal történjen meg, mert ez nagyon meghatározó. Erre épül az egész SEO. Van néhány ingyenes, korlátozott funkcióval működő szoftver, de a fizetős, profi SEO szoftverek tudnak a legtöbbet segíteni nekünk.

Ha rosszul végezzük el a kulcsszókutatást, az olyan, mintha rossz alapokra akarnánk házat építeni (felesleges pénz, idő, bosszankodás és katasztrófa lehet a vége). Kiderült egy esetben például, hogy 10-30 volt a keresések száma átlagosan, havi szinten, egy évre kivetítve. Pedig voltak relevánsabb kulcsszavak, amikre sok százan kerestek, és a piac is kiegyenlítettebb volt azokra a kulcsszavakra.

A 10-30-as átlagos havi keresés általában elég csekély számnak bizonyul ahhoz, hogy érdemes legyen vele foglalkozni (természetesen van kivétel). Erre szöveget írni, vagy linképítésbe fogni teljesen felesleges pénzkidobás lehet. Ha azonban egy új, előre láthatóan nagy forgalommal rendelkező területről van szó, akkor ez is lehet jó választás. Tehát nincs fekete-fehér megoldás, de ebben az esetben óriási baki volt.

4. Nincs SEO plugin telepítve

Mikor a Google-ban rákeresnek egy kulcsszóra az emberek, megjelennek a találatok. Az itt megjelenő címet (title) és meta leírást mindenképpen érdemes megadnod. Fontos, hogy átkattintásra ösztönző legyen, mert ez alapján dönti el a user, hogy egyáltalán átjön-e a weblapodra a Google keresőből. Nem száz százalék, hogy ez a szöveg fog megjelenni és ilyenkor az oldalról automatikusan ollóz össze a Google szöveget, ami nem biztos, hogy olyan hatásos lesz.

A cím (title) pedig különbözhet az aloldal címétől. Fontos, hogy pont a megfelelő hosszúságú szöveget helyezd el, különben szintén előfordulhat, hogy a Google ezt nem veszi figyelembe. Ehhez nagyon jó eszköz a Yoast. Ingyenes verzióban még az Open Graph meta címkét is be tudod állítani, így eltérő egyedi címet és leírást, képet tudsz megjeleníteni mikor a Facebook-on posztolod ugyanazt a cikkedet. Érdemes lehetőleg minél előrébb a kulcsszót is elhelyezni (ha van rá lehetőség) a címben és meta leírásban.

Yoast meta, title mezők

A zöld színű csúszka mutatja, hogy pontosan hány karakter szöveget kell írnod. Ha túl hosszú vagy rövid, akkor átvált piros színre. 

5. Search Console helyezésvizsgálat

Jelezte egy ügyfél, hogy nincs szüksége helyezésvizsgálatra, mert a Search Console-ban mindent lát. Ezzel az a probléma, hogy az adat még nem információ (lásd az adatot értelmezni is kell, és levonni a következtetéseket). Sajnos az ügyfél rosszul értelmezte az adatokat, és hibás stratégiát követett. Az is nagy hiba szokott lenni, ha nincs online marketing és SEO stratégiánk. A Search Console nagyon jó eszköz, de nem mindegy, hogy például a desktop vagy a mobilos találatokat ellenőrzöd a megjelenés kapcsán. Vannak ennél nagyobb hibák is, de nézzük meg ezt részletesebben.

Gondot okozhat ugyanis, ha a mobil és az asztali megjelenés átlagát veszed alapul, és nem külön tekintesz az eredményekre. Ez azt jelenti, hogy ha például harmadikként vagy jelen x kulcsszóra desktop-on, mobilon pedig elsőként, akkor ennek átlagát (1 és 3) kettőnek fogja venni. Tehát a második találatként fogsz megjelenni. Meg tudod nézni külön a mobilos és desktop-os találatokat is. Ráadásul azt is figyelembe kell venni, hogy több különféle URL találatod lehet egy-egy kulcsszóra, ezért is fontos az információ, vagyis az adatok megfelelő elemzése. Fontos, hogy ne jussunk téves megállapításra. És komolyabb webshop esetén kevés lehet a maximálisan 1000 kulcsszóval kapcsolatos infó megjelenítése.

