Miért van szükség online marketing stratégiára?


Lehet bármilyen szép, csillogó honlapod, online marketing nélkül senki nem fog Tőled vásárolni. Emellett hiába szuper a szolgáltatásod / terméked, ha senkihez nem jut el a sok milliárd honlap közül a marketing üzeneted. A múlt században elsősorban újságokban, plakátokon, TV-ben, rádió reklámokon keresztül reklámoztunk, de ma már a növekvő e-kereskedelem és digitális marketing korában ez megváltozott. A KKV saját honlap nélkül nehezen boldogul.Ha a sikeres online marketing rövid összefoglalására van kíváncsi, akkor olvasd el ezt a cikket.

A konkrét marketingterv elkészítéséhez itt találsz információt, lásd konkrét marketingtervezés. Sajnos a szakma felhígult, így gyakran előfordul, hogy egy csalódott ügyfél rossz szájízzel kér segítséget.

2022-es marketing trendek

2022-re azt jósolták, hogy a videók még nagyobb teret hódítanak. Azt pedig mi is tapasztaljuk, hogy sokszor, a leendő ügyfelek célja az, hogy minél hamarabb, minél több pénzt keressenek. De nincs marketingtervük, nem a téma szakértői, amit képviselnek, ugyanakkor a honlapot szeretnék ha megcsinálnánk és a szöveget megírnánk és persze, ha már itt vagyunk, reklámozzuk is be azt (ha van a termékre igény, ha nincs).

Tervezésre, mérésre, és sok józan észre van szükség. Ha pedig rossz terméket/szolgáltatást választasz, akkor nem véd meg a marketing. Emellett lényeges szempont az is, hogy megfelelő kapcsolatot ápoljunk az ügyfelekkel és a pandémia hatására megnövekedett online forgalomban az impulzus alapú, akár elhamarkodott vásárlásokat elkülönítsük a stabil, megfontolt hosszútávú együttműködéstől.2022-ben tovább szigorodik a marketing alapú követések jogköre, így egyre kevesebb dolgot fogunk látni a jövőben az ügyfelek tevékenységét illetően.

Ez a remarketingbe (célzott hirdetés megjelenése korábbi látogatóknak) alaposan bekavar és azt hozza magával, hogy ugyanúgy bombázni fognak hirdetésekkel, de azok nem lesznek személyre szabottak.

Ez ráadásul többlet marketing költségből lesz megvalósítható.2022-ben egyre népszerűbbek a rövid videók, lásd fiatalok körében a TikTok. Immár a beszélgetés a fontos (amiben Te is részt vehetsz) és nem pedig az, hogy csak Rólad beszéljenek.

Emellett a történetmesélés is nagyon népszerű. Ezáltal hiába hosszabb a reklám, valahogy általában rabul ejti az embereket.

Az online marketing alapok és eszközök áttekintése

A legfontosabb kérdések röviden: kinek? mit? hol? és hogyan? fogsz értékesíteni. Fel kell mérned a keresletet és kínálatot, hogy egyáltalán van-e értelme foglalkoznod az adott termékkel / szolgáltatással.

Mi a különbség az online és a digitális marketing között?

Az online marketing alatt az interneten keresztül történő marketing tevékenységet értjük, ami lehet:

  • weboldal marketing,
  • fizetett hirdetések (például Google Ads és Facebook),
  • keresőoptimalizálás (SEO), amikor természetes módon kerülsz előre a keresések alkalmával,
  • közösségi marketing,
  • e-mail marketing,
  • content (tartalom) marketing, lásd tartalomgyártás,
  • videómarketing,
  • közösségi marketing, stb.

A digitális marketing jelentése, hogy az adott terméket vagy szolgáltatást digitális csatornákon keresztül értékesítjük. Ezek lehetnek a fenti felsorolásban lévők, de ezen kívül offline csatornák is szóba jöhetnek, például:

  • rádió,
  • TV,
  • SMS,
  • hirdetőtábla, stb.
     

     

Online marketing eszközök

                       Az online marketing egy összetett folyamat, sok eszközből tevődik össze

A brand építést nem szabad a közvetlen, azonnali értékesítéssel összekeverni. És sok esetben először lead (érdeklődő) gyűjtése a cél, átterelése a saját kommunikációs csatornánkra és csak ezután értékesítünk neki. Nem kérjük meg a választottunk kezét az első randevún, hiszen az emberek nagy része nem vásárolni, hanem informálódni megy fel a netre.

