Hogyan mérjük és duplázzuk meg 6 díjmentes Google SEO eszközzel a webforgalmat?

Home / SEO (keresőoptimalizálás) / Hogyan mérjük és duplázzuk meg 6 díjmentes Google SEO eszközzel a webforgalmat?

Miért fontos SEO eszközöket használnod az organikus forgalom méréséhez? 

Egyre nagyobb a verseny a honlapok között, mert sok milliárd van belőlük. És már szinte senki nem lapoz a keresőben a következő oldalra. Ráadásul térkép, kép, videó, információs doboz, fizetett hirdetések, stb., is elviszik a figyelem nagy részét. Ezért minimálisan az ingyenes Search Console-ra és Google Analytics-re mindenképpen szükséged van. Különben olyan, mintha csukott szemmel sétálnál egy forgalmas autópályán.

Ha viszont jól kiismered a legfontosabb Google által üzemelő ingyenes online marketing és SEO eszközöket, akkor akár SEO szakértő nélkül is tudsz előrébb kerülni a keresőben, például belső linkek építésével. De ehhez kicsit el kell mélyednünk ezekben a szoftverekben és az organikus forgalomban, mert más-más adatokat mutatnak, ami könnyen összezavarhat Téged. Mert kulcsfontosságú, hogy jól értelmezd az adatokat.

Miről lesz szó konkrétan ebben a SEO cikkben?

Az alapvető beállításokról nem szeretném ismételni a neten megtalálható korrekt leírásokat, duplikáció gyanánt. És nem fogok tudni mindent részletesen elmagyarázni, de szeretném a legfontosabb funkciókat felsorolni és néhány trükköt megírni, amivel Te Magad is megsokszorozhatod a forgalmadat.

Emellett arról is írok – amit szintén kevés online marketing és SEO szakember tud -, hogy miért mérnek különböző módon ezek a szoftverek. Van többféle fizetős SEO szoftver is, melyek több adatot megadnak attól függően, hogy mit kell elemezni, például a backlink-eket (oldalunkra mutató linkek), vagy helyezésvizsgálatra van szükség, stb.

Ezek között van olyan, ami például pár napig, vagy korlátozott funkcionalitásában ingyenesen használható, de általában havidíjasok. Most ezek helyett a legfontosabb ingyenes Google szoftverekről fogok írni, mint a Search Console, Google Analytics, Google Trends, Google Ads kulcsszótervező, Google Mobile Friendly Test, és Google Pagespeed Insights.

online analízis

1. Search Console regisztráció

SEO szempontból az organikus mérés kapcsán a ez a szoftver a legfontosabb. Gmail regisztrációra van csupán szükséged ehhez az ingyenes SEO szoftverhez. Enélkül is megjelensz a Google-ban, de ennek segítségével még hatékonyabbá teheted a folyamatokat. Alább összefoglalom a legfontosabb dolgokat, amiket meg tudsz nézni az elmúlt 16 hónapra visszamenően, dátum alapján.

  • Hányszor, mikor és milyen kulcsszóra, illetve aloldallal jelentél meg a Google-ban,
  • ebből hányan klikkeltek a Te honlapodra és mely oldalakra érkeztek meg.
  • Átkattintási arány (CTR).
  • Pozíció (hányadik vagy a találati listán x kulcsszóra, illetve URL-re).
  • Milyen eszközt használva találták meg a weblapodat (desktop, mobil, táblagép).
  • Milyen országból érkeztek.
  • Van-e technikai probléma az oldaladon, például duplikáció, vagy helytelen sémák használata.
  • Van-e büntetésed (manuális büntetés hazánkban nagyon ritka).
  • Vannak-e rossz minőségű aloldalaid, amiket érdemes lenne kiiktatni a keresőből (például noindex vagy robots.txt használatával, attól függően, hogy indexelte-e már a Google és ezen túl megjelentette-e a keresőjében).
  • Kifogásolható honlapok linkjeit letilthatod (komoly SEO szakember tudását igényli).
  • Ellenőrizhetsz URL-eket.
  • Érvényes (Google-ban megjelenő) és érvénytelen, kizárt URL-ek.
  • Beküldheted a webhelytérképedet (jobban és gyorsabban kiismeri a Google a honlapodat).
  • Web vitals mutatókat (oldalad minőségét), lásd oldal-élmény algoritmus alapján.
  • Mobil használhatóság és AMP oldal hibái (speciálisan mobil telefonra beállítható weblap).
  • Navigációs útvonalak problémája.
  • Belső (weboldalon belül aloldalakra mutató) és külső (más weboldalakra mutató) linkek.
  • Kiderül feltörték-e az oldalt (ez nem túl pontos, általában akkor jelez, mikor már nagyobb a baj és a Google is megneszelte).
  • Beállíthatod, hogy a problémákról e-mailen értesítést kapj.

