Sikeres Facebook hirdetési stratégia

Home / online marketing / Facebook marketing / Sikeres Facebook hirdetési stratégia

A Facebook marketing eszköz működésének megértése

Ma már fizetett Facebook hirdetés nélkül örülhetünk, ha néhány százalék látja azt, amit megosztunk éppen. Ezért bizonyos iparágakban nagyon jó online marketing eszköz lehet a fizetett Facebook hirdetések használata. A sikeres Facebook hirdetési stratégia kialakításához azonban fordítsd meg és nézd az ügyfeleid szemszögéből a dolgokat, hogy megfelelően szolgálhasd őket. Mindenki unja az idegesítő, erőszakos reklámokat.

A Facebook-ra azért megyünk fel, hogy barátainkkal, ismerőseinkkel beszélgessünk (bár erre ott a Messenger), infóhoz jussunk. Nem pedig vásárolni. 2018 januárja óta tudjuk Mark Zuckerbergtől, hogy a cégek kisebb szerepet kapnak a családokhoz, barátokhoz képest.

Ma már nem az a lényeg a Facebook számára, hogy sok időt töltsünk itt, hanem, hogy az emlékezetes legyen. Nem lájkolásokra, hanem konkrét interakcióra törekszik a Facebook. A Click-Gap mérőszámmal például egy kiemelkedően teljesítő posztot, mely máshol nem bír jelentőséggel, visszaszorít. Ebből következik, hogy például az élő videókat azért szereti, mert beszélgetésre ösztönzi az embereket. Ezt nem szabad manipulatív módon kijátszani a „engagement bait” miatt.

Fentiekből következik, hogy a Facebook nem alkalmas arra, hogy bármit értékesítsünk rajta. De egy webshop általában szép bevételt tud innen generálni. Ezt precízen fel kell építenünk. Első lépésben azonban nem biztos, hogy egyből értékesítened kell. Először felajánlhatsz egy ajándék, letölthető, hasznos dolgot.

Ezután e-mail marketing segítségével meg tudod az illetőt találni. Aki pedig már volt az oldaladon, vagy vásárolt valamit, annak remarketing segítségével már könnyebben tudsz eladni. További infó, hogy a Facebook mi alapján jeleníti meg a posztjaidat és mikor tilt le: A Facebook algoritmus működése és a bannolás

A 0. lépés az online marketing stratégia megalkotása és a komplex tervben az egyik marketing eszköz a Facebook hirdetések használata. Ezután összhangba kell hozni a célokat ezen a marketing platformon is. Ma már az organikus forgalom segítségével a követőidet sem éred el, nemhogy az új embereket. Fizetni kell, ha forgalmat akarunk generálni.

Facebook, fillérekből kivitelezhető forgalomgenerálás

Facebook, fillérekből kivitelezhető forgalomgenerálás

Tipikus célok

  • A forgalom növelése
  • A márkaismertség, brand erősítése
  • Lead (érdeklődő) generálása
  • Egyéb marketingkommunikáció

Célcsoport megismerése

A buyer persona ismerete nélkül nem jutunk messzire, mely a marketingtervezés része. Kinek, mit, hol és hogyan akarunk értékesíteni? Miben különbözünk a konkurenciától, akiket megvizsgáltunk? Mi a célcsoport problémája, és hogyan oldom meg azt? Ha a termék / szolgáltatás nem jó, akkor a szuper marketing sem fog segíteni. A Facebook-ra kompatibilisen az elemzések segítségével tudod ezt elkészíteni.

Facebook célcsoport meghatározásának nagysága

Facebook célcsoport meghatározásának nagysága iparágfüggő

Emellett kevésbé részletes infót a Google Analytics-ben is megtalálsz az Ügyfélszerzés / Közösségi / Áttekintés fülön. Másik fontos infót a Viselkedés / Webhelytartalom alatt elhelyezkedő Céloldalak mutatnak meg. Ezekből az adatokból nagyon jól ki lehet elemezni az érdeklődést a célcsoport esetén.

Ha a szekér már nagyon jól megy, akkor vannak egyéb professzionális marketing szoftverek, amik sokkal több infót leadnak, mint a Facebook. Ezek általában elég drágák, van, ami 30 e dollárba s belekerül évente. Egyik ilyen népszerű megoldás a Rockerbox.

Célcsoport kiválasztása

Érdemes felmérni, hogy kik ők és hol vannak pontosan. Egyrészt azért, mert rengeteg ötletet nyerhetünk tőlük és a piacról. Másrészt azért, mert a reális célalkotáshoz elengedhetetlen. Ha látod, hogy előtted egy nagyon erős versenytárs van, aki legalább 10 éve tudatosan építi az üzletét, akkor nem biztos, hogy Te pár hónapon belül meg fogod előzni.

Alapvető adatokat a Facebook-on keresztül is lekérhetsz az Elemzés / Áttekintés / Figyelendő oldalak résznél. Ezen kívül még részletesebb elemzéshez használhatod a Social Blade megoldásait.

Facebook, általános jellemzői a buyer personának

Facebook, általános jellemzői a buyer personának

Kisebb büdzsé esetén milyen hirdetéseket válasszunk ki?

  • ismeretleneknek szóló hirdetések,
  • remarketing jellegű hirdetések (akik már valahogy korábban kapcsolatba léptek velünk),
  • követőknek szóló hirdetések.

Először csali, vagy olcsó belépő terméket érdemes értékesítenünk. A remarketing esetén nagyon fontos, hogy azt a terméket hirdessük meg nekik, ami iránt konkrétan érdeklődtek korábban. Emellett fontos, hogy közvetlenül a weblapunkra terelve értékesítsünk, de emellett a bejegyzések kiemelésével minél több emberhez szóljunk, valamint követők, lájkolók tevékenységét is fizetett kiemeléssel elősegítsük. Ingyen sajnos nem sok emberhez fogunk ma már elérni a Facebook-on.

A Facebook tartalom felépítése

Az eddigi infók alapján kell végiggondolni, hogy milyen tartalomban gondolkodj. Milyen legyen a hangnem? Miután eldöntötted, ezen ne változtass. Meg kell előre határozni, hogy a vizuális vagy egyéb tartalmak legyenek-e túlsúlyban? Természetesen nem minden szentírás, szabad kísérletezni. De gondold végig, hogy a buyer persona-nak mi jönne be pontosan.

A Facebook tartalmak fajtái

  • egyszerű szöveges posztok,
  • Facebook Story,
  • link posztok,
  • videó posztok (A Biteable egy kiváló eszköz ehhez),
  • Facebook Live posztok,
  • kép posztok.

A megfelelő tartalom fajtának a kiválasztása

  • Mi teljesített jól nálam?
  • Mi teljesít jól a konkurenciánál?
  • Mire van erőforrásom?

A Facebook posztok időzítése

A sikeres Facebook hirdetési stratégia fontos része, hogy megfelelő időben, rendszeresen posztolj. Akár előre is megírhatod ezeket a Facebook bejegyzéseket. Vannak olyan szoftverek, amikkel előre be tudod állítani a posztolást. Ezeknek például van ingyenes verziója is: Buffer és a másik pedig a Hootsuite.

Sok elképzelés van a megfelelő időpontról a posztolást illetően, de az elemzésen belül látni fogod, hogy a Te iparágadban mikor érdemes posztolnod, miután több időpontot is kipróbáltál. Ma már az e-mail marketingben is be lehet állítani, hogy személyre szabottan küldje ki a legmegfelelőbb időpontban mindenkinek, például a hírlevelet. Ez még hatékonyabbá teszi a dolgot.

Egyéb hasznos Facebook marketing szoftverek

Nyilván nem szükséges 10-20 Facebook szoftverrel dolgozni, de leírok párat, hogy könnyebben tudjunk választani.  Köztük van olyan, amelyeket ingyenesen ki lehet próbálni vagy korlátozott funkcionalitás mellett működnek ebben a formában.

  • Edge RankChecker (hőtérképen látható, hogy a követők mikor aktívak és különféle javaslatokat is tesz az eredményesebb Facebook marketingkampány sikere érdekében).
  • AgoraPulse Contest (nyereményjátékokra, sorsolásra, kvízre kiváló megoldás lehet).
  • FanPage Karma (nagyon részletes elemzést ad a rajongói oldaladról).
  • Pagemodo (egyedi fülek létrehozás a profilodon, nyereményjáték-kampány szervezésének leegyszerűsítésére).