 

Egy Google Ads (Adwords) hirdetéssel átterelhetjük a weblapunkra, és utána már ingyenesen el tudjuk érni példának okáért e-mail marketing segítségével.

B2B értékesítés jelentése és marketing stratégia

Business-to-business jelentése: cég értékesít cégnek. Teljesen más csatornákon és módon fogjuk megszólítani őket.[vc_empty_space]B2C jelentése Business-to-consumer jelentése: cég értékesít fogyasztónak.

A célközönség meghatározása

Nagyon fontos, hogy a célcsoport, akinek értékesíteni szeretnénk, pontosan meghatározásra kerüljön. Ezt egy ideális vevő tulajdonságainak összeírásával kezdjük el, akit buyer personának (végzettség, érdeklődési kör, életkor, stb.) hívunk. Megfogalmazzuk a konkrét problémát, melyre megoldást kínálunk.

 

A konkrét termék / szolgáltatás meghatározása és szegmentálás

Meg kell vizsgálnunk, hogy az adott user problémáját, hogyan fogjuk megoldani. Nem szabad túl nagy területet kiválasztanunk a szolgáltatásaink / termékeink kapcsán, de a túl szűk megoldás sem célravezető.Érdemes szegmentálva, részekre osztva, egyedi módon elkészíteni a marketing tervet, hiszen akkor érezzük magunkat találva egy online marketing üzenettel, ha azt érezzük, hogy teljes mértékben nekünk szól.

Profibbnak tűnik az a szakértő, aki csak kimondottan ezen a területen tevékenykedik, hiszen nem érthet mindenhez egy ember.Az ügyfelek közül is mást fogsz értékesíteni annak, aki például már megvett egy terméket, mert másra van szüksége. A hűséget is jutalmazni kell, így azon belül is más ajánlatokat fogsz adni egy ügyfélnek és mást egy érdeklődőnek, akinek esetleg még nincs bizalma irányodba, mert nem ismer.

A marketing tölcsér fontossága

A fent leírt szempontok alapján ezen keresztül megy végig a user. Lépésről lépésre. A legutolsó elem a saját honlap, amit ezáltal megtalál a lead (érdeklődő). És itt természetesen nincs vége az utazásnak. Tudatosan kell ezen az úton végigvezetned őt és a igényes, edukatív információkkal segíteni, kényelmessé tenni az utazását. Nyilván, ha duguláselhárítással foglalkozol, akkor nem elvárható az, hogy, akinek elöntötte a víz az otthonát, az hírlevelekre fog feliratkozni.

Azonban a hasznos tartalomnak köszönhetően, amit a honlapodon jelenítesz meg, előrébb kerülhetsz a találati listán (lásd content marketing, mint tartalomgyártás). Emellett nagyon fontos a folyamatos mérés és optimalizálás az online marketingben a keresőoptimalizálással együtt, mely ennek a része.

Keresőoptimalizálás SEO

Az online marketing egyik legfontosabb speciális területe a SEO (keresőoptimalizálás)

Forgalom és konverzió

Ha folyamatosan költesz online marketingre – ami egyfajta befektetés, hiszen anélkül nem lenne bevételed -, akkor is lehet, hogy hiába nagy a webhelyforgalmad. Nagyon fontos, hogy a konverziód (átkattintási arány, lásd CTR) is megfelelő legyen. Különben nem lesz feliratkozás a hírlevélre, vásárlás, stb.

De meg tudod vizsgálni, hogy hol akadt el a marketing tölcsér lépéseinél a user és ezáltal tovább fejlesztheted a marketing eszközöket.Ahhoz, hogy jól működjön minden, a weblapnak profinak kell lennie, mert ezzel azonosítják a cégedet. Ez az első benyomás… Céges WordPress weboldal készítés pénzért? A 8 legfontosabb aranyszabály

Keresőoptimalizálás (SEO)

A felmérések szerint a vevők nagyjából 70%-a jön a keresőkből. A keresőoptimalizálás segítségével kijavítva a hibákat, előnyösebb helyezésre tehetsz szert az organikus (természetes) találatok tekintetében: 34 keresőoptimalizálási alap beállítás, hogy előre ugorj a keresőben

