A 9 legfontosabb pont, ha online vállalkozás indítása és a szabadság a cél

Home / online marketing / A 9 legfontosabb pont, ha online vállalkozás indítása és a szabadság a cél

1. Kinek szól, és kinek nem szól a vállalkozás indítása 2021-ben cikk?

Ha vágysz a szabadságra, hogy a magad ura legyél, ne legyen főnököd, valamint hajlandó vagy ezért sokat dolgozni. Valamint kockáztatni, hogy azokkal dolgozhass, akikkel szeretnél, akkor jó helyen jársz.

A koronavírus hatására az e-kereskedelem és online világ forgalma óriásit emelkedett. Minden kezd az online térbe terelődni. A mesterséges intelligencia is ezen keresztül ismeri meg a világot. Az, hogy ez jó vagy rossz, nem szeretném eldönteni. Nem az eszköz, hanem a használója dönti el, hogy jó vagy rossz célt szolgál-e vele…

Ebben a cikkben nemcsak a legfontosabb lépéseket írom le. Pár helyen konkrét összegeket is megjelölök, hogy ki tudd számolni, mennyibe kerülne a váltás, esetleg a meglévő munkaviszony kiegészítése mellékesként.

Ha nem ismered az online marketing területét, de szeretnéd tudni, hogy mire kell pontosan kezdő online vállalkozás indítása kapcsán figyelned, akkor gyere velem! Negyed órán belül képben leszel, és ne aggódj, ez megtanulható.

A cikkből kiderül, hogy mik a legfontosabb alap dolgok, amik honlap készítés kapcsán lényegesek, ha Te, vagy egy általad megbízott cég építi fel a weblapodat. Ezután arról is szó lesz, hogy hogyan lehet azt elérni, hogy meg is találjanak az emberek, mert önmagában egy honlap édes kevés.

De ha motiválás nélkül és anélkül, hogy megmondják Neked, hogy pontosan mit csinálj, nem boldogulsz, akkor lehet, hogy klassz megoldás, ha alkalmazottként dolgozol. Egyik sem jobb vagy rosszabb, a kérdés, hogy Te mit szeretnél, miben érzed jól Magad. Azoknak írok, akik a fejlődési lehetőségeket keresik, és ebbe szeretnének energiát és időt fektetni például panaszkodás helyett.

2. Milyen tapasztalataim vannak a témában? 

Barátaim, ismerőseim tudják, hogy mindig azt csinálom, amiben teljes szívvel hiszek. 2005 óta gyűjtöm a tapasztalatokat az online marketing kapcsán. Hobbioldalnak indított weblapomnak (nem költöttem reklámra) volt olyan időszaka, mikor átlagosan 800-900-an látogatták naponta és 5000-6000 hírlevél feliratkozóval rendelkezik, valamint 300-400 megjelentetett, pozitív ajánlás található rajta.

Tehát nem elméletről beszélek, hanem saját tapasztalatról. Megoldásokról, melyek a gyakorlatban is működnek. Szeretném átadni az infót, hogy kemény munkával ez hogyan kivitelezhető (lásd, itt megjelent cikkeim). Ha pedig elakadsz, szívesen segítek azzal a hátsó szándékkal, hogy most már azzal keressem a kenyeremet, hogy másoknak segítek felépíteni a vállalkozását. Hosszú évek óta cégeknek is megcsinálom a weboldalt és az online reklámot.

3. Miért az online vállalkozásban gondolkozz?

Te is itt vagy, éppen most is. De ha úszómester akarsz lenni, akkor sztornó. 🙂 És természetesen vannak területek, amikor offline vagy kevert megoldásokban kell gondolkodni. Az online világban azonban majdnem minden mérhető, így könnyen fejleszthető a honlapod marketing értelemben is. Ráadásul a trendek ebbe az irányba mutatnak, ha tetszik, ha nem, de ez a cikk nem ennek véleményalkotására vállalkozik. Például, jóval 2,5 milliárd fölött van a Facebook-ozók száma és az 50-en túli korosztály is órákat csüng a neten.

