Az online marketing tanácsadás előnyei és buktatói

Home / online marketing / Az online marketing tanácsadás előnyei és buktatói

Ami 10 éve működött ma nem működik, mert folyamatosan változnak a marketing trendek is. Ezt egy tapasztalt online marketing tanácsadó jól tudja. Legyen szó az online marketing tanácsadás kapcsán keresőmarketing tanácsadóról vagy ezen belül Google Ads szakértőről, a marketing büdzsé a kukában landol, ha a kampányok nincsenek összehangolva a működő, új marketing trendek alapján.

A kis, akár egyszemélyes cégek, vállalkozások nem szeretnek marketing tervezésre költeni

Mert ez kiadás. Nem befektetés a számukra. Nem számít, hogy ez egy külön szakma, amit egy hetes tanfolyam vagy ingyenes hírlevelek elsajátításával nemigen lehet sikeresen megtervezni. Gondolj bele, hogy építenél-e házat tervrajz nélkül, csak úgy kísérletezésből?

A vállalkozó spórolni akar, ami érthető. Ezért próbálkozik és általában nincs eredmény. Ha nagyon muszáj, megkeresi a marketing tanácsadás árak alapján a legolcsóbbat és várja a csodát. Közben nem készült gazdasági terv, piaci rés felmérése, hogy egyáltalán van-e igény az adott termékre/szolgáltatásra és mekkora a verseny.

Sokan azt mondják, hogy én ehhez értek, ezt akarom csinálni és kész. Aztán majd a laikus család, haverok megmondják, hogy tetszik-e nekik a honlapom. Igaz, ők nem értenek hozzá és nem ők fognak vásárolni. De nekem is az a színvilág tetszik. És ez kit érdekel? A leendő vevőket biztos, hogy nem. És nem egy klassz logó miatt fognak tódulni a vevők.

A tűzoltás nem marketingstratégia

Az, hogy találunk egy olcsó Ads szakértőt, aki egy online marketing eszközt beizzít, ami vagy működik, vagy nem, az nem átfogó marketing stratégia. Hanem egy marketing eszköz platform használata a sok közül.

Mit tudunk a célcsoportról, hol vannak, mit szeretnek? Miben vagyunk mások, mint a konkurencia? Hogyan kommunikáljuk ezt ki? Milyen egyéb lehetőségeink vannak, SEO, ügyfélajánlás, LinkedIn és Facebook kampányok, akciók, nyereményjátékok, keresztmarketing stb.?

Sok vállalkozó azt gondolja, hogy elkezd valamivel foglalkozni, példának okáért nyit egy ötvenezredik webshopot és majd jönnek a vevők. Mert ma nagy dolog webshopot nyitni. Nem megy el web marketing tanácsadásra, kísérletezik.

Pedig a marketing tanácsadó cég lehet azt mondta volna, hogy oké, cipőt akarsz árulni, de akkor szűkítsd le a kört és legyenek csak futócipők, vagy nagy lábú férfiaknak cipők. Persze, nem érdemes túlságosan leszűkíteni a kört, de a túl nagy célszegmens sem nyerő. Ezzel sok újat nem mondtunk.

Tömegterméket nem lehet folyamatos marketing nélkül értékesíteni

Ha egy szellemi terméket, webshopot üzemeltetek, akkor nagy tömeget kell online marketing szakértőként megmozgatni. Folyamatosan. Mert nagy lesz a lemorzsolódás.

Sok ezer ember látja a hirdetést, amiből pár száz a honlapodra megy, amiből pár tucat feliratkozik, amiből néhány rendelne valamit és még abból is lesz lemorzsolódás, mert meggondolja magát, eláll stb. Ehhez folyamatosan hirdetned kell, költve a marketingre.

Mindegy, hogy tartalommarketing szakértő (aki az értékesítési tölcsér felső részébe húzza be az embereket), vagy egyéb online marketing tanácsadó dolgozik ezen, az Ads szakértőtől a keresőmarketing tanácsadóig.

A valódi szakértő, tanácsadó válogat az ügyfelek közül és nem fordítva

Itt szokott lenni a katyvasz. Az elmúlt években a cégek az ingyenes csali segítségével adtak kóstolót (próba időszak, letölthető anyag stb.) felajánlva, megszerezve a nevedet, e-mail címedet és így automatikusan felkerültél a hírlevéllistára, mert annak részeként letölthetted az anyagot.

Idővel a pár oldalas kiadvány mellé adtak még több ajándékot, de ha a vödör lyukas, minek több vizet belepumpálni? Egy darabig ez a módszer működött, de ma már elavult. Egy-két iparágat kivéve.