Fizetett hirdetésekkel ügyfélszerzés, akár holnaptól

A Google Ads (Adwords) és Facebook hirdetések segítségével klikkelések vagy megjelenés alapján tudsz fizetett hirdetések segítségével megjelenni az interneten. Erről részletesen itt olvashatsz: Megtérülő Facebook és Google Adwords kampány kezelési árak kisebb cégeknek is

Tartalommarketing

Legalább 40-50 releváns, jó minőségű, hosszabb írásra van szükség a szakterületünkön belül, hogy keresőoptimalizálás szempontból a Google meg tudja mondani, hogy konkrétan minek vagyunk a szakértői. Ha egy jól körülhatárolt domain csak a SEO-ról szól, akkor az akár az index.hu-t is megveri, ha keresőoptimalizálás kapcsán nyilatkozik. A hírújság ugyanis többféle témában publikál és nem egy területnek a szakértője.

Ma már a sok webszemét miatt nagyon fontos az igényes tartalom, megfelelő tagolással, videókkal, ábrákkal történő tálalása. Ezáltal emészthető a tartalom. Szakértőként bizalmat keltesz, és a Google is behozza a weblapodat a találatok alkalmával. De ez is kiszervezhető: Mielőtt webszövegírás, SEO cikkírás árak iránt érdeklődnél erre figyelj! 

Közösségi média marketing

Manapság már minden márka online marketingstratégiájában látható, hogy kiegészítésként segítségül hívja a közösségi média erejét. Ez alapján a közösségi platform segítségével hirdeted Magadat: Facebook, Instagram, You Tube, LinkedIn, stb.A közösségi média fő célja a márkaépítés, érdeklődők bevonzása és különféle cselekedetre ösztönzése. Teljesen máshogy kell megírni egy Facebook, mint egy Google Ads (Adwords) hirdetést.


Ugyanis a Facebook-on nem kulcsszóra keresve érdeklődnek egy téma iránt az emberek. Hanem a barátaikkal beszélgetve jelennek meg hirdetések a buyer persona alapján. Ezért, ha ugyanazt a cikket szeretnéd megosztani, akkor meg szoktuk változtatni, hogy más címmel és szöveggel jelenjen meg a Facebook-on ugyanaz a blogbejegyzés vagy aloldal (lásd Open Graph Protokoll).

Remarketing

Egy hirdetés nem hirdetés, így lehetőség van egyéni módon elérni azokat, akik már például klikkeltek a hirdetésedre, de még nem vsároltak Tőled semmit, vagy nem iratkoztak fel a hírleveledre.

Biztos Te is találkoztál ilyennel, mikor a retargeting stratégia keretein belül a korábban keresett fúrógép képe üldöz, szinte bármilyen honlapot is nézel meg. Ez a Google Ads hirdetéshez tartozik, és ott lehet beállítani, hogy mennyi ideig találkozzon az illető a hirdetéseddel más weboldalakon (display hálózat).

PPC hirdetések és keresőmarketing

A keresőmarketingen belül elkülönítjük a keresőoptimalizálást és a keresőhirdetéseket. A keresőhirdetések segítségével pénzért tudunk fizetett hirdetésként megjelenni például a Facebook (általában a megjelenésért fizetünk) és Google Ads rendszerében: Google Ads (Adwords) kampány alapok, egy hatásos online marketing eszközA Google Ads kapcsán fontos megemlíteni a You Tube-on, Gmail-ban történő hirdetéseket, illetve a kulcsszóra történő megjelenítést és a Google Shopping-ot is: Hogyan növelheted webshopod forgalmát 30%-kal? A Google Shopping hirdetésről, kampánykezelésről és beállításról

 

A PPC hirdetések lényege, hogy nem a megjelenésért, hanem minden egyes klikkelés alapján van az elszámolás. A PPC hirdetések drágák, de azonnal vevőt toboroznak számunkra. Ezzel szemben a SEO lassabb és költségkímélőbb megoldás. A kettő együtt a  leghatékonyabb.

E-mail marketing

Sokan elavultnak tartják. Azonban jól megcsinálva, egy újabb ingyenes marketing eszköz lehet a kezünkben. Általa hasznos infókat, kuponokat oszthatsz meg, például uborka szezonban és így tovább.

