Az inbound és outbound marketing eszközök fajtái, ill. jelentése magyarul

Home / marketing / Az inbound és outbound marketing eszközök fajtái, ill. jelentése magyarul

Mi a különbség az inbound és outbound marketing eszközök fajtái között?

Egyszer volt, hol nem volt: a marketing tevékenység. Az outbound marketing. Idővel rájöttünk arra, hogy az erőszak a marketingben sem túl hasznos és érdemes olyan stratégiákat kialakítani, melyek nem „minden áron és mindenkinek” akarnak eladni minden nap 0-24 óráig. Ez persze túlzás és nem jelenti azt, hogy soha sincsen szükség outbound-os megoldásokra.

Az outbound marketing lényege, hogy mindenféle eszközzel megkeresed a leendő ügyfelet pl. hideg hívásokkal, e-mailen, reklámozol TV-ben, Youtube videókban stb. Ez a hagyományos marketing. Gyorsan lehet vele eredményt elérni, de sok ember zaklatásnak veszi – jogosan -, HA erőszakosan reklámokba kell állandóan botlania, mikor ő ezt nem is szeretné. A reklámblokkoló programok nem véletlenül születtek meg…

Természetesen lehet ezt is jól csinálni.

 

Inbound marketing jelentése

Ne keverjük össze a tartalommarketinggel az inbound marketinget, attól függetlenül, hogy ez is a része. Az inbound marketingben nem mi traktáljuk – akár erőszakosan -, az embereket, hogy „vegyenek már végre valamit”, hanem helyette igényes tartalmakat adunk át díjmentesen, melyek számukra nagyon hasznosak. És megvárjuk, hogy az ügyfelek találjanak meg minket. Nem pedig fordítva.

Ezért természetesen mindent meg is teszünk. Ide tartozik pl. a közösség és márkaépítés, e-mailes megkeresés, keresőoptimalizálás stb. Más szavakkal akkor kínálunk fel ételt számukra, amikor éhesek és nem a nap 24 órájában…

De a világ nem fekete-fehér. Szükség lehet outbound-os megoldásokra is, ráadásul az inbound marketing stratégia megvalósítása egy hosszabb távú folyamat. Utána viszont stabilan nyújt megoldást a cégednek, de folyamatosan csiszolgatni kell a dolgokat a mérések és a piac változása alapján.

 

Hogyan néz ki nagy vonalakban a struktúrája az inbound marketingnek?

Első lépés természetesen a piackutatás, felmérés. Célpiac meghatározása (buyer persona). Egy képzeletbeli személy meghatározása, akik a mi termékünket / szolgáltatásunkat keresik.

És aztán jöhet a vásárlói útvonalak (buyer’s journey) megtervezése. Ez alapján készítjük el a rendszerünket, melyet automatizálni fogunk. Fontos, hogy ne rögtön vásárlókban gondolkodj (persze ez iparág függő is). Először első látogatóról, visszatérő látogatóról, lead-ről (érdeklődő), vásárlóról beszélünk.

A honlapodon elhelyezhetsz egy „csalit”, pl. hogy 30 napig díjmentesen használhatja a szoftveredet, egy letölthető hasznos anyag formájában, amiért hajlandó megadni az e-mail és egyéb adatait. Megkaptuk a leendő ügyfél nevét, e-mail címét és így ingyenesen el tudjuk őt érni bármikor. A jogi dolgokról sem szabad megfeledkezned.

Ezután beszélünk a lead gondozásáról (lead nurturing). Ebben segítenek a hírlevelek is. De itt még nem szabad értékesítenünk. És ne keverjük össze a marketinget (érdeklődők konvertálása) az eladással (sales). SQL – azaz Sales Qualified Lead – az az érdeklődő, aki készen áll arra, hogy vásároljon. Azért fontos mindez, mert teljesen máshogy kell őket megszólítanunk, kezelnünk.

Miután elkészültünk a tartalommal, elkezdjük automatizálni, mérni és finomítani a folyamatokat. Konkrét ajánlatok kapcsán landing page-eket (céloldal) használunk és cselekvésre buzdító call to action (CTA) gombokat, stb.

A tartalommarketing célja pedig az, hogy online anyagok létrehozásával és kiemelésével növeljük az érdeklődést egy adott termék vagy szolgáltatás iránt.

Meghatározó, hogy az ügyfél tudja-e, hogy mi a problémája vagy sem. A pszichológiában is beszélünk betegségtudatról. Ha pl. valakinek doxazmája (téveszméje) van, és azt képzeli, hogy ő Julius Caesar, akkor nehéz őt logikus érveléssel meggyőzni, hogy ez nem egészen helyes megállapítás.

Az inbound marketingben beszélünk a lead gondozás kapcsán az edukációról is. Ebben az óriási reklámzajban ugyanis kulcsfontosságú, hogy ne webszemetet, hanem igényes tartalmakat osszunk meg a nagyérdeművel. És érdemes átlagosan heti 1-2 e-mailt kiküldeni a feliratkozóidnak (kampány időszakban lehet gyakrabban is kommunikálni). Persze ez is sok mindentől függ és ma már a közösségi hálón lehet legkönnyebben elérni az embereket.

 

A szegmentálás fontossága

Az igazán professzionális megoldás az, ha legelőször mindenkit besorolunk egy buyer persona (régen célszegmensnek hívtuk) alapján. És ezen belül is tovább szegmentálunk az alapján, hogy ki hol tart a vásárlási folyamatod útvonalán. És ezek alapján kell megírni az e-maileket. Nem véletlenül szegmentál a Facebook is, ahol gyakorlatilag bárkit megcélozhatsz hirdetéseddel.

 

Példák szegmentálásra

  • érdeklődési kör
  • életkor
  • munkahely
  • lakhely
  • problématudat
  • eddigi vásárlások
  • viselkedés

 

Összefoglalva, nagyon fontos, hogy pontosan megtervezzük a különféle folyamatokat mielőtt a gyakorlat mércéjén lemérjük hatékonyságukat. És utána folyamatosan mérünk, tesztelünk és finomítjuk a különféle megoldásokat automatizálással egybe kötve a megfelelő szoftverek segítségével.

Keresztes Attila

PR szakon diplomáztam, aztán pszichológiát tanultam. De a működő online marketing + SEO fogásokat számomra a 2005-ben indított vállalkozásom és sok-sok kávé társasága mutatta meg.

…akkor olvad el a 27 pontos ellenőrző listát, hogy tudd, mik a legfontosabb szempontok, ha bereklámozott honlapot szeretnél csináltatni Magadnak. Így nem kell több tucat cikkből és árajánlatból összeszedni a lényeget. 15 perc alatt képbe kerülsz, rengeteg időt, energiát, pénzt és bosszankodást megspórolva!

Related Posts
szoftver, programozásmarketing trendek, marketing változások, Facebook marketing ötletek