Frissítés: 2025. szeptember 12.

FIGYELEM! A következő mondatok alkalmasak a nyugalom megzavarására, csak erős idegzettel, ülve javasoljuk elolvasni eme sorokat.

Mi az, ami „kinyírta” a vállalkozásodat? Ha kkv-ként cégednek nincs honlapja az olyan (marketing szempontból), mintha csak az egyik lábadat használnád arra, hogy elmenj sétálni. Működhet, de rengeteg lehetőségtől eshetsz el.

 

Ha van honlapod, az olyan, mintha egy plakátot kitettél volna a lakásodban. Belül. Ki fogja megtalálni a sok milliárd weblap közül? A családod? Ők fognak Tőled vásárolni? Ha a böngésző segítségével felmegyünk a netre, akkor csak a jéghegy tetejét látjuk a sok milliárd honlap közül, melyek természetesen egyedi módon jelennek meg mindenki számára az alapján, hogy mit preferált korábban.

A helyes képlet: profi honlap + reklám, csatornák, amiket megnyitsz, és így megtalál a kedves publikum, akiknek pontosan Rád van szüksége. Mindenki boldog, hurrá!

Persze sok esetben jobb, ha valakinek nincs honlapja, mintha azt egy olyan „ismerős” rakja össze a számára, aki híján van a tervező és iparművész ismereteknek és fogékonyságnak, mert nem ez a szakmája, csak szeret hobbiból össze-vissza barkácsolni. Sok ilyen honlap „felújításával” bíztak már meg az évek során. Ez nem azt jelenti, hogy ezek mind rosszak, csak, hogy ez is egy külön szakma.

 

Akkor most mi legyen, vagy mi ne legyen?

Érdemes olyan honlapban gondolkodnod, ami hűen tükrözi a céged arculatát. Szép, letisztult. Ehhez arculattervezésre van szükség. Ez utóbbihoz pedig grafikusra. Ez természetesen nem kötelező. Szép honlapokat e nélkül is el lehet készíttetni, akár meglévő sablonok összerakásából. De legyen először online marketingterved. És csak utána fogj hozzá a honlap elkészítéséhez. Ezután jöhet a PPC marketing kampány és persze a SEO alapok is fontosak.

Kritizálni könnyű, így a fenti linkek segítenek részletesen elmagyarázni, hogy pontosan hogyan készítsd / készíttesd el a profi honlapodat, és utána hogyan reklámozd be. Sok sikert kívánok hozzá, de előtte még néhány gondolat, ha már így összetalálkoztunk egymással.

A megfelelő grafikai, design elemek pedig a marketing terv alapján készülnek el, és nem fordítva.

Még akkor sem, ha a kutatások bebizonyították, hogy a grafikai tervezés általában 4-5% szerepet játszik az összhanghoz és a marketing szöveghez mérten. De mindenki tudja, hogy ami rossz, azt hamarabb észrevesszük, mint ami jó vagy impozáns, főleg, ha látványtervről van szó.

Gondolj arra, hogy ha egy épület lépcsőházában bandukolsz (ugyebár ez már mindenkivel előfordult) és később vissza kell idézned azt, akkor nem emlékszel rá, mert az információ a rövid távú (munka) memóriád tartományában landolt. De ugye megkönnyíti a felidézés egyszerűségét, ha az a bizonyos lépcsőház ízléstelen volt és ne adj isten büdös is. Így már több érzékszervedre hatott az információ „embert nem kímélő ingere”.

 

Magyarul, ha valami csúnya, azonnal észrevesszük.

Másik lényeges dolog, hogy: „Egy kép, grafika többet mond ezer szónál” – ez a grafikusok, design szakemberek kulcsmondata is lehet…

 

Azt hiszem, ahhoz nem kell Einsteinnek lennünk, hogy belássuk, hogy ha átlagosan 5 másodpercet tölt el leendő ügyfelünk a honlapunkon, mely arra biztosan elég, hogy a grafikai megjelenést szemgolyóival végigpásztázza, akkor vitába szállhatunk azzal, hogy a szövegezés a legfontosabb, kivéve, ha villámolvasókkal van dolgunk, akik jobb agyféltekével azonnal lefényképezik az oldalt, de ez egy másik történet…

Ha az oldalt, arculatot, iparművész grafikus készítette el, akkor több az esélye annak, hogy következő lépésben elolvassa az oldalt az illető, miután érzelmeire is hatott a „grafikai tervezés eredménye”, ergo szép, impozáns az oldal. Hiszen ez valahol művészet… azt pedig nem lehet definiálni.

Arról nem is beszélve, csak írva, hogy köztudottan a tudattalanunkra négyszer annyi információ hat, mint amennyi a tudatos énünkre, attól függetlenül, hogy nem tudatos, ahogy a neve is utal rá (lásd Freud topografikus modell).

Az illető tehát nem tudja megmagyarázni miért, de nem fogja vonzónak találni az adott oldalt, mert valaki például a webdesigner vagy arculattervező grafikusod rossz eszközt használt fel. Az indoklás nem fontos, a lényeg, hogy megkeresi a konkurenciádat..[vc_column_text responsive_align=”left”]

2022-es grafikai trendek

UX design (user experience) és UI design (user interface), lásd, a felhasználói élmény tervezése egyre kifinomultabb. Egyre több az effekt, animáció, például a parallax effekt, mely lényege, hogy a weblapodon lévő rétegek egymástól eltérő sebességgel mozognak egyedi színstruktúrát létrehozva. Példának okáért, egy webshopnál az egyes termékeknél elég egyedivé teheti az adott weblapot. Egyre jobban elterjedt a 3D elemek használata a weblapon:

3D design

forgatható 3D design, https://graphicmama.com/

De a sötét felületek használata is egyre divatosabb (dark design). A színtelen design is nagy feltűnést kelthet, ha mindenki színben gondolkodik. Sokan választják az egyedi illusztrációkat is. A WordPress grafikai sablonjaiban is vannak kész illusztrációk, de azok nem mondhatóak egyedinek.

Azonban mikor egy grafikus tervezi ezeket meg, az nagyobb hatást válthat ki, amit akár teljesen egyedivé lehet tenni minden egyes aloldal vagy blogbejegyzés esetén. Divatos még az egyedi kurzor használata is. A kurzorral navigálunk a honlapon, ami kicserélhető nyíl helyett valami egyedi dologgá.

Emellett egyedivé teheti a weblapodat a nyomtatott sajtó hatása, vagy a túlméretezett design, mikor egy-egy betű mérete a címben például nagyobb betűtípusként jelenik meg. Ma már nem véletlen, hogy a WordPress is próbálja ezeket lekövetni és választhatunk ezekből a stílusokból, megjelenésekből.

 

 

De miért nem elég egy közösségi média oldal?

Az eredeti cikkünk írása óta a kérdés némileg megváltozott. Ma már sok cégvezető nem azt kérdezi, hogy „kell-e online jelenlét”, hanem azt, hogy „egy Facebook vagy Instagram oldal mellett miért költsek még egy saját honlapra is?”. A válasz egyszerűbb, mint gondolnád: mert a kettő nem helyettesíti, hanem kiegészíti egymást.

1. A saját weboldalad a TE tulajdonod – a közösségi média profilod csak „bérelt terület”

Gondolj a Facebook vagy Instagram oldaladra úgy, mint egy bérelt üzlethelyiségre egy nyüzsgő plázában. Forgalmas, de a szabályokat a pláza (a Meta) hozza.

  • Mi a kockázat? Bármikor változtathatnak az algoritmuson, korlátozhatják az elérésedet, megemelhetik a hirdetési árakat, vagy akár indoklás nélkül letilthatják a profilodat, amivel egyik napról a másikra elveszítheted a teljes követőbázisodat.

  • A weboldalad a te várad: Ez a te saját, online ingatlanod. Itt te hozod a szabályokat. A tartalom, a design, a felhasználói adatok mind a te birtokodban vannak. Ez az a stabil központ, ahova minden más csatornáról (beleértve a közösségi médiát is) terelheted a látogatókat.

2. Adatgyűjtés és célzott marketing: A weboldalad a te adabányád

A közösségi média oldalak csak nagyon korlátozott betekintést engednek a látogatóid viselkedésébe.

  • A honlapod szuperképessége: Egy saját weboldalra telepíthetsz mérőkódokat (pl. Google Analytics 4, Meta Pixel). Így pontosan láthatod, mit csinálnak a látogatók, melyik terméked iránt érdeklődnek, és a megszerzett adatok alapján rendkívül hatékony, célzott újra-marketing (remarketing) kampányokat indíthatsz. Olyanoknak hirdethetsz, akik már jártak nálad, és érdeklődést mutattak. Ezt egy közösségi média oldal önmagában sosem fogja tudni.

3. Professzionalizmus és hitelesség: Ahol a vevő komolyra fordítja a szót

A közösségi média tökéletes az érdeklődés felkeltésére, a kapcsolatépítésre. De amikor egy potenciális ügyfél komoly döntést hoz, és pénzt akar költeni, információt és megerősítést fog keresni.

  • A vásárlási út vége: Egy jól felépített weboldal részletes szolgáltatásleírásokkal, esettanulmányokkal, árakkal és profi kapcsolati űrlappal azt üzeni: „Mi ezt komolyan gondoljuk. Megbízható, stabil cég vagyunk, nem csak egy hobbi-vállalkozás.” Ezt a szintű bizalmat és hitelességet egy közösségi oldal sosem fogja tudni egyedül megteremteni.

Összegzés

Ne úgy gondolj a weboldaladra, mint a közösségi média alternatívájára! Tekints rá úgy, mint a digitális marketing stratégiád központi napjára, ami köré a bolygók (Facebook, Instagram, Google Ads, hírlevél stb.) keringenek. A közösségi média a megafon, amivel bekiabálsz a térre, a weboldalad pedig a ragyogó iroda, ahova behívod a komoly érdeklődőket.

Keresztes Attila

 

A legtöbb cégvezető a drága ügynökségek és a magányos szabadúszók zsákutcájában keresi a növekedést. Szabadúszó-integrátorként egy harmadik, hatékonyabb utat kínálok: a céljaidhoz én állítom össze a legjobb, független szakértőkből álló csapatot.

A közös stratégiáért és a teljes projektmenedzsmentért én felelek, így egyetlen partnerrel tartod a kapcsolatot. Ez maximális szakértelmet és rugalmasságot biztosít, az ügynökségi díjak nélkül. A modell működését több mint 20 év tapasztalata és több tucat ötcsillagos ügyfélértékelés bizonyítja.