Ráadásul egy szakértő nem tukmálja magát. Általában sok munkája van és ő válogat és nem fordítva. Sok ügyfél azonban abból indul ki, hogy bekérek 15-20 árajánlatot és majd kiválasztom a legolcsóbbat, úgyis ingyen van.

Ez nem az ő hibájuk, mert a piac rosszul/sehogy nem lett edukálva. Te, mint szakértő máris be lettél rángatva egy pályázatba. És van kb. 5-6% esélyed, hogy téged választanak.

Természetesen az nem gond, ha bekérsz néhány ajánlatot, mikor online marketing tanácsadó szakembert keresel. De előtte nem árt tájékozódni, ezért van ennyi cikk, videós anyag a neten. Ezek közül ki kellene szűrni és a maradék 2-3-nak írni.

A másik probléma, hogy az online marketing tanácsadás nem tudjuk miről szól pontosan, különben nem lenne rá szükségünk. Ebből következik, hogy ha nem hiszünk a szakemberben és nem hallgatunk rá, akkor felesleges megkeresnünk. Az ügyfél tudja mit akar, a marketing tanácsadó cég, illetve szakember pedig tudja, hogy ez hogyan valósítható meg.

 

Mikor 15-20 online marketing tanácsadót, Google Ads szakértőt stb. megkeresünk, akkor általában a végén összezavarodunk. Mert túl sok lesz az infó. Ezért a legrövidebbet fogjuk választani. Sőt, az is lehet, hogy közben változtak az igények és teljesen másra kaptunk árat (több vagy kevesebb dologra), így nem tudjuk összehasonlítani sem egymással az ajánlatokat.

Arról nem beszélve, hogy egy keresőmarketing vagy egyéb tanácsadó lehet, hogy más megoldást fog javasolni. És lesz olyan cég, amelyik csak odabök egy árat, vagy nem is válaszol, nem veszi komolyan.

Ez valahol érthető, mert ha mi is ennyire tiszteljük más idejét, energiáját, hogy rögtön 15-20 céget kezdünk el dolgoztatni ingyen, akkor ők miért vennének minket komolyan?

És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az ár csak egy tényező a sok közül. Egyszerre jó áron, gyorsan, minőségi munkát nem lehet elvégezni. Valamelyik tényezőből engednünk kell.

Ha van időnk és energiánk, mi is megtanulhatjuk a szakmát. De talán érdemes inkább egy kicsit több pénzt összegyűjteni és valódi online marketing tanácsadásra befizetni a kísérletezés helyett, aminek lehet, hogy semmi eredménye nem lesz a kidobott pénzen, energián és időn kívül.

Ha az ügyfélnek nem fontos, akkor az online marketing tanácsadó szakembernek miért lenne fontosabb?

Ha motivációra van szükségünk, ez is megérthető, de ekkor coach-ot kell megkeresnünk ahelyett, hogy marketing tanácsadás árak iránt érdeklődünk és próbáljuk a lehető legolcsóbban megúszni a dolgot, miközben gyorsan meg akarunk gazdagodni.

A felelősséget sem dobhatjuk át a keresőmarketing tanácsadó vagy egyéb marketinges vállára. Nem az ő felelőssége, hogy a vállalkozásunk hogyan alakul. Nem lehet csodát tenni, főleg akkor, ha nem piacképes a szolgáltatás/termék.

Ha készül marketingtervezés, akkor ez kiderül. De azzal, hogy például egy Ads szakértő kreál valamit pár óra alatt, nem biztos, hogy óriási bevételünk lesz.

Ha pedig nem vagyunk elégedettek az online marketing tanácsadóval, akkor nem biztos, hogy teljesen objektív, ha egy új marketing tanácsadó cég fogja szidni a kontár munkát. Még akkor sem, ha ezzel megnyugszunk, hogy nem velünk volt a baj. Mi vállalkozunk, így mi vagyunk felelősek a saját cégünkért.

És ha azt várjuk, hogy nulla tapasztalattal, tudással, tervezéssel áttestálhatjuk ezt pár százezer forint ellenében másnak, akkor érdemes inkább tőzsdézni.

Ott legalább van pár százalék esély rá, hogy ebből lehet pénzt csinálni. De meg is fordíthatjuk a dolgot: mi felépítenénk egy másik ember üzletét pár százezer forintért, hogy ő kaszáljon vele, átvéve a teljes felelősséget, miközben őt nem nagyon érdekli a dolog, csak meg akar gazdagodni?

Ki irányít és miért drágább az olcsóbb ár?

A marketing tanácsadó cég látja át a dolgokat, ezért neki kell irányítania, de természetesen az ügyfél eldöntheti, hogy mit akar. Sok marketing ügynökség például nem hajol le a kis pénzért és egyből minimum fél vagy egy évre akar szerződni. Szerintem korrektebb eljárás az, ha adunk egy teszthónap lehetőséget, például Google Ads kampány kapcsán. Finomítani, költségkeretet növelni később is lehet. Nem kell rögtön az ügyfélre tukmálni a legdrágább megoldást. Ha működik a dolog, az úgyis ki fog derülni és lehet a tűzre olajat önteni. Ráadásul így vissza is lehet forgatni a bevételből.

Mi értelme az ügyfélnek egy online marketing tanácsadásra befizetnie, ha ezzel kevesebb bevétele lesz, mintha nem bízta volna meg a marketing szakembert? A jó marketinges kitermeli a saját fizetését és azon felül is marad bőven az ügyfélnek pénz. Így sokkal jobban jár az ügyfél, mintha nem bízta volna meg őt, mert akkor nullán állna és nem lenne bevétele.

Az olcsóbb online marketing tanácsadás azért lehet drágább (tisztelet a kivételnek), mert az ügyfél nem ért hozzá (különben nem keresné a szakembert) és csak azt nézi, ami egyértelmű a számára. Ez általában kimerül az óradíjban. De mi van akkor, ha dupla óradíjon dolgozik példának okáért egy keresőmarketing tanácsadó, de négyszer hatékonyabb, mint egy olcsó junior?

Ez azt jelenti, hogy fele annyiba kerül és sokkal hamarabb készül el és valószínűleg több variációban gondolkodik, így a munka minősége is sokkal jobb. Persze ilyen általában az álomban létezik és korábban már jeleztem, hogy gyors, minőségi, olcsó munka nem létezik. De asszem átment a lényeg.

Egy valódi szakember nem köt kompromisszumot, mert nincs rá szüksége. Nem fogja engedni, hogy állandóan abajgassák, előrántsák amikor szükségük van rá. Ha te is szakértőként dolgozol vagy kisebb céged van, akkor nagyon fontos, hogy ez alapján dolgozz. Különben nem fogják sem megbecsülni a munkádat, sem megfizetni. És ez jogos lesz a részükről, mert te sem becsülöd azt meg.

Természetesen ahhoz, hogy erre lehetőséged legyen, fel kell építeni a szakértői pozíciódat és az alap, hogy jó szakembernek kell lenned. Annak semmi értelme, hogy nem valószerű dologról kommunikáljunk és nagyobb legyen a marketing füstje, mint a lángja. De ehhez ezeket az alapokat kell figyelembe vennünk, ha sikeres szeretnél lenni.

 

Mi pontosan az online marketing tanácsadó feladata?

Az, hogy kérdezzen. Kifaggasson. Miben más a céged a konkurenciához képest? Miben adsz többet az ügyfeleknek? Hogyan kommunikálod? És milyen csatornákon?  Mennyire nagy a probléma ahhoz, hogy az ügyfél hajlandó legyen érte fizetni? Mik az eddigi tapasztalataid az érdeklődők (lead), ügyfelek és hűséges kliensek kapcsán?

Milyen az álomügyfeled? Sok esetben teljesen mindegy például, hogy milyen végzettséggel rendelkezik, mert nem kell ezt az infót felhasználni. Ettől függetlenül sokan összeírnak lényegtelen dolgokat…

Csináltál-e rendszeres piackutatást? Mire jutottál? Uborkaszezonban mit csinálsz? Vannak-e upsell ajánlataid? Mik voltak a sikeres/sikertelen kampányaid? És még sok minden más is fontos lehet. A legfontosabb azonban az, hogy megfelelő piaci rést fedeztél-e fel. Van-e benne ráció.

Mi a következő lépés?

Meg kell alkotni a célt, kitalálni, hogy mekkora befektetni való összeggel érdemes a marketingbe belevágni. Sosincs két egyforma projekt. Ezért teljes mértékben személyre szabottnak kell lennie a marketingtervezésnek.

Meg kell határozni, hogy milyen kommunikációs csatornát fogunk használni és milyen kampánytervezésre lesz szükség. Az általános marketing terv nem feltétlen tartalmazza a konkrét, kidolgozott kampányokat. De azok erre fognak épülni. Ma már elég összetett a folyamat, így vannak részterületekre specializálódott marketing szakemberek.

SEO szakember

Segít abban, hogy a természetes, organikus (nem hirdetés) hatására a lehető legjobb helyen szerepeljen például a Google keresőben a honlapunk, hogy minél többen megtaláljanak. Természetesen nem mindegy, hogy konkrétan milyen kulcsszavakra jelenünk meg, ezért a kulcsszókutatás az első lépés.

Fel kell mérni azt is, hogy jelenleg hol jelenünk meg és kiket kell megvernünk. Egyszer egy megkeresés alkalmával egy asztalos szeretett volna első helyre kerülni pár százezer forintos büdzsével havonta. Jeleztem neki, hogy biztos, hogy nem fogjuk a komoly nagy cégeket megverni, mint a Kika, Ikea, mert ez nem túl reális.

Dolgozni kell a honlapon (On-site SEO), technikai dolgokat be kell állítani és emellett a honlapon kívül is van munka (Off-site SEO), ami többnyire nagy vonalakban a kulcsszóra megírt, igényes és hosszú cikkeket, linképítést jelenti. Ezt alapos kutatómunka előzi meg, így az ügyfél által látható része (például a publikáció) csak hab a tortán.

PPC hirdetések

A fizetett hirdetések speciális területe ez, ide tartozik a Google Ads szakértő is. Itt is meg kell határozni a célokat, figyelni kell az analitikát és folyamatosan finomítani a kampányokat. Meg kell írni a hozzájuk tartozó hirdetéseket. A Google Ads esetében is többféle hirdetési lehetőség van és ezek is folyton változnak.

Példának okáért a főleg webshopokat célzó Google Shoppingot nagyjából leváltotta sok esetben egy egyszerűbb, mesterséges intelligenciát használó megoldás. Folyamatosan képben kell lenni és emellett a remarketingre is figyelni kell. Azaz ma már nem elég egyszer megjelenni egy leendő ügyfél előtt, hanem folyamatosan küldeni kell neki többféle szofisztikáltabb hirdetést.

Meghatározó az is, hogy milyen ajánlati tételt határozunk meg. Ez azt jelenti, hogy a konkurenseink is ugyanott hirdetnek és aki több pénzt ajánl, az kerülhet előnyösebb helyre a találati listán.

Ebből arra következtethetünk, hogy érdemes inkább több pénzt fizetni egy klikkelésért. Ez logikus, de nem igaz. Ezért van szükség Google Ads szakértőre, aki elmondja, hogy ha harmadannyi pénzt szánunk egy klikkelésre, de ugyanúgy megtalálnak minket, akkor háromszor annyi bevételünk lesz.

A közösségi média platformjai

Többféle platform tartozik ide a Facebook, Instagram. De az, hogy valamit posztolunk, mert eltelt egy újabb nap, annak kb. semmi értelme sincsen. Sokkal fontosabb, hogy tényleg valódi, hasznos értéket adjunk át a leendő és meglévő ügyfeleknek.

Például egy edzőtermet egy olyan videóval hirdetni, amiben izzadt emberek edzenek, szerintem nem túl csábító. Mindenki sejti, milyen egy edzőterem, és a képeken úgyis látszik. Helyette a problémára kell valódi megoldást adnunk.

Fontos, hogy az adott márkát is meg tudjuk erősíteni. Egy szakértő akár YouTube csatornán is fel tudja építeni a szakértői státuszát, ahol akár az érdeklődők kérdésére is tud válaszolni. Ezután felajánlhat díjmentes konzultációt, előszűrve az embereket és eldöntheti, hogy kivel tud és szeretne együttdolgozni.

A Facebook-ra az emberek általában azért mennek fel, hogy barátaikkal, csoportok tagjaival beszéljenek. Ezért a reklám sokszor zavaró lehet. Ellentétben a Google Ads reklámmal, ahol konkrétan a lead keres rá valamire és várja a hirdetéseket. Ilyenkor sokkal nyitottabb és nincs 20 méteres kőfal leengedve a reklámüzenet és az érdeklődő közé, aki már teljesen immunis a reklámokra és nagy rutinnal átugorja azokat.

Emellett van, amikor több lépcsős folyamatokra van szükség, mert nyilván egy pár ezer forintos terméket/szolgáltatást máshogyan kell eladni, mint egy sok százezrest. Ekkor át szokták a Facebook-ról csábítani az érdeklődőt saját kommunikációs csatornára, weblapra, de az is jó megoldás lehet, ha privát Facebook csoportba próbáljuk beinvitálni őket és ott kommunikálunk velük tovább.

Ezáltal mindegy, hogy 100 vagy 10.000 fő lépett be, mert megoszthatunk mindenkivel videós és egyéb tartalmakat. Létezik az influenszer marketing is, ami példának okáért termékek bemutatása alkalmával is hatékony lehet, de ezt is pontosan meg kell előre terveznünk.

Miért divat márkát építeni?

Igazi márka kiépítése nem két fillér. De gondolj bele, hogy hosszútávon mekkora pénzt zsebel be egy cég, amelyik kiemelkedik a többi közül és csak egy van belőle. Például egy népszerű üdítőital cégnek, mely a recepten 100-200 éve semmit nem változtatott, fejlesztésre szinte semmit nem kell költenie. Továbbá, mivel máshol nemigen kapható, maximum egy vetélytársa akad, így szinte bármikor tud árat emelni.

Egy szakértő marketingje is erre felépíthető. Nyilván a tartalom miatt keresik majd meg például a YouTube csatornádat, de a Te stílusod, gondolkodásmódod egyedi. Ezt nemigen tudja a konkurencia sem lemásolni. Lehetnek hasonló megoldások, de pont ugyanilyen nem lesz még egy…

E-mail marketingkampány

Régen nagyon erősen működtek ezek az eszközök, ám a közösségi platformok dollár milliókat költöttek arra, hogy az ottlévő emberek ne nagyon menjenek el máshova. Ezért történhetett meg az is, hogy ha a Facebook-on egy képet osztottál meg (aki megnézte, az így ezen a platformon maradt), akkor több embernek mutatta meg az algoritmus, mint amikor egy linket osztottál meg, ami átvitte az embereket egy másik honlapra.

Sok pénzbe kerülhet mire fizetett hirdetés ellenében átcsalogatunk sok-sok embert a saját honlapunkra és feliratkoztatjuk őket. Utána, ha nem hatékony az e-mail kampány, akkor kb. nulla eredménye lesz. Sok mindenre feliratkozunk, de ez nem azt jelenti, hogy minden hírlevelet végig is olvasunk az elejétől a végéig. Te hány hírlevelet olvasol végig és azok közül hányszor vásárolsz?

Ennek ellenére vannak iparágak, ahol nagyon jól működhet az e-mail marketing. Ráadásul őket már ingyen eléred, nem kell minden klikkelésért fizetned.

A jó online marketing tanácsadó megfelelő szegmentálással hozza létre ezeket a csoportokat, ahol az ügyfelek úgy érzik, hogy tényleg személyre szabott megoldást kapnak. És nem elég jó szakembernek, tanácsadónak lenned, ezt megfelelő módon ki kell kommunikálnod és be kell bizonyítanod.

A „mindent én akarok megoldani” és egyéb probléma

Keresett meg olyan szakértő, aki egyedi gépgyártással, havi több tízmillió forint bevételt tudhatott magáénak. Azonban a cégének a struktúrája alapvetően hibás volt. Minden a tulajdonosra épült. Ha ő megbetegszik, akkor a cégének annyi. Rávilágítottam számára, hogy ő körülbelül 5-10 szakterületet lát el.

Nem lehet valaki megfelelő szakértő folyamatosan ennyi területen. Beleértve a marketing tanácsadó cég, tartalommarketing és Ads szakértő szerepét is. És akkor még nem beszéltünk a műszakvezető, értékesítő, projekt menedzser feladatairól.

Ezért meg lehet rekedni egy szinten és egy nagyobb, végzetes hiba azonnal tönkreteheti a vállalkozásunkat, ha nem tudunk csapatban gondolkodva átadni feladatokat és így hatékonyak lenni.

Van olyan szakértő, akinek van pénze, de nem szán marketingre semmit. Van, aki szán, de nem követi az utasításokat. Az is előfordul, hogy követné, de nincs pénze, hogy ezt megfizesse. És sok más kategória van még…

 

Volt olyan ügyfelem, akinek nem javasoltam a marketingtervezést, mert első ránézésre, megvizsgálva, egyértelmű volt, hogy nem működőképes az ötlet. Később kiderült, hogy igazam van és megköszönte, hogy nem húztam le feleslegesen. Ha én nem hiszek benne, akkor hogyan tudnék segíteni online marketing tanácsadással?

Ennek ellenére teszt jelleggel lehet egy-egy rövidebb próbát tenni. Már csak azért is, mert sok piacon ciklikusság van. Azaz lehet, hogy nyáron pangás van, de ősszel jól menne az adott dolog, amikor nem nyaralnak az emberek.

Idővel kiszámítható egy-egy új ügyfél megszerzésének a költsége

Hosszútávon ez lenne a lényeg. Pontosan látjuk a konverzió alapján, hogy amit a web marketing tanácsadás során elmondott előre a szakértő, az működik. Ezután olyan, mintha egy tőzsdén jegyzett cég helyett a saját cégünkbe fektetnénk, azaz még több pénzt teszünk bele, így még több ügyfélre szert téve.