 

Saját online vállalkozás indítása

                   Saját online vállalkozás indításával szabad lehetsz

4. Ne hidd el, hogy könnyű lesz! De a szabadságért megéri dolgozni…

Sokan ígérik, hogy átadnak egy trükköt és dől a lé. Nekik lehet…, ha sokan fizetnek érte… Alapvetően kemény munkáról van szó és ezt csak akkor lehet átérezni, ha az ember csinálja és vállalkozik. Kívülről ez sokszor nem látszik. Nem tudhatod, hogy mennyi lesz pontosan az adott hónapban a bevételed. Lehet, hogy mínuszos leszel, de ha ügyes vagy, akkor nagyon jó érzés lesz élni ezt a fajta életmódot. Azonban, ha – főleg az elején -, a belerakott munka megfelelő módon például szoftverek segítségével automatizálásra kerül, akkor később elképzelhető, hogy elég kevesebb munkával fent tartanod a rendszert.

5. Honnan tudod, hogy mivel érdemes foglalkoznod?

Sok száz, ezer emberrel beszélgettem többnyire munkám kapcsán az elmúlt 15 évben hasonló dolgokról. Arra jutottam, hogy érdemes a félelmet kiiktatni, de mégis reálisan gondolkodni. Ha egy pillanatra félretesszük a pénz kérdését, akkor mit csinálnál szívesen? Mi az, ami mindig is érdekelt? Amit szinte nem tudsz megunni?

Amivel szívesen foglalkozol, amit szívesen tanulnál? Amiben ennek köszönhetően motivált lennél és kiváló szakember? Ha ez megvan, akkor vizsgáld meg, hogy mennyire van erre igény és milyen formában tudod azt átadni az embereknek. Természetesen sok területen túlkínálat van, de attól még juthat hely Neked is. Miben lennél más, mint a konkurencia?

6. A legfontosabb lépések, hogy megtaláljanak az elégedett ügyfelek

Mindegyik terület, melyet itt felsorolok egy külön szakma. A legjobb, ha mindenki azt csinálja amihez ért. Ettől függetlenül mindenhol hozzábiggyesztem a linket, ahol megtalálsz a téma kapcsán minden részletes infót, hogy el tudj indulni, ha Te magad akarod az egészet megcsinálni.

Ha valamit rosszul csinálunk, akkor felesleges időt, pénzt és energiát fogunk kidobni addig, amíg nem hisszük el a valóságnak, életnek, hogy rosszul gondoltuk el a dolgot. Ráadásul a sok kis morzsát a neten összeszedni nem mindig könnyű, és sok butasággal is találkozunk. Vannak azonban hasznos, fizetett tananyagok is.

 

6.1. Online marketing terv elkészítése

Házat sem érdemes tervrajz nélkül felépíteni. Ebből pontosan tudni fogod, hogy kinek, mit, hol és hogyan tudsz értékesíteni. Az online marketingnek számtalan eszköze van, ebből egy-kettőt leírok majd ebben a cikkben, hogy átlásd a folyamatot. Az online marketing alapokról szóló cikket itt tudod elolvasni.

 

6.2. A marketing terv alapján a honlap összerakása

Ha szükséges, arculattervezést is érdemes grafikussal elkészíttetni, például minimum egy logó erejéig. De ez nem feltétlenül fontos az elején. WordPress honlapban érdemes gondolkodnod, melyet a nagyok is használnak. Tegnap beszéltem egy Php programozó barátommal, aki olyan honlapokon dolgozik, melyen 20-30 újságíró folyamatosan tevékenykedik, és körülbelül 800 ezer cikk van rajta. Ők is használnak WordPress-t, csak átszabják a saját igényeiknek megfelelően.

Ez egy ingyenes nyílt forráskódú sablon, melynek összerakásáért szoktak számlázni a weblapkészítők. Így nem kell a nulláról elkészíteni a honlapot. Rendelkezik admin felülettel, így, ha megtanulod, Te is tudod majd kezelni. Ehhez érdemes profi sablont vásárolni (áfával jelenleg kb. 70-80 dollár). Íme néhány minta a Themeforest-en (lásd templates), mely természetesen átszabható arra, amilyet Te szeretnél. Ez csak minta, hogy ilyeneket lehet kihozni belőle. És ha egyéb funkciókra van szükség, lehet továbbfejleszteni a weboldaladat.

6.3. A weblapod bereklámozása 

E nélkül ma annyit érsz, mint amennyire használ halottnak a simogatás. Mert sok milliárd honlap van a Google keresőjében beindexelve. Ha valamire rákeres a user a Google-on, a második oldalra már csak kb. 1% lapoz. A többi beéri a kb. 10 organikus találattal plusz fizetett hirdetésekkel, melyek az első oldalon találhatóak meg. Szóval egyre nagyobb és kifinomultabb a verseny.

Ettől függetlenül a pénzt sok energia és idő helyettesítheti. Ha példának okáért reklám helyett sokat írsz és például Facebookon megosztod a cikkeidet azzal is lehet forgalmat, eredményt elérni. De, a Facebook egyre kevésbé szereti, ha hagyják a user-ek a felületét, így nagyon kevés embernek mutatja meg az üzleti oldalon lévő egyéb honlap linkjeit. Ezért szokták kevesen like-olni. Ha azonban fizet érte a cég, akkor több user-t lehet elérni vele. A Facebook-nak is meg kell élnie valamiből…

Ha biztosra akarsz menni, akkor ne egy megoldásban gondolkozz a következő néhány online marketing eszköz közül:

 

 internetes vállalkozás indítása

Az internetes vállalkozás indítása esetén hamar megtalálnak az ügyfelek a keresőhirdetések segítségével

 

6.3.1. Akár már pár napon belül lehet eredményes a reklám

Például Google Ads segítségével. Megboldogult nevén Google Adwords kampányra gondolok. Ezek a Google fizetett hirdetései, amik többek között akkor jönnek be, ha rákeresel egy kulcsszóra a keresőjében, vagy a Gmailt megnyitod, Youtube-ot nézed, esetleg egyes oldalakon böngészel és így tovább.

Sok esetben nem a megjelenésért, hanem a klikkelésért kell fizetni, így kiszámolható, hogy mennyibe kerül egy új lead (érdeklődő), vevő megszerzése. Ha beállítod és aktiválod a fiókot, azonnal megjelennek a hirdetések. Elég drága, de azonnali a hatása, amit bármikor leállíthatsz és módosíthatod a reklámra szánt költségkeretet. A Google Ads kapcsán itt tudod elolvasni a legfontosabb beállításokróla lényeget. Nagyon sok pénzt lehet kidobni az ablakon, ha rosszul van beállítva!

Általában (iparágtól függően) 50-300 Ft egy klikkelés ára (átlagosan 300 Ft), mely attól is függ, hogy hányadik helyen jelensz meg a fizetett hirdetések között. 5-10%-os konverzió már jó eredménynek számít az elején, aztán lehet tovább finomítani azokat. Ez azt jelenti, hogy 100 klikkelésből pár százalék iratkozik fel Hozzád vagy hív fel telefonon, de abból sem lesz 100%-ban üzlet. Ez is Rajtad múlik, hogy végül nemcsak érdeklődik, hanem valóban Tőled vásárol az illető. Egyébként vannak olyan kulcsszavak is, melyek akár 5 e Ft-ba kerülnek / kattintás, vagy még drágábbak.

 

6.3.2. E-mail marketing

Ha sikerült a weblapodra hozni az embereket például a Google keresőből, vagy a közösségi médiából, például Youtube, Facebook stb., akkor az online marketingterv alapján végig kell gondolnod, hogy milyen útvonalat járjanak be. És fontos, hogy hírleveledre is feliratkozzanak, hogy ingyenesen bármikor elérhesd őket. Így akármikor indíthatsz marketing kampányt, akár uborkaszezonban is.

Ezután az egészet automatizálni kell, mérni és tesztelni. Utána bármikor elérheted egy kattintással az ügyfeleidet, ha van a háttérben hírlevélküldő szoftvered. Ilyen például a MailChimp, mely jelenleg 2000 feliratkozóig ingyenesen használható.

Ezeket a leveleket meg kell írni, a form-okat (feliratkozási mezőket) integrálni kell a honlapodon, stb. Az is fontos kérdés a marketing terv alapján, hogy pontosan milyen automatizációra van szükség, mert olyan hírlevélküldő programot érdemes választani, amelyik megfelel ennek és fejlesztik folyamatosan, és a kötelező jogszabályoknak is eleget tesz. Ez időben lassabb, mint a Google Ads reklámkampány, de gyorsabb lehet, mint a következő SEO kategória.

6.3.3.  Keresőoptimalizálás (SEO)

A lényege, hogy minél többen találják meg a honlapodat, és ha rákeresnek akkor minél előkelőbb helyen szerepelj a Google listáján. Érdemes a honlapot ennek megfelelően megcsinálni, hogy látogatók is legyenek rajta. Ez egy lassabb folyamat minