Ha új weblapod van és van 5 perced, és kb. annyira érdekel az online szoftverek regisztrációja, mint a papucscsőrű madár nemi élete… de érdekel, hogy ki, honnan, mikor és miért stb. látogat a honlapodra, mert tudod, hogy csak az fejleszthető, amit mérünk, akkor lényegre törően megtudhatod ebből a cikkből, hogy hogyan tudsz regisztrálni a lehető leggyorsabban a legfontosabb ingyenes Google szoftverekre.
A Google szoftvereinek a részletes leírásáról őrültség blogot írni, mert a Google már megtette és videó is elérhető, de egyre több az igény a lényegre törő, gyors, 5 perces regisztráció iránt. Azért belinkelem az a részletes leírásukat is. A lényeg, hogy ha minél gyorsabban meg akarod úszni, akkor elég a számozott lépéseket követned.
Azért érdemes regisztrálni, mert így visszamenőleg, amikor úgy döntesz, akkor már lesznek konkrét adataid, és arra könnyen fel lehet építeni a marketing (pl. fizetett hirdetések mérését) és/vagy keresőoptimalizálási stratégiádat (fizetett hirdetés nélkül történő lehető legjobb megjelenés a Google keresőben).
0. lépés
Legyél jó fiú/lány és rendelkezz Gmail fiókkal, mert ez kötelező ahhoz, hogy használhasd a Google szoftvereit (feltehetően ő is mérni szeretne Téged, ingyen ebéd meg nem létezik). A legegyszerűbb, ha a böngészőbe be vagy jelentkezve, de az első lépésben megadott linkre klikkelve is bejelentkezhetsz.
Search Console oké, de mire jó?
Ennek köszönhetően láthatod a statisztikákat és javíthatod az egyes hibákat. Vannak más SEO szoftverek, de a Google-tól kapni közvetlenül az adatokat elég fontos dolog. Ha probléma van, értesítést kapsz e-mailen (ha beállítod) és így jobb helyezést érhetsz el a keresőben, lásd részletesebben Search Console előnyei.
1. lépés
Itt tudsz regisztrálni a Search Console-ba. Ezt töltsd ki (így az egész honlap, aloldalakkal együtt pontosan mérve lesz):

Search Console regisztráció
A folytatás gombra klikkelve ezt fogod látni:

Search Console igazolás
Klikkelj a másolás gombra és a kimásolt szöveget küldd el a tárhely szolgáltatódnak ezzel a szöveggel együtt: “Kedves barátom, lécci a honlapom Search Console regisztrációjához TXT-rekordot másold be a weblapom DNS-konfigurációjába”.
Ha nem tudod milyen, illetve ki a hosting (tárhely szolgáltatód), akkor a www.domain.hu-n add meg a honlapod címét (ha .hu végződésű) és nézd meg, hogy melyik cégnek fizetsz folyamatosan azért, hogy a honlapod tartalmát megőrizze Neked. Ha a hosting szolgáltatód elhelyezte a a TXT-rekordot, lehet picit még várni kell, de utána ellenőrizd le, hogy működik-e, és kb. 1 hónappal visszamenőleg látni fogod már a statisztikát max. az elmúlt 16 hónapról.
Most jön a varázslat, klikk ezen az oldalon a “kezdés most” gombra és jelentkezz be a Gmail címeddel a Google fiókodba, amivel regisztráltál vagy, ha be vagy már jelentkezve azonnal látni fogsz mindent: belépés a Search Console-ba.
Google Analytics, de miért is kell nekem?
A weboldal látogatottság mérése kapcsán amíg a Search Console inkább a SEO (keresőoptimalizálás) szakemberednek szól – de Te is látni fogod az infókat -, addig a Google Analytics inkább a marketingesed elsőszámú szoftvere. Jól láthatók ugyanis a marketing tevékenységek eredményei, a fizetett hirdetésekkel kapcsolatosan, stb.: bővebb infó a Google Analytics kapcsán
2. lépés
Itt tudsz regisztrálni a Google Analytics-be ugyanúgy, mint a Search Console esetében (bejelentkezve a Gmail fiókodba). Add meg a nevet, amit a fiókodnak gondolsz:

Google Analytics fiók
Egy fiók több tulajdont is tartalmazhat, erről további infó, de pánikra semmi ok, a nevük később is módosítható. Töltsd ki ezeket, lásd név, időzóna:
Ezután nincs más dolgod, mint a webmesterednek (aki pl. a honlapodat megcsinálta, vagy fejleszti) megadod a mérési azonosítót, hogy fel tudja tenni a honlapodra (ha nem Te szeretnéd ezt megcsinálni). Ezzel igazolod a Google szemében, hogy Tiéd a honlap. A Search Console-nál is ezért kellett megkeresned a hosting szolgáltatódat:
A bal oldalon bekarikázott ikonra klikkelve tudod lenyitni a kívánt részt és a webmestered így el tudja dönteni, hogy a két metódus közül melyiket akarja használni. Jobb oldalon a másolás ikonra kimásolva írd meg a webmesterednek, hogy a Google Analytics regisztrációjához küldöd a honlapod mérőkódját, amit lesz szíves elhelyezni a honlapodon.
A mérési azonosító kapcsán további infó, ha ez nem elég. Ha egy helyről szeretnétek mindent kezelni, akkor a Címkekezelőt érdemes használni. A Tag Manager (Címkekezelő) beállításáról már írtam.
3. lépés
Szintén a Gmail fiókba bejelentkezve itt tudsz regisztrálni a Google Cégem alkalmazásba, hogy megjelenhess a Google térképen. Klikk a “kezelés” gombra. Ezután a legfontosabb az információ rész kitöltése:
Meg kell adnod a címedet és a Google kiküld egy levelezőlapot a logójával egy kartonlapon. Ha ezt megkaptad a postaládába kb. 1-2 hét múlva, akkor lépj itt be és diktáld be a kódot. Ezzel tudod igazolni, hogy valóban azon a címen található a vállalkozásod.
A többi szerintem már gyerekjáték és magyarul van. Vállalkozásod neve (később megváltoztatható), de erre keresve találnak meg Téged, a nyitvatartási idő, a kategória, amivel foglalkozol, a rövid leírás, kép feltöltése stb. A Google térkép SEO-járól, további érdekességeiről már írtam korábban, ha tovább cizellálnád a dolgot: Google Cégem beállítás
Ha most (még) nem is tartod fontosnak a weboldal látogatottság mérő eszközöket és a Google térképen való megjelenést, akkor is regisztrálj, mert ingyenes és később hidd el jól fog jönni, ha kezdeni is szeretnél valamit a honlapoddal. A honlapon található egyéb mérési lehetőségek (akár amit alapból adnak) ehhez képest nem ilyen kifinomultak és sokszor rosszul mérnek, így menj biztosra. Hajrá!