Szóval sok esetben szükséged lehet a fizetős SEO szoftverek használatára, ha profi elemzést szeretnél. Amiatt is, mert nem biztos, hogy be lett kötve a Search Console. Vannak ingyenes és korlátozott SEO szoftverek, amik például nem engedik meg, hogy Excel-be exportáld az adatokat, vagy csak bizonyos adatokat mutatnak meg.

Az Excel-ben különféle függvények segítségével lehet összesíteni az adatokat, miután többféle szoftverből kinyertük őket. Ez megoldás lehet arra, ha nem akarsz emiatt beruházni egy SEO szoftverre. Vannak olyan konstrukciók is, amik pár napig ingyenesen működnek, és ennyi idő alatt meg tudod nézni a honlapodat. Érdemes ezeket kipróbálni.

Emellett fizetős szoftverekkel is tapasztaltam olyat, hogy nem volt az összes backlink (oldalra mutató linkek száma) megtalálható az elemzés során. Molyolós vagyok és szeretek gondolkodni, összefüggéseket keresni, és nem készpénznek venni egyből a dolgokat. Ezért ezzel a szemlélettel szoftverfejlesztésben is szoktam segíteni.

Ráadásul a Google Analytics és Search Console mérések nem mindig egyeznek meg. Többek között azért, mert máshogy mérnek, vagy rosszul lettek bekötve. Például, ha megnyitsz egy weblapot és nyitva hagyod hosszabb ideig és később tovább olvasod az oldal tartalmát, azt a Search Console egy munkamenetnek, de az Analytics kettőnek fogja venni. Az online marketingben nagyon jó az Analytics, de keresőoptimalizálás szempontból ilyen esetben az Adsense-nek „jobban hiszünk”. Ezen kívül vannak ingyenes, egyszerűbb pluginok a forgalom mérésére, mint például a StatCounter, ami magyar nyelven is elérhető. A lényeg, hogy a Search Console-t és Analytics-et telepítsd mindenképpen (mindkettő ingyenes).

6. Reszponzív vagy mobilbarát weblap?

Mivel ma már egyértelműen inkább mobilról böngészünk, ez alapján indexeli az oldalakat a Google (mobile-first crawling és nem pedig mobile-first indexing). Ezért nem kérdés, hogy évek óta mobilbarát oldalra van szükség. De ettől még lehet, hogy ugyan mobilbarát az oldal, de nem reszponzív (minden eszközön megfelelően betöltődve, könnyen látható, olvasható legyen a weboldalad). Mert nem árt, ha reszponzív is a honlapod. Itt tudod a mobilbarát oldal kapcsán ellenőrizni az oldaladat.

Minden reszponzív oldal mobilbarát, de nem minden mobilbarát oldal reszponzív. Ellenőrizd többféle eszközön, hogy hogyan működik a weblapod a Chrome segítségével:

Chrome, fejlesztői eszközök

Itt tudod kiválasztani, hogy milyen eszközre teszteled a weblapodat:

Chrome, fejlesztői eszközök beállítása

7. Ha az asztali nézetben eltér a weboldal tartalma a mobilon találhatóval

Régebben (2015. október óta) elindult az AMP (Accelerated Mobile Pages) technológia, melynek lényege, hogy ha mobilról nézik a weblapodat, akkor gyorsabban töltődjön be, egy nyílt forráskódú megoldásnak köszönhetően. Így kevesebb, mint egy másodpercet vesz mindez igénybe. Elég nagy problémát okozott az, amikor az oldal AMP verziója duplikációként jelent meg, teljesen lerontva a teljes domain minőségét.

Ugyanis a keresőoptimalizálásban az összes oldal minősége hat a teljes domain-re. Ezt a problémát úgy oldottuk meg a duplikáció miatt – mivel hogy asztali és mobil változaton is megjelent ugyanaz a tartalom -, hogy canonical címkét használtunk.

A duplikációról még fogok írni ebben a cikkben. De előtte még egy kis finomságról beszámolok. Bizonyos szempontból a legjobb az, ha az asztali és mobilos tartalom megegyezik. Ha nem így van, akkor a Google botnak feltérképezéskor több erőforrást kell használnia a változó tartalom miatt, és ezt nem igazán szereti. Természetesen a mobil tartalmat fogja elsődlegesnek tekinteni.

És itt megint akadnak további érdekességek, amik meghatározóak lehetnek, például a rejtett CSS-ek (stílus file) elhelyezése, mely, ha a forráskódban van, akkor látja a Google, de a keresések alkalmával nem fog működni, mert rejtve vannak. Ebből a hide-olásos dologból baj is származhat. Emellett az oldal-élmény algoritmus miatt a Core Web Vitals mutatók egyre fontosabbak a UX (felhasználói élmény) miatt.

8. Ha az SSL tanúsítvány rosszul van beállítva

Mindenképpen használj SSL tanúsítványt. Akár ingyenesen is elérhető és automatikusan megújul. Komoly visszaesést is eredményezhet ugyanis, ha nem megfelelő a beállítása a https előtagnak. WordPressben például ezt sokszor egy pluginnal (bővítmény) beállítja az ügyfél, mely szintén automatizálva van, de nem árt ellenőrizni, hogy tényleg minden oldalra kiterjed-e és plugin nélkül, hogyan lehet megoldani, hogy minél kevesebb erőforrást használjunk, a weboldalunk gyorsasága érdekében, ami fontos szempont.

9. Nem indexelte be a honlapunkat a Google minden aloldalra

Elképzelhető, hogy megváltoztak a paraméterek, költözött az oldal, stb., vagy valamilyen más ok miatt a Google indexelte ugyan, de nem jelenítette meg az egész weboldal tartalmát. Emiatt meg sem jelennek a keresőjében ezek az aloldalak. Ezt a Search Console-ban meg tudjuk nézni, és kérhetjük is az indexelést (korlátozottan körülbelül napi 5-10 oldalt kiválasztva). Emellett a szerver log file vizsgálatából is sok minden kiderülhet SEO szempontokat illetően, nemcsak bug-ok bukkanhatnak itt fel. Ezáltal az indokolatlan forgalom, botok fajtája és sok minden más is látható.

10. Eltúlzott biztonságérzet miatt (vagy véletlenül) a weboldal tulajdonosa letiltja az oldalakat a Google bot számára

Egy multi cégnek dolgoztam SEO és online marketingen, amikor meglepő dolgot tapasztaltam. A WordPress telepítésénél kiválasztható, hogy letiltjuk-e a Google botot, ami bejárja és indexeli az oldalunkat. Ez telepítés után is bekapcsolva maradt hónapokig, így hiába készült el az oldal, a Google nem vett róla tudomást.

Ezért ilyenkor a Maintenance mód bekapcsolása előnyösebb (így csak egy statikus oldal jelenik meg, amíg felépül a honlap), vagy célszerű máshol összerakni és egyből megjeleníteni az új domain alatt az új honlapot. A robotok a robots.txt-ben is letilthatóak, de a Google például szabadon dönti el, hogy ezt a kérésünket figyelembe veszi-e. Itt olyan aloldalakat szoktunk letiltani, mint a hírlevél feliratkozás után betöltődő köszönő oldal, bár erre már vannak szofisztikáltabb megoldások is, és a noindexet is használhatjuk, főleg, ha már beindexelte a Google az adott aloldalt.