A legpraktikusabb, ha a regisztrációnál a DNS rekordban állítjuk be a követőkódot, mely alapfeltétele annak, hogy mérni tudja ez a SEO eszköz az eredményeket. Tehát a teljes domain beállítást válaszd lehetőleg. Van lehetőség külön mérni az aloldalakat (lásd URL-előtag regisztrációja), aldomain-eket, de ezt csak különleges esetben javaslom. Különben be kell állítani és külön regisztrálni egyesével:

  • www előtaggal is, illetve
  • www előtag nélkül,
  • http és
  • https kezdetű címmel is (feltéve, hogy van SSL beállítva az oldaladon).

Ha rosszul helyezzük el a kódot, akkor rosszul fog mérni a SEO szoftver, így javaslom, hogy inkább a hosting szolgáltatótól kérjünk segítséget, ha nem értünk hozzá. A DNS rekordhoz egyébként a cPanelen keresztül is hozzáférhetünk.

Hogyan olvasd az adatokat a Search Console-ban?

Célszerű egy éves periódust nézned a ciklikusság miatt. Más az emberek reakciója ünnepekkor, illetve uborkaszezonban. Meg tudod nézni korlátozottan, (lásd 1000 találat), hogy például egyes kulcsszavakra hányadik vagy a keresések alkalmával.

Ingyenes SEO trükkök, amikkel akár meg is duplázhatod a forgalmadat

Mivel a legnagyobb – de sajnos egyre jobban megoszló -, figyelem az organikus keresések alkalmával a Top 5 helyre szorítkozik, ezért kulcsfontosságú, hogy hányadik helyen szerepelsz. Nem mindegy, hogy a 7., 8., vagy 3., 4. helyen. A kulcsszótól függ, de a forgalom többszörösét is elkönyvelheted Magadnak, ha már a Top 10-ben benne vagy és lépkedsz felfelé a találati listán egyre jobb helyre.

Használva a Search Console-t, megerősítheted az oldaladat. Például úgy, hogy az erősebb aloldalakon azoknak az oldalaknak a belső linkjét helyezed el, amelyiket szeretnéd feljebb hozni. Ilyenkor ugyanis jelentős linkerőt adhatsz azoknak az oldalaknak a másik erős oldal hatására, melyek jelenleg gyengén muzsikálnak.

Másik trükk, hogy ha az átkattintási aránnyal (CTR) van a probléma, akkor a title és meta leírást írod át csupán az egyes aloldaladat illetően. Tehát nem feltétlen kell a cikk vagy termékoldal címét megváltoztatnod, csak a title például a Yoast SEO plugin segítségével.

Emellett a meta leírást is átírod, amit szintén legelőször olvasnak el az embereke a Google keresések során, mielőtt eldöntik, hogy a Te vagy valaki más weblapjára kattintsanak. Ha ez nem ütős, akkor teljesen mindegy mit írtál ezután az aloldaladon, mert el sem fogják olvasni. Ezért nagyon jó a címet megváltoztatni és a rövid leírást a honlapodról.

Harmadik megoldás, hogy a rosszabbul teljesítő oldalt kizárod, mert a domain egészére hat valamennyi aloldal minősége, vagy feljavítod az oldal minőségét. Például a 404-es és rosszul teljesítő oldallal érdemes kezdeni valamit. Ha pedig csak részben produkál jó eredményt, akkor feljavíthatod egy kiegészített leírással, megvizsgálva előtte, hogy ugyanarra a kulcsszóra a Google-ban milyen oldalt dob fel a kereső.

Google Analytics

2. A Google Analytics

Nagyon jó a magyar súgója a Google Analytics-nek, így erről nem látom értelmét, hogy cikket írjak. Ez a másik fontos, ingyenes alap szoftver, amire szükségünk van, mert a legtisztább, ha közvetlenül a Google-tól kapjuk az adatokat. Konkrétan, a segítségével a honlap látogatóiról kapsz részletes statisztikát.

Segít a webmesterednek, online marketing szakembernek az online reklámkampányok optimalizálásában. Például Facebook kampány esetén a valós idő (real time) mutatja az eredményeket. Megmutatja számunkra a munkamenetet (látogatás) és a felhasználók számát is.

A visszafordulási arány is kiolvasható, amikor elhagyják a honlapunkat a látogatók. Azonban találkoztam már olyan esettel, amikor rosszul volt bekötve az Analytics és emiatt téves információhoz jutott a webshop tulajdonosa. Kiderül az életkor és a nem is a látogatók tekintetében, és egyéb viselkedési paraméterek is megjelennek, mint a legnézettebb aloldal, stb.

A webhelysebesség is egy fontos információ az Analytics-ben. Regisztrációnál jelenleg a Search Console-nál leírt módon célszerű www, illetve www nélküli és https és http előtaggal is regisztrálni, és ezeket egy fiókba adminisztrálni.

Az Analytics segítségével láthatod, hogy a user-ek mennyi időt töltenek a weboldalon, honnan érkeztek és fizikailag hol találhatóak meg. Beállíthatsz úgynevezett konverziós célokat is. Például megadhatod, hogy ha valaki feliratkozott a hírleveledre, azaz ráklikkelt egy CTA gombra vagy feliratkozás után megnyílt a köszönő oldal, akkor láthasd az összes feliratkozót.

