Csökkentsd a felesleges marketing kiadást a díjmentes GA4 webanalitikával

Home / online marketing / Csökkentsd a felesleges marketing kiadást a díjmentes GA4 webanalitikával

A 0. lépés a mérés, utána az adatok birtokában tudsz hatékonyabban értékesíteni a honlapodon, információt kovácsolva belőlük. Ehhez látnod kell, hogy konkrétan mi történik a weblapodon, ergo mi működik és mi nem. Mit érdemes fejlesztened és minek jó inkább búcsút intened.

A Google Analytics 4 (GA4) legfontosabb méréssel kapcsolatos információit osztom meg Veled ebben a cikkben, hogy pár perc alatt képbe kerülj, hogy mit hol találsz meg pontosan.  

Mikortól létezik a Google Analytics 4 és miért használjuk a Google Tag Managerrel együtt?

2023. július 1-től már nem működik új adatok mérésére a Universal Analytics (UA), helyette a Google Analytics 4-et használjuk webanalitikára, amely máshogyan és mást mér, mint az elődje. Természetesen már csak 4-es verziót lehet létrehozni, ami valójában 2020. októbere óta létezik.

Érdemes a szintén ingyenes Tag Manager címkéjét telepíteni a honlapodra, amit így tudsz beállítani és így nem kell mindig külön kódot telepítened a honlapodra akár a webfejlesztőd segítségével. 1-2 napos átfutási idő után már látni fogod az adatokat a címke elhelyezését követően. Eseményeket a Tag Managerben és GA4-ben is beállíthatunk korlátozott mennyiségben.

Fiók létrehozása

Egy Gmail címmel az adminisztrálás menüponton keresztül tudsz új fiókot létrehozni. Maximálisan 100 fiókod lehet. Beállítjuk a tulajdont, a pénznemmel, időzónával. Ezt követi az iparág, illetve vállalkozásunk méretének megadása és hogy mire szeretnénk használni a Google Analytics 4-et. Ezután a szerződés elfogadása következik és az adatfolyamat hozzáadása: Web, Android-alkalmazás, iOS-alkalmazás. Honlap esetén a web-et válaszd ki, majd a mérni kívánt interakciót, melyről várjuk az adatokat.

Mire jó a GA4?

Megnézheted, hogy a weblapodon milyen nemű és korosztályú érdeklődésű, mely nyelvet használó érdeklődő, melyik városból, milyen böngészővel, eszközzel, honnan jött a weboldaladra. Mit csinált rajta, hova klikkelt, mennyi időt töltött el, honnan lépett ki (vásárlás előtt vagy után) és így tovább.

Megnézheted a hirdetésekből, vásárlásokból származó bevételeket is, illetve, hogy a hét melyik napján, milyen napszakban keresik meg a látogatók a honlapodat.

Miben más a GA4 és miért volt rá szükség?

Kevesebb menüponttal rendelkezik és már nem URL, illetve oldalbetöltődés és azon belüli cselekvés alapján mér, hanem a felhasználó viselkedését is figyeli, illetve a platformokat. Ez alapján sokkal több adat áll rendelkezésünkre.

Ez azt jelenti, hogy munkamenetek (látogatások) helyett inkább az eseményekre figyel, integrálva a felhasználók mobiladatait az asztalival.

Események alatt értjük a különféle viselkedést, mely immár külön mérhető. Tehát nemcsak arról van szó, hogy a user megérkezik (új munkamenetként), legördít x tartalomig és utána ráklikkel valamire y idő után, hanem sokkal szofisztikáltabb lett a mérés. Meghatározhatunk példának okáért egy CTA gombra történő kattintást célként és megvizsgálhatjuk ezt.

A Google azt is figyelembe veszi, hogy az adatkezelés kérdése egyre fontosabb a felhasználók számára. Részben használ sütiket, de emellett olyan munkamenetekből származó adatokat is felhasznál, melyeket összeköt felhasználókkal, akik beléptek a Google fiókjukba. A sütik egyébként segítenek a böngésződnek, hogy emlékezzen rá, hogy hol jártál, mit preferáltál.

De emellett ezek a weblapok is ki tudnak nyerni infókat a sütikből és a marketingesek is, hogy a lehető legjobban személyre szabott tartalmakkal találkozhass, amikre valóban kíváncsi vagy. A harmadik felektől származó sütik a weboldal elhagyása után is nyomon követnek és 2024-től ez nem támogatott. Ezt kerülte ki a GA4.