Egy WordPress honlapnál tapasztaltam ügyfél honlapját illetően problémát, ahol a lefedettséggel kezdődtek a gondok. A robots.txt-ben egy netes cikk alapján az ügyfél letiltott gyanús robotokat, hogy védje a nyílt forráskódú honlapját a feltöréstől, ám ez a Google botot is érintette, ezért az nem járt be egyes aloldalakat. A feltört WordPress honlap megmentése kapcsán itt találhatod meg a legfontosabb infókat. A lefedettséget egyébként a Search Console-ban is tudjuk ellenőrizni, és nem szabad mindent elhinnünk, amit a neten olvasunk, kivéve ezt a cikket. 🙂

11. Rossz minőségű oldalak és webhelytérkép

A bonyolultabb menürendszerrel rendelkező oldalra a user-eknek kitehetünk sitemap-et, hogy könnyebben eligazodjanak a Google bot-tal együtt. Ezen kívül kimondottan a Google részére is érdemes webhelytérképet készíteni, amit a Search Console-ban el tudunk küldeni neki. Ez felgyorsítja az indexelési folyamatot. A Yoast ezt automatikusan létrehozza. Egyik webshoppal rendelkező ügyfelünknél az automatikusan megjelenő webhelytérkép tele volt nagyon rossz minőségű oldalakkal.

Sajnos alapból a WordPress ezeket kilistázza. Ez azt jelenti, hogy a Clients, Pricing tables, Employes, Testimonilas, stb. aloldalak akár üres tartalommal, megjelennek rajta. Abban az esetben is, ha nem is használod ezeket a funkciókat. Ennek az lesz a következménye, hogy a teljes domain értéke csökken a rossz minőségű oldalak miatt, ami több száz aloldalt is érinthet. Tehát, ha van 30 cikked és 20 aloldalad, akkor elég rossz lesz az arány… A másik dolog, hogy a Google érzékelni fogja, hogy rossz minőségű oldalak beindexelését kéred, mely a megbízhatatlanság benyomását kelti a számára. Ezeket mindenképpen érdemes letisztázni.

A webhelytérképtől függetlenül a rossz minőségű oldalakat mindenképpen érdemes feljavítani vagy megszüntetni, de általában rossz megoldás a főoldalra átirányítani ezeket az oldalakat. Fontos, hogy releváns oldalakra történjen meg a 301-es átirányítás.

12. Megfelelő URL-ek használata

Fontos, hogy az URL ne legyen túl hosszú. Ha megosztják a linket, akkor információ értékkel bír, ha az aloldal címével megegyezik. De ha az átlag user számára értelmezhetetlen karaktereket tartalmaz, az nem túl nyerő. A legjobb, ha a kulcsszavakat is tartalmazza. Régen ezeket a keresőoptimalizálásban csinos linkeknek hívtuk.

Nem SEO barát link

          Nem SEO barát link

SEO barát link

                        SEO barát link

Érdemes a vezérlőpult / közvetlen hivatkozások / bejegyzés címe (settings / permalinks) beállítanod, hogy automatikusan az általad megadott cím jelenjen meg URL-ként:

Wordpress, bejegyzés címe beállítása

 Wordpress, bejegyzés címe beállítása

13. Duplikáció

Főleg webáruházak esetén fordul elő, hogy rengeteg duplikáció keletkezik, ami rontja a teljes domain minőségét. Például ugyanazt a terméket kiválasztva, ha szűrésnél más színben / méretben keres rá az ügyfél, elképzelhető, hogy egy új URL generálódik. Pedig ugyanarról a termékről van szó. Ez több száz terméknél sok ezer duplikációt okozhat, melyeket érdemes canonical címkével ellátni, vagy a webfejlesztővel megbeszélni, hogy ne hozzon létre eltérő URL-eket, ha a termékek más-más változataira rákeresnek az emberek. A cikkek lapozásánál az URL-ben megjelenő page oldalakat már ismeri a Google, így az már nemigen számít duplikációnak.

14. Átirányítás

URL vagy dizájn váltásnál gyakran előkerül ez a probléma. Ugyanis nem feltétlen a grafikus vagy fejlesztő feladata belemenni ezekbe a részletekbe, mert ez keresőoptimalizálási kérdés. Emiatt a helytelen átirányításból nagyon sok probléma adódhat. Ez jelentős forgalomcsökkenést okozhat. Konkrétan, nagyobb mértékben tönkreteheti az eddigi SEO eredményeinket is.

Ugyanis átirányításnál az oldal linkereje átadódik az új oldalnak. A SEO stratégia részét képezi, hogy hogyan érdemes ezt kivitelezni. Lehetőleg örök átirányításban gondolkozzunk. Egy domain éves költsége pár ezer forint körülbelül, és a htaccess fájlban meg tudjuk adni a 301-es átirányítást. Tehát nincs szükség emiatt például fent hagyni a WordPress-t, hanem egyetlen file gondoskodik mindenről, így frissíteni sem kell az oldalt. Ha valóban jelentős linkerőt ad az adott oldal, akkor érdemes ebben gondolkodnunk.

15. Elhanyagolt honlap

Az, hogy pár napig nem elérhető az oldal, az természetesen előfordul, és ezt a Google is tudja. De azért ha ez hetekig így van, abból származhat hátrányunk. Tipikus példája ennek, mikor a fejlesztő nem akarja vagy nem tudja befejezni a munkát, ami lehet az ügyfél hozzáállásának eredménye is. Ezzel az oldal minőségét teljesen tönkre tudjuk tenni.

Másik fontos kérdés a honlap karbantartása. A nyílt forráskódú weblapokat, például WordPress-t könnyebb feltörni, mert bárki láthatja mi van a motorháztető alatt. Ráadásul rengeteg honlapnak ez a motorja, hiszen a legnépszerűbb megoldás, így a heckerek sajnos programot is írhatnak hozzá. Ezeket a vírusokat nem mindig vesszük észre, de ha a Google tudomást szerez róla, abból adódhat probléma. Érdemes megfelelő vírusvédelemről, tűzfalról gondoskodni, elkerülve az ilyen helyzeteket. Találkoztunk már olyan vírussal, mely egy idegen nyelven megírt PR cikket helyezett el az oldalon, linkelve a weblapot, ezzel szerezve linkerőt magának.

16. Backlinkek használata

Más honlapokról az oldaladra mutató linkeket értjük backlink alatt. A Google két legfontosabb helyezésvizsgálati szempontja az, hogy mennyire releváns az adott oldal, illetve hány és milyen minőségű link hivatkozik rá. Ez olyan, mint egy ajánlás. De nem mindegy, hogy hasonló témájú és minőségű oldal, vagy egy nagyobb forgalommal rendelkező hírportál hivatkozik-e rá. A minőségi szakmai ajánlás erősebb. Ezért van az, hogy komoly hírportálokat is megelőz a szakember blogja, mely kimondottan csak azt a területet dolgozza fel. Ha pedig egyenesen rossz minőségű linkek hivatkoznak Rád, akkor korábban büntetés is járt érte. Mostanában inkább érvényteleníti a Google az erejét ezeknek a linkeknek, lásd linképítés.

Arra figyelned kell, hogy milyen horgonyszöveget (belinkelt szöveg) használsz, és milyen mértékben teszed ezt. Ez határozza meg ugyanis a linkprofilodat, amit nem érdemes túlzottan manipulálni. Az sem jó megoldás, ha nem természetes mennyiségben és módon hivatkoznak meg Téged külső linkek segítségével.

17. Belső linkelés

Az organikus (természetes) találatok előtt ma már fizetett hirdetések, videók, képek, térkép és egyéb információs dobozok, stb. jelennek meg. Éppen ezért egyre kevesebb erejük van. Ha bekerültél egyes kulcsszavakkal a Top 10-be az nagyon fontos, mert a Google keresések során nagyon ritkán lapoznak a következő oldalra. Ám meghatározó, hogy hányadik helyen vagy, mert az 5. hely után is lankad a kereslet iránti figyelem mértéke. Ezért egy-egy szintet előre ugorva – lásd mondjuk hatodik helyről a harmadik helyre -, döntő jelentőségű lehet.