Ehhez azonban először sok tapasztalatra van szükség és a trendek ráadásul változnak.

Az a tapasztalat, hogy kialakul egy trend, amit felkapnak, idővel szinte mindenki felül rá és ilyenkor szokott kipukkadni. A hazai online marketing tanácsadás általában az Egyesült Államok megoldásaiból táplálkozik. Tisztelet a kivételnek. USA a marketing őshazája. De, ami ott működik, az nem biztos, hogy nálunk is működik.

Emellett, már az ezredfordulónál sokan leírták a csali, automatizált folyamatok nagyszerű ötletét, ami hazánkban körülbelül 10 év csúszással élte aranykorát.

Emellett fontos azt is megjegyezni, hogy az új ügyfél többször is vissza fog jönni jobb esetben, a legjobb esetben pedig másnak is ajánlani fog téged. Ezáltal többszörösen nyerhetsz általa.

Mi az a ROAS?

A ROAS a kampányok megtérülését mutatja meg. Ezt szokták lemodellezni, kiszámolni, hogy lássuk megéri-e költeni az online marketingünkre. A ROAS = (a teljes bevétel – az összes költség) / az összes költség x 100-zal. Ez iparágfüggő, így mindig más értékeket szoktunk kapni.

Ilyen sok a marketing teendőm?

Nem feltétlenül. Szakértőként nyilván nem multis nagy céget szeretnél felépíteni. Ráadásul SEO-ban sem (ami az online marketing része) az a feladat, hogy mindent megcsinálj, amit a keresőoptimalizálással foglalkozó szakember kijelöl.

Ehelyett meg kell vizsgálnunk, hogy mennyi erőforrással jár egy-egy feladat kipipálása és azt is megnézzük, hogy mekkora eredménnyel jár. Elképzelhető, hogy huszadannyiba kerül egy megoldás, ami ráadásul dupla eredményt hoz, mint egy másik. Ez azért nem mindegy.

Milyen hamar tudunk eredményt elérni?

Egy Google Ads szakértő akár azonnal releváns kulcsszóra tud érdeklődőket behozni a honlapunkra holnaptól. Ezzel szemben a SEO minimum hónapokig és akár évekig is tartó folyamat. Nyilván közben is lesznek eredmények, de folyamatos, igényes publikációra és linképítésre van szükség.

A SEO előnye, hogy természetes módon, hirdetések nélkül találnak meg minket. Nem kell minden egyes klikkelésért fizetnünk, ami egyre drágább és hosszú távon biztos, hogy drágább, mint ha a SEO-ban gondolkodunk.

Egy-egy projektre is szerződhetsz online marketing szakemberrel

A leghatékonyabb, ha a tervezéstől a megvalósításig egy online marketing szakember nézi át, tervezi meg a kampányokat. Ettől függetlenül működhet egy-egy hatékonyság növelésére létrehozott kampány.

Emellett sok esetben, megfelelő rutinnal könnyen átlátható egy egyszerűbb tanácsadó, szakértő cégnek a lényege, működése. Ebben a helyzetben nem kell hosszas elemzéseket elvégezni.

Tipikus vállalkozói hibák

Gyakori hiba azonban az, hogy több mindent akarnak értékesíteni az emberek, mert nem működik az egyik terület, így bevonnak mást is. De az sem működik. Ráadásul arra külön cégként kell tekinteni. Szükség van külön kulcsszókutatásra, marketing tervre és nem lehet egy kalap alá venni mással.

Ráadásul az is megeshet, hogy az egyik részterület sikeres lehetne, ha nem húzza le a másik. Nem vonjuk össze azzal, ezzel megrövidítve a büdzsét vagy a részletes marketing terv kidolgozását.

Emellett, sokan azzal kompenzálnak, hogy még ugyan egy ügyfelük sincsen, de máris három nyelvterületre céloznak. Először induljon be a vállalkozás hazánkban, aztán lehet tovább menni idővel. De a nemzetközi SEO teljesen más terület. Nagyobb célcsoport, de nagyobbak a versenytársak is és többen vannak.

Elképzelhető, hogy a külföldi inkább a honfitársa szolgáltatását választja. Az is lehet, hogy ott nem működik megfelelően az adott szolgáltatás. Ahogy fent jeleztem, hogy az USA-ban működő megoldások, nem biztos, hogy hazánkban is népszerűek és működőképesek.

Hibák, amiket nem veszünk észre

Egy ügyfél Google Ads kampány kapcsán kért segítséget. Átvizsgáltam a honlapját, a teljes folyamatot teszteltem, pedig ez nem szokás egy ilyen részfeladat elvégzésénél. Ekkor vettem észre, hogy nem megfelelően működik a bankkártyás fizetés és az egyik form. Nagyon meglepődött mikor ezt megosztottam vele, mert nem vette észre és az egész kampány ára a kukában landolt volna, ha erre nem derítünk fényt.