Hirdetési stratégia megalkotása

Nagyon fontosak az alábbi szempontok, hogy a célközönség alapján megfelelően célozz:

  • demográfiai infók,
  • geográfiai elhelyezkedés,
  • érdeklődési kör,
  • egyéni csoportok (akik már kapcsolatban álltak Veled, például like-oltak, vásároltak Tőled, voltak a weblapodon stb.),
  • közösségek (akik hasonlóak a vásárlókhoz, de még nem vásároltak Tőled).
Facebook, általános jellemzői a buyer personának

Facebook, általános jellemzői a buyer personának

Hol jelenjen meg a hirdetés?

Kulcsfontosságú szempont a sikeres Facebook hirdetési stratégia kapcsán. Konkrétan a következő lehetőségek közül tudsz választani. Érdemes ezeket is tesztelni, ez alapján finomítani a reklámkampányt.

Facebook, a hirdetési megjelenés formái

Facebook, a hirdetési megjelenés formái

Hirdetési típus kiválasztása

Egy hirdetést nem szabad egy konkrét kampánnyal összekeverni, mely utóbbiban számtalan Facebook hirdetés lehet. A sikeres Facebook hirdetési stratégia fontos része, hogy megfelelő formába öntsük a hirdetéseket a megfelelő hirdetési formátum kiválasztásával. Ehhez tudnunk kell, hogy a marketing tölcsér, mely részét célozzuk meg a Facebook kampányunkkal.

Ez alapján beszélhetünk:

  • forgalomról (azokhoz jut el, akik több eséllyel klikkelnek rá),
  • aktivitásról (interakció növelése),
  • alkalmazástelepítésekről (URL, cél az alkalmazás telepítése),
  • videómegtekintésekről (videós tartalom hirdetésként való eljuttatása),
  • érdeklődéskeresésről (lead generálása),
  • üzenetekről (üzenet írásra ösztönözzük a user-t)
  • márkaismertségről (széles körnek,ismételten juttatja el a hirdetést),
  • elérésről (széles, lokális kör megcélzására alkalmas).

Maga az átkattintási cél lehet:

  • konkrét konverzió (kijelölt konverziós cél elérése),
  • katalógus alapján történő értékesítése (olyan kampánytípus, ami az előzetesen elkészített, például webshopod képei, termék ára, címe, leírás, link, stb. alapján a termékkatalógust mutatja be),
  • boltfelkeresések.

Megfelelő kreatív használata

Fontos, hogy kitűnj a tömegből és ne egy tipikus hirdetés benyomását keltsd. Erre többféle lehetőség áll rendelkezésedre:

  • Látványos kép használata (ezt nagyon körültekintően válaszd ki, mert ezen sok minden múlik).
  • Kínálj kupont, akciót.
  • Légy humoros, kreatív.
  • Használj videót.
  • Legyen cselekvésösztönző maga a hirdetés, konkrétan meghatározva a lead-nek, hogy mit vársz tőle.

Egyék extra lehetőségek

Ha igazi szakember vagy egy témában és van erőforrásod rá, akkor érdemes egy Facebook csoportot létrehoznod, felépítened. Itt össze tudod gyűjteni a követőket és ebből nagyon sokat lehet tanulni. Idővel a benne lévő emberek is tudják egymást segíteni és nagyon jól lehet vele márkát építeni.

Ha sikerül rávenned például igényes tartalommal arra a követőidet, hogy előresorolják a hírfolyamban náluk, ha valamit posztolsz, az is nagyon előnyös hatással bírhat. Jobb szélén a három pontra klikkelve lehet beállítani ezt.

Facebook Spirit Lab, előresorolás beállítása

Facebook Spirit Lab, előresorolás beállítása

Mérések, utánkövetés, tesztelések 

A jó és hatékony online marketing szakembernek nemigen van véleménye. Mindent mér és ez alapján fejleszt. A szöveges és vizuális elemek kombinálása nagyon meghatározó. Érdemes mindig csak egy valamit megváltoztatni és azt A/B teszttel mérni, hogy pontosan lássuk, mi hatásos és mi nem az. Kezdőként egyszerű, és kisebb büdzsével érdemes kísérletezni tanulópénz segítségével.

Azok a posztok, amik organikus forgalom alapján jól teljesítenek, azokat érdemes kiemelni és nem pedig azokat, amik alapból rosszul teljesítenek. Mert a kiemelés (boost) felerősíti az eredményt, ami ha alapból rossz volt, akkor sem lesz sikerünk, ha pénzzel még több emberhez eljuttatjuk. A Facebook Analytics pedig segít a haladó szintű elemzések kiértékelésében Neked, lásd több csatornás elemzések.

A social listening megoldások is sokat segíthetnek. Ezek a szoftverek feltérképezik azt, ha valaki megemlítette a Te márkádat, versenytársadat, Facebook oldaladat, stb. és ezeket kapcsolja össze Neked. Ilyen eszköz a Buzzsumo. Az adatok egy helyen történő integrálásához pedig megfelelő eszköz lehet a Google Data Studio.

A megfelelő profit, és mivel van a probléma, ha ez nem teljesül?

Egy webshopot vegyünk alapul. Nyilván iparágfüggő, hogy maga a termék 2 e Ft-ba kerül vagy például ennek százszorosába, de a tapasztalataim alapján  leírom irányadónak a lényeget. Azok, akik a hirdetésre klikkeltek és megérkeztek a landing page-edre (reklám aloldaladra), azok közül jó átlagnak mondható, ha 10% konvertál betéve a kosárba az adott terméket. Sok olyan, általában fiatalabb user van, aki csak benéz, de valójában nem akar vásárolni.

Ha sikerül az első konverziót nagyjából 30-40 Ft/klikkelés áron összehozni, akkor az jó átlagnak mondható. Ha 10-30 Ft-ért tudsz konvertálni egy user-t, az nagyon jó, 100 Ft felett pedig problémára utalhat a dolog. Ilyenkor a termékkel, illetve a hirdetéssel lehet gond. A termékedet a jó kép és cím adja el. Különleges termékre, illetve problémamegoldásra van szükség, amit utána részletesen még jobban kifejtesz a leírásban.

Aztán a felmerülő kifogásokat is meg kell magyarázni. Ott tartottunk, hogy konkrétan 100 emberből 10-en beteszik a kosárba a termékedet (ez a konverziós cél). Ha ebből a 10 emberből a fele (tehát 5 ember) a pénztárig eljut, az is jó átlagnak mondható. Ha 70-80%-a, az egészen kiváló. De ha 5 emberből csak 2, akkor érdemes javítani rajta. Ilyenkor általában az árral, vagy a termékkel van a baj.

A következő lépcsőfok a vásárlás befejezése. Ha itt lelécelnek, annak az oka lehet a fizetési mód problémája. Ma hazánkban az emberek nagy része utánvéttel fizet és nem bankkártyával. Nyilván utóbbi lenne az előnyösebb és gyorsabb, így számodra egyből ki van fizetve a szolgáltatás. Egy nagy marketinges javasolta, hogy érdemes az utánvételes fizetést megszüntetni, és minőségi vevőkre célozni, de szerintem ez elég nagy visszaesést eredményezhet.

Szerinte az a buyer persona, aki nem bízik az előrefizetésben, vagy nincs bankkártyája az komolytalan. Én nem ítélném el őket, mert lehet, hogy neki így kényelmesebb, vagy rossz tapasztalatai voltak. Ma a két legnépszerűbb fizetési mód a bankkártyás és az utánvétes, de ez is iparágfüggő.

A másik elállás oka lehet az, hogy túl drága a szállítás. Nagyjából 1290 Ft a felső határ, de a 890, 990 Ft elég jól konvertál. Esetleg x Ft feletti megrendelés esetén a díjmentes kiszállítás egy jól eltalált upseller megoldás lehet. Ilyenkor ugyanis elképzelhető, hogy több dolgot, vagy nagyobb számban tudsz értékesíteni. A másik probléma a bizalom kérdése, ami felmerül, ezt megfelelő brand-del, testimonials-szal (pozitív vevői véleményekkel) tudod megerősíteni.

Összefoglalás 

Sikeres Facebook hirdetési stratégiához nagyon fontos, hogy tudatosan lépésről lépésre felépített struktúrában gondolkozz. Különben elképzelhető, hogy nem fog működni a koncepció, mert kimaradt egy lépcsőfok. De a legfontosabb 0. lépés az online marketingterv elkészítése, mely egyik sikeres vállalkozás sem úszhat meg.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
ingyenes SEO eszközökKulcsszókutatás