Akár megtöbbszörözheti a forgalmadat. Erre nagyon jó és ingyenes eszköz a belső linkek használata kulcsszóra. Ha már úgyis megfelelően, kulcsszóra írtad meg a bejegyzéseidet, akkor nincs más dolgod, mint felmérni azt, hogy hova lenne érdemes ezeket linkként elhelyezned a bejegyzéseidben. Első lépésben a Search Console-ban nézd meg kulcsszóra vagy URL-re az eredményeket, az átlagos pozíciót, és ez alapján erősítsd meg az oldaladat. A kulcsszó kannibalizmustól belső linkek esetén nem kell tartanod. Magyarán a belső linkelésnél nem érdemes túlzásba esni, de ha mégis így teszel a Google nem fog ezért megbüntetni.

18. A képek SEO-ja

Iparágfüggő, hogy milyen szolgáltatást kínálsz, de a képek SEO-jára minimálisan annyi figyelmet érdemes fordítanod, hogy a címet és alt (alternatív szöveg) tagot kitöltöd. Ha recepteket jelenítesz meg a honlapodon, mely során központi szerepet játszanak a képek, akkor érdemes több energiát belefektetni a dologba. A médiatárban az adott képre klikkelve érheted el ezt a funkciót:

Wordpress Alt és title rész

   WordPress alt és title rész kitöltése

Fontos tudni, hogy az alt tag linkként működik a képek esetében, azaz ez maga a horgonyszöveg (lásd szövegnél a belinkelt szövegrész), így kulcsfontosságú a használata. Emellett látássérülteknél az alt tag kerül felolvasásra.

Ha pedig webshopod van, akkor érdemes minél több adatot megadni a termékekről a strukturált adatok segítségével. Ezt azt jelenti, hogy már a keresések alkalmával látható, hogy például:

  • van-e raktáron a termék,
  • mennyibe kerül,
  • mások hogyan értékelték,
  • milyen színben / méretben kapható, stb.

Ezáltal nem kell az illetőnek feleslegesen a honlapodra jönnie ezekért az információkért.

Schema adatok megjelenése

Schema markup segítségével ki tudjuk tölteni a rich snippets részt, mely így jelenik meg a Google keresőben.

19. H1, H2, H3 tag-ek

A headingek (címsorok) használata szintén lényeges lehet. Ezekkel a kiemelésekkel jelezzük a Google-nak, hogy keresőoptimalizálási szempontból min van a fő hangsúly. Ezért a H1 tag-et mindenképpen használd a fő címben. Ezt általában a sablon tudja kezelni, de találkoztam olyan honlappal, ahol a bejegyzések és aloldal H1 tag-jai nem ugyanúgy működtek. Ilyenkor sok esetben webfejlesztés nélkül is beállítható a dolog. Egyik ügyfelemnél pedig több H1 tag volt megadva, ami nagyon rossz megoldás. H2 tag-ból lehet több, de H1-ből csak egy legyen!

20. Cache és egyéb beállítások

A honlap gyors betöltődése lényeges szempont. Senki nem fog fél percet várni erre. Éppen ezért a legegyszerűbb és leggyorsabb megoldás lehet erre, ha telepítesz egy plugint, mely a cache tartalom kapcsán segíti áthidalni ezt a problémát. A lényeg, hogy a gyorsítótárak a webhely statikus változatát tárolják, így kimarad a nehezebb PHP szkriptek futtatása és ezáltal felgyorsul a honlap.

Nagyon fontos, hogy a plugint jól állítsuk be. Egyik ügyfelemnél egy hiba folytán megnövekedett a cache tartalma és betelt a tárhely kvóta. Ennek következtében nem működött a honlap. Hiába töltötték ki a form-ot az ügyfelek, hogy kapcsolatba lépjenek az ügyfelemmel, nem történt semmi. Erről ő nem is tudott semmit.