Emellett évek óta egyre többen használnak applikációkat a weboldalak helyett, melyeket szintén mérnünk kell. Ezt a GA4 el tudja végezni. Lényeg, hogy a régi  Universal Analytics-szel ne keverjük össze az adatokat, például a visszafordulási arány nem egyenlő az  aktivitási aránnyal.

A GA4-ben nincsenek nézetek, a korábbi adatok elvesznek, a konverziókat újra be kell álltani. A szűrők, egyéni dimenziók korlátozva lettek, az e-kereskedelmi platformokat, CRM rendszereket is frissíteni kell hozzá. Emellett az UA munkamenetenként csupán egy konverziót számolt, ezzel szemben a GA4 képes többször is konverzióként számolni egy adott eseményt.

A legfontosabb Google Analytics 4 adatainak értelmezése

A főoldalon láthatjuk első ránézésre, hogy a kiválasztott elmúlt 24 órában, 7 napban, 1 hónapban vagy 1 évben:

  • Hány felhasználó látogatta meg az oldalunkat.
  • Konkrétan mekkora része járt először az oldalunkon.
  • Mennyi ideig voltak átlagosan a honlapunkon.
  • Vásárlásokból, előfizetésekből, hirdetésekből generált bevételek összege mennyi.
  • Megnézhetjük, hogy az elmúlt 30 percben, mely országokból érkeztek a látogatók.

A jelentések menüpont kiemelkedően fontos. Ezen belül láthatjuk a kategóriákat: jelentések pillanatképe, valós idejű, életciklus és felhasználó.

Google Analytics 4, jelentések

Google Analytics 4, jelentések

A Jelentések pillanatképe megmutatja az alábbiakat:

  • Kijelölt időszakot érintő látogatók száma, új felhasználók száma, átlagos munkamenetek hossza.
  • Userek tevékenysége napi, heti és havi trendekbe rendezve.
  • Az új látogatók honnan, mely csatornából, forrásból találták meg honlapunkat.
  • Az aktív felhasználók melyik országból, világ mely pontjáról érkeztek az elmúlt fél órában.
  • Legfontosabb eredmények, amiket mérünk.
  • Legnépszerűbb oldalak.
  • A látogatók 6 hétre terjedő magtartásának elemzése.
  • Legjobban teljesítő marketing kampányok.
  • Termékek/szolgáltatások népszerűsége, konverziók eredménye.
Google Analytics 4, események, pillanatkép

Google Analytics 4, események, pillanatkép

A valós idejű rész megmutatja az elmúlt 30 percben és most történő viselkedés információit. Melyik országban, milyen platformon, milyen eszközről, milyen forrásból, hol vannak a látogatók, illetve milyen események történnek most a honlapon.

Google Analytics 4, események, pillanatkép

Google Analytics 4, események, pillanatkép

Megnézhetjük, hogy melyik forrás médiumból, azaz melyik csatornából jött a látogató. Rengeteg féle módon elemezhetők az adatok.

Az ügyfélszerzés (életcikluson belül) megmutatja, hogy hogyan vált látogatóvá a user (milyen csatornákból) és mit csinált a weblapunkon. Ezen belül az ügyfélszerzés almenüje az áttekintés (hány felhasználó, honnan jött, mit nézett meg), felhasználószerzés (milyen csatornából jött, meddig maradtak, milyen konverziós adatok születtek), forgalomszerzés (még pontosabban tudjuk az adatokat értelmezni) opciók vannak.

Google Analytics 4, áttekintés

Google Analytics 4, áttekintés

Ebből kiderül, hogy hogyan tudjuk a leendő ügyfeleket az oldaladra csábítani. Kiderül, hogy közvetlen, esetleg organikus vagy közösségi médiából érkezett-e a forgalom. Ráadásul ezt lebonthatjuk munkamenetekre, felhasználókra is. Az elköteleződést is megvizsgálhatjuk. Az oldalak forgalmát is áttekinthetjük.

A forrásmédium esetében általában UTM (Urchin Tracking Module) paramétert használunk, melyet a GA4 vizuálisan is megjelenít számunkra.