Nyilván előbb-utóbb kiderült volna, de azért így jobban jártunk. Az smtp szerver, illetve gmail-es átirányítások kapcsán ne lepődj meg, ha egyszer csak nem kapod meg a formokon keresztül neked szánt üzeneteket és emiatt lemaradsz az üzletről és esetleg nem megbízhatónak titulálnak. Ezeket folyamatosan ellenőriznünk kell, de ez már egy másik történet, jóllehet hat az online marketing eredményeinkre…

Honnan tudjuk hol a hiba, ha például a Google Ads nem hoz eredményeket?

A Google Analytics mérések segítenek, de józan paraszti ésszel is láthatjuk, hogy hol akadt el a folyamat. Ha nem klikkelnek a hirdetésre, akkor azon kell csiszolni.

Ha ráklikkelnek a fizetett hirdetésekre, azaz jól konvertál, de utána nem történik semmi, akkor a honlap technikai vagy sales szövege, ügyfélszolgálat, árazás lehet a hunyó. Ugyanis eljutottak a honlapunkra, de onnan le is pattant a nagyérdemű.  Persze szóba kerülhet még a klikkelési csalás is, de ez is egy külön téma. Nagy vonalakban ez a lényeg.

Miért fontos a lead generálás és mikor nem működik?

Az érdeklődők bevonzása azét fontos, mert első körben kevesen akarnak vásárolni. Gondolj bele, hogy naponta mennyit netezel és abból hányszor vásárolsz. És ez csak az első lépés. Nem elég a megfelelő érdeklődőket megtalálni, hanem végig kell őket vezetni a marketing tölcséren. De ez iparágfüggő. Ahogy fent leírtam, főleg abban az esetben működik, ha nagyobb tömeg számára szeretnénk folyamatosan értékesíteni.

A szakértők, tanácsadók marketingje ma már ezzel a módszerrel nem biztos, hogy működik. Ez esetben egy saját világot kell létrehoznod, például Facebook privát csoportban, ahol Te vagy a piacvezető. És nem a nagy tömeget kell győzködnöd a sok versenytárssal együtt.

A lead-eket többféle csoportba lehet sorolni, hogy mennyire elkötelezettek. De a lényeg, hogy végig menjenek az online marketing tanácsadó által kijelölt útvonalon. Lead gondozásnak hívják azt, amikor a marketing tölcséren végig vezetjük az érdeklődőt, ügyfelet képezve belőle.

Hiba lehet, ha hirtelen egy másik attitűdre váltunk. Évekig megszoktak valamit az ügyfelek és egyszer csak, akár marketing megfontolásból, váltunk. Ezt nem szabad, csak szép fokozatosan. Nem véletlenül választottak minket az ügyfelek.

Ez az arculattervezés során is felmerülhet. Tipikus hiba, mikor évek után megunja a honlap tulajdonosa az arculatot. Újat tervez, tök feleslegesen, mert nem neki kell, hogy tetsszen, hanem az ügyfeleknek.

Ha nem lesz trendibb, modernebb az új arculat, akkor sok jelentősége nem lesz. Sokszor még biztonságot is ad az, hogy egy megszokott, biztonságot adó arculattal azonosítjuk az adott céget. Ettől függetlenül lehet finoman újítani idővel, de ne ettől várjuk a többszörös forgalmat.

Mikor nem működik a Facebook és egyéb marketing platform?

Ha azonnal el akarunk adni olyan terméket/szolgáltatást, amihez először infót kellene átadni a nagyérdeműnek. Nyilván egy autómentő szolgáltatásért nem fogunk hónapokig olvasgatni mielőtt megrendelnénk azt, de ahhoz, hogy a SEO-ban előre kerüljünk, itt is szükség lehet jó minőségű, releváns cikkekre. Ez a verseny miatt van.

Ráadásul a Facebook-ra nem azért megyünk fel, hogy vásároljunk, ezért sok esetben nemcsak a mi termékünket kell eladnunk, hanem először az igényt az adott termék/szolgáltatás iránt. És ezután kell felhívni a figyelmet a mi megoldásainkra a konkurencia helyett.

Mire terjedhet ki az online marketing szolgáltatás?

Ma már, ha van egy jó piacképes ötletünk, akkor szinte mindent kiszervezhetünk. Sőt, azt is megvizsgálhatjuk online marketing tanácsadó segítségével, hogy piacképes-e az adott termék/szolgáltatás.