Be kell állítani egyéb paramétereket, például a Javascript és CSS fájlokat, amit például az Autoptimize pluginnal kiválóan tudsz kezelni. A memóriát korlátozni is lehet egy megfelelő script segítségével, és e-mail értesítést is küld, ha probléma adódik. Emellett a képeket is érdemes lekicsinyíteni, általában ezek betöltődése ugyanis nagyon lelassítja az oldalt. Érdemes olyan szoftvert használnod (például Tiny Png), ami úgy csökkenti, akár 50-70%-kal a kép méretét, hogy emberi szem számára nem lesz rosszabb a minősége. Emellett csak akkora képet használj, amekkorát betölt az oldal.

21. Stop words kiszűrése

Ez inkább egy finomság, de azért lehet belőle probléma. Ugyanis, ha profi módon megfelelő SEO szoftverekkel dolgozunk, elemzünk (TF-IDF elemzés) akkor figyelembe kell venni a felesleges töltelék szavakat is (stop words), melyeket a Google indexelésnél nem vesz figyelembe. Példának okáért: ahol, ahogy, ad, alatt, amelyek, arra, azért, azzal, addig, ehhez, először, én, erre, stb.

Azonban ártalmas lehet az automatizálás, ha alapértelmezetten megadjuk ezeket a szavakat minden esetben. Ha például kivesszük a GDPR-ban (minden honlapon megtalálható) lévő jogi szavakat, kifejezéseket. Ezt azért hagyjuk ki, mert minden honlap tartalmaz nem releváns SEO szempontból az oldal tartalmára nézve haszontalan szavakat. Ám, ha jogi profilú honlapot vizsgálunk, akkor emiatt megint téves eredményre juthatunk.

22. Tört linkek megszüntetése

Ha a linkhez tartozó oldal nem létezik, akkor tört linkről beszélünk (404-es hiba). Azaz az oldal nem létezik. Emellett beszélhetünk lágy 404-es hibáról is, mikor az oldal visszaad olyan oldalt, mely a Google szerint 404-es oldalnak kellene lennie. Ha sok ilyen aloldalunk van, akkor foglalkozni kell vele. A Broken Link Checker plugin e-mailen jelzi, ha a mi oldalunkon keletkezik tört link. Ha ezeket a linkeket a főoldalra irányítjuk át, valószínűleg az a legrosszabb megoldás, mert az olyan, mintha töröltük volna a linkeket. Releváns oldalra érdemes ezeket átirányítani. A 404-es oldalra pedig kitehetünk egy keresőt, hogy a user könnyen megtalálhassa azt, amit keres.

23. Megfelelő technikai háttér

Ugyan ez nem SEO kérdés, de nagyon fontos. A szerver technikai kérdése is nagyon meghatározó. Egy komolyabb forgalommal rendelkező ügyfelünk a szerver problémák miatt vesztette el a leendő ügyfeleit, és az online marketing költségének egy részét. Például webshop esetén jó megoldás a WooCommerce magyar hosting céggel üzemeltetve, de külföldi piac esetén esetleg érdemes például a Shopify megoldásában gondolkodni – persze csak, ha előfizetői rendszert preferálunk -, melynek Kanadában van a szervere és az egész világról jól elérhető.

Ellenőrizd rendszeresen a honlapodat, hibaüzeneteket (lásd log file) vagy legyen webmestered, karbantartód erre a célra, mert emiatt ügyfeleket veszíthetsz el. Ráadásul úgy, hogy esetleg ezt észre sem veszed.

Összefoglalás

Fontos, hogy legyen konkrét SEO stratégiád, és az erőforrásoknak megfelelően priorizálj. A fenti SEO ellenőrzőlista, illetve SEO ellenőrzés szerepe eltagadhatatlan, nem véletlenül alakult ki az online marketing markáns részeként.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
online webshop ötletekSEO szakértő