Az elköteleződés menüponton belül látjuk, hogy mennyire komoly a szándéka az adott látogatónak, mely csatornaszinten is mérhető. Például láthatjuk, ha Google Ads vagy Facebookról érkező látogatók ebbe/nem ebbe a kategóriába tartoznak.

Manuálisan fel lehet venni különféle eseményeket arra, amit mérni szeretnél. Egy webshop esetén a vásárlás folyamata például lépésről lépésre fontos eseménynek számít.

Az oldalak és képernyők menüpont megmutatja, hogy melyik oldalnak köszönhetjük a vásárlást: mennyi esemény, felhasználói elköteleződés történt pontosan.

A bevételszerzésnél található az E-kereskedelmi vásárlás menüpont és itt megnézhetjük a konverziókat és azt is láthatjuk, hogy ez konkrétan melyik terméknek/szolgáltatásnak volt köszönhető. Láthatjuk, hogy hány vásárlás valósult meg adott forgalomból. Látható az alkalmazáson belüli vásárlás és megjelenítői hirdetések opción belüli infó, ami akkor fontos, ha applikációt használunk.

A megtartás opcióban az oldalunk iránti elkötelezettséget láthatjuk. Pontosan áttekinthető, hogy az új felhasználókból mennyi visszatérő felhasználó született és milyen módon tudjuk őket megtartani. Az időzített kampányok esetében is ez meghatározó.

A felhasználó opción belül a demográfiai adatokkal találkozhatunk. Megnézhetjük, hogy melyik országból, városból, milyen korosztály keresi fel a weblapunkat. Áttekinthető, hogy a teljes bevétel példának okáért mely városból származik. Konkrétan látható: a nem, érdeklődési kör, ország, város, nyelv, életkor, operációs rendszer, eszköztípus, böngészőfajta, képernyőfelbontás.

A technológia menüpont megmutatja, hogy milyen eszközt használva találták meg a website-unkat. Hányan látogattak meg az adott böngészőből, azon belül hány konverzió jött létre. Mobileszköz, képernyőfelbontás alapján is mérhetjük az eredményeket.

A felfedezés menüpontban tudunk egyedi riportokat létrehozni. Saját elképzelések alapján lehet ezeket létrehozni. Az útvonal felfedezés, szegmensátfedések stb. alapján tudod ezt megalkotni. Az átfedés alatt értjük például, hogy megnézzük, hogy Facebook és Google Ads-ből hányan jöttek és mekkora az átfedés közöttük.

Google Analytics 4, felfedezés

Google Analytics 4, felfedezés

A beállításon belül az események vannak. Ezeket konverzióval meg tudjuk jelölni. Érdemes webshop esetén a fizetési folyamatok konverziós megjelölése: kosárba rakás, fizetés megkezdése, fizetés. Ezáltal pontosan látjuk a folyamatok eredményeit. Hiszen fontos a kosárelhagyás nagysága például.

A Címkekezelőt is használhatjuk tehát események beállítására. Természetesen más alapvető eseményt is érdemes beállítani, mint első látogató, termék/szolgáltatás megtekintése, oldal megtekintése, görgetés (mennyi idő alatt jutnak el az oldal tetejétől az oldal aljára), elköteleződés, közösségi interakció vagy videólejátszás kapcsán (például hányan nézték meg), űrlapok kitöltése stb.

Kiegészíthetjük fizetésről, szállításról történő infók megtekintésével, hírlevél és egyéb feliratkozást, kapcsolat oldal meglátogatásával, file letöltéssel, az ablak bezárásával és így tovább.

Google Analytics 4, események

Google Analytics 4, események

A Tag Managerben is fel tudjuk venni ezeket az eseményeket és akár azt is beállíthatjuk, hogy melyik forrásból érkezzenek a látogatók (kire legyen érvényes).

Itt már vannak összefüggések, amikre figyelnünk kell: nem mindegy, hogy példának okáért a kosárelhagyók mértéke a Google Ads-ből vagy Facebook-ból érkezők köréből került-e ki nagy számban.

Konverzió (célok) beállítása

Eseménynév alapján is létre lehet hozni. Egyéni eseményt is beállíthatunk és az eseményparaméterek segítségével felhasználói tulajdonságokat követünk nyomon, például ország, kor, nyelv stb. A paraméter menün belül megadhatunk új értéket és így meg tudjuk különböztetni az adott eseményt a többitől.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
weblapfejlesztés árak, kódolásonline marketing tanácsadás