Ha útközben valahol elakadt, akkor egyből látni fogod, hogy a marketing funnel (tölcsér) kapcsán hol kell a lépcsőfokot megerősítened, hogy ne álljon le a folyamat a cél elérése előtt. A Google Analytics-et egyébként össze tudod kötni a Search Console-lal.

Miért mér máshogy a Search Console és a Google Analytics? 

Kevesen tudják, de különböző mérése eredményeket kaphatunk, ha párhuzamosan használjuk a két online marketing, webmester, illetve SEO eszközöket. Ilyenkor érdemes a Search Console-nak hinni. De emiatt az online marketing szakértő és SEO szakember ne torzsalkodjon egymással. Arról van szó, hogy ha megnézünk egy weblapot és nyitva hagyjuk azt és például egy órával később továbbnézzük, akkor az Analytics két munkamenetet (oldal látogatottságot) fog számolni, ezzel szemben a Search Console csak egyet.

Emellett az Analytics egy JavaScript betöltődés segítségével méri a dolgokat. Tapasztaltunk olyat, hogy ez nem töltődött be rendesen, így más eredményt kaptunk. Ez abban az esetben is igaz, mikor más SEO eszközzel mérjük a weblapunk tartalmát, például egy plugin-nal. Éppen ezért inkább a Search Console-nak higgyünk és az a legfontosabb eszköz, amit mindenképpen telepítenünk kell.

Ha egy felhasználó (ugyanazzal az IP címmel) pár percen belül rákeres hasonló dologra az oldalunkon, akkor a Search Console intelligensen egy keresésnek veszi és összevonja a keresést. Továbbá például egy letölthető pdf-nek nincs mérőkódja az Analytics-ben pedig az is munkamenetnek (látogatásnak) számít, és így tovább.

Ez az oka az eltérő eredményeknek az Analytics és Search Console esetében. Ez nagyon fontos, mert erre alapozzuk az online marketing kampányunkat.

3. Google Ads kulcsszótervező

Kulcsszavakra, kifejezésekre, de akár URL alapján is rákereshetsz a Google szoftverét használva. Google Ads kampány kapcsán is megkapod a legfontosabb adatokat, hogy mekkora verseny van az adott kulcsszóra és mennyibe kerül egy kattintás ára az előkelő első, vagy hátrébb történő megjelenés alapján. Ha nem költesz el rendszeresen egy bizonyos összeget a Google Ads rendszerében, akkor elképzelhető, hogy csak kerekített értéket látsz, például 10-100, 100-1000, stb.

Érdemes egy év átlaga alapján rákeresni az eredményekre. A kulcsszókutatás egy külön téma, de iparágfüggő, hogy mi számít elégséges keresésnek. Például a túl kevés keresésre nem biztos, hogy van értelme aloldalt létrehozni és linképítésbe kezdeni. Sokszor ugyanis ez felesleges pénzkidobás.

4. Google Trends

A Google Trends a divatos fellángolásokat, időszakos vagy konstans népszerűséget méri. Segít a kulcsszókutatásban, ami az alapja a keresőoptimalizálásnak. Ha ezt nem megfelelően végezzük el, akkor az olyan, mintha iszapra építkeznénk. Emellett a webszövegírás (tartalomírás) egyik fontos SEO eszköze.

Google Trends, webshop termék

Google Trends, webshop termék

5. Google Pagespeed Insights

A honlap betöltődésének gyorsasága ma már kulcsfontosságú. Senki nem fog fél perceket várni arra, hogy megnyíljon a  weblapod. Az élmény-algoritmus óta egyre több paramétert mér a Google ezzel kapcsolatosan, amit itt tudsz lemérni a weboldalad kapcsán.

6. Google Mobile Friendly Test

Ma már nem kérdés, hogy a weblapodnak mobilbarátnak kell lennie. Ezzel a SEO eszközzel ezt tudod felderíteni. Meg tudja nézni a webfejlesztő, hogy mik okozhatnak problémát, ha az oldalad nem mobilbarát. Bár erre a célra általában a Chrome böngészőn belül a fejlesztői eszközöket szoktuk használni, mert így egyből látszik a forráskód:

Chrome, fejlesztői eszközök

Chrome, fejlesztői eszközök

Összefoglalás

A kérdés az, ami nem derült ki a cikkből, hogy Te konkrétan milyen iparágban vagy, mekkora a forgalmad, egyáltalán van-e honlapod. Bármi is a válaszod, ezeket a SEO eszközöket mindenképpen használd, mert profik és ingyenesek.

Ezután érdemes fizetett SEO szoftvereket is igénybe venni, mert sokszor tapasztaltuk, hogy azok eredményei eltértek attól, amit közvetlenül a Google adatszolgáltatással kaptunk meg. Együtt alkalmazva őket – ha szükséges egyáltalán -, lehet átütő eredményt elérni.

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
LaptopFacebook hirdetési stratégia