Az online marketing terv alapján kérhetünk weblapkészítésre, webszövegírásra árat, emellett webshop esetén kiszervezhetjük dropshippinggel a raktározást is és természetesen a reklámot, folyamatos posztolást is megszervezhetjük más cég segítségével. Még az ügyfélszolgálatot, logisztikát is kiszervezheted cégvezetőként.

Ez csupán pénz kérdése. Ezáltal akár professzionális panaszkezelésben, gyors, minőségi válaszadásban lesz részed az ügyfelek irányába.

Marketing tanácsadás árak ügynökségi és egyéb szinten

Egy komoly marketing ügynökség általában jóval drágábban dolgozik, mint egy kisebb cég, vagy szabadúszó marketing tanácsadó. Nyilván fenn kell tartani az irodát, alkalmazottakat, sokszor több órás munka eredménye az ajánlat elkészítése stb. Az is előfordul, hogy a reklámügynökség ugyanazzal a szabadúszóval dolgoztat, akit Te is fél áron megbízhattál volna.

Ha nincs hozzáadott érték, akkor emiatt többet kell kifizetned. Ennek ellenére egy marketing ügynökség vélhetően nem fog holnap eltűnni egyik napról a másikra, a projekt közepén. Szóval, mindennek van előnye és hátránya. Ahogyan egy online marketing ügynökség is lehet megbízhatatlan.

A korrekt online marketing tanácsadó nem vállal el olyan munkát, amiben nem kompetens, vagy nem tudja véghezvinni. Nagyobb cégek pedig sokszor felvesznek marketing szakembereket saját osztályt létrehozva. Ebben az esetben azonban előfordulhat, hogy kezdő, tapasztalatlan munkaerőt alkalmaznak.

Arra is van lehetőség, hogy egyfajta hibrid megoldásként mindkettőben gondolkodunk. Így legalább van összehasonlítási alapunk is, mert látjuk, hogy a kettő egymáshoz viszonyítva hogyan működik.

Komplexen minden egy kézben a leghatékonyabb

Minden szakterületnek megvannak a megfelelő szakértői: weblapkészítés, weblapfejlesztés, karbantartás, arculattervezés, webergonómia, marketing tervezés és kivitelezés stb.

Ám ezeket össze is kell egymással hangolni. A leghatékonyabb, ha ezt (ahogy a multik esetében is szokás) egy kézben összefogva menedzseli egy cég. Ahogyan a generálkivitelező összefogja a házépítés munkálatait.

Ellenkező esetben, az akár egymással konkuráló cégek konfliktusba kerülhetnek egymással. Felelősség és időbeli elcsúszás léphet fel. Ezért a KKV részére is elérhető mindez, ezáltal a valódi sikert célozzuk meg a lehető leghatékonyabb módon.

A jó online marketing tanácsadó ha kell, provokál

Fontos, hogy őszintén mondjuk el az ügyfélnek, hogy mik a lehetőségei. Itt a túlzott udvariasság nem lehet fontosabb, mint az őszinteség. Ugyanis komoly pénzről van szó, nem az ügyfél szimpátiáját kell elnyerni, hanem megóvni a pénzét és gyarapítani. Nem az ügyfelet bántjuk meg ilyenkor, hanem az ötletet, elképzelést.

De nyilván emiatt keres meg egy ügyfél, mert ha értene az online marketinghez, akkor nem jelentkezett volna online marketing tanácsadásra.

Nem szabad azonban a web marketing tanácsadás során az akaratunkat ráerőltetni a másikra. Engednünk kell, hogy az ügyfél kibontakozhasson. Elmondhassa azt, amit akar. Emellett különféle kérdésekkel tudjuk őt segíteni, akkor is, ha elakadt.

Emellett fel kell mérnünk az ügyfél lehetőségeit, eszközeit, bizalmasan kezelve az infókat. És van egy íve az egyedi marketing elemzésnek. Végig kell mennünk ezeken a pontokon, hogy a végső konklúzióhoz eljuthassunk.

Az ügyfél megtudja, hogy mit szabad és mit nem szabad megtennie. Hogyan kezelje, ha hibázik, mit kommunikáljon ki a saját ügyfeleinek.

A jó online marketing tanácsadó nem asszisztens. Nem fogja helyetted elvégezni ezeket a munkákat. Akár, bizonyos helyzetben más fix marketingesekkel is együtt lehet működni, ha mindketten nyitottak vagyunk erre. Ezáltal egy célba terelve segíthetjük egymás munkáját. De fontos, hogy egy platformon legyünk, különben ellenkező lesz a hatása.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
nyereséges webshop