Automatizálva, előre beállíthatod, hogy milyen klikkelés alapján küldjön ki a szegmentáció alapján újabb leveleket.Segítségével a megszerzett érdeklődőket tereljük a vásárlás irányába. Illetve korábbi vásárlókat ösztönözhetünk új vásárlásra, hűséges vevőt létrehozva. Érdemes ezt a marketing eszközt is másikkal kiegészítve használni.

E-mail marketing

                     Csak hasznos, releváns, jó minőségű tartalommal bíró e-maileket szabad kiküldeni

Keresztmarketing és affiliate 

A keresztmarketingnek köszönhetően miután jól pozicionáltad Magad, megkereshetsz olyan vállalkozót, aki nem ugyanazt bocsátja áruba, mint Te, de kapcsolódik a termékedhez / szolgáltatásodhoz. Ezután elkezdhetitek egymást ajánlani. Például egy közös képviselő ajánlhat takarítót és így tovább. Lehet egyoldalú is, mikor például egy influenszer blogban vagy vlog-ban (általában magánszemély esetén) ajánl egy céget. Ezt hívjuk affiliate programnak.

A reklámpszichológiáról pár mondat

A marketing témáról adtam egyszer TV interjút, és arra jutottunk, hogy a félelem és a vágy a két meghatározó tényező, ami motivál minket. Mindenki meg akarja élni a vágyait és nem akar félni. De a személyiség az különbözik egymástól, ergo nem árt, ha picit értünk a (reklám) pszichológiához.

Ne vessz el a részletekben és a legújabb (ideig-óráig működő) trend technikai részleteiben. Ezek mindig változtak és változni fognak. A lényeg, a lényeg… Még, akkor is, ha a marketingesednek is meg kell valamiből élnie…

Összefoglalás

A legfontosabb dolgokat leírtam az online marketing stratégiáról, alapokról. Ha megvan a fő üzenet, jönnek a marketing eszközök, amikkel elküldjük azt a célcsoportnak (buyer persona). Hogy ezek, hogyan változtak meg, arról itt írtam pontosan: Új trendek a Facebookon, mely többet tud Rólad, mint hiszed

Onnan tudod, hogy megfelelő a marketingterved, hogy olyan könnyen tudsz szlogent írni, mint amikor azt érzed, hogy semmi problémát nem okozna az atomfizikában a kvantummechanika posztulátumait meghatározni 543 csillió mondatban. A szlogen a legrövidebb mondat, és a legfontosabb is egyben, mely kifejezi a szolgáltatásodat. Nem kell rajta agyalni görcsösen, mert tudod kikhez és hogyan kell szólnod.

 

Pontosan ismered őket.

Hogy utána Facebook, Adwords (Google Ads) és a többi játszótárs hogyan segít Neked, az részletkérdés. Természetesen ezeken a platformokon pontosan be tudod állítani, hogy kiket keresel és inbound marketinget használva fair marketinget használhatsz (téged keresnek meg és nem te zaklatod a jó népet, mikor a kutyát sem érdekli a cucc).

És erre épül a sales-es szöveg, a SEO és a grafika, és nem pedig fordítva. Nem azért fognak Téged választani, mert a grafikán a piros csiribiri felső szögletben egy árnyalattal sötétebb, vagy sem az akármicsoda. Hanem, mert meg tudod oldani az emberek problémáját a szolgáltatásoddal, termékeddel segítve őket.

Természetesen ettől függetlenül fontos a webdesign, és érdemes akár arculattervezőnek elkészítenie a céged letisztult megjelenését.

Kezdd az alapokkal és ellenőrizd, tesztelj, finomíts. Aztán jöhet a cicoma, a kommunikációs csatorna és az online marketing eszközök használata.

Sok sikert! Ha elakadsz, jövünk megmenteni.

Keresztes Attila

 

A legtöbb cégvezető a drága ügynökségek és a magányos szabadúszók zsákutcájában keresi a növekedést. Szabadúszó-integrátorként egy harmadik, hatékonyabb utat kínálok: a céljaidhoz én állítom össze a legjobb, független szakértőkből álló csapatot.

A közös stratégiáért és a teljes projektmenedzsmentért én felelek, így egyetlen partnerrel tartod a kapcsolatot. Ez maximális szakértelmet és rugalmasságot biztosít, az ügynökségi díjak nélkül. A modell működését több mint 20 év tapasztalata és több tucat ötcsillagos ügyfélértékelés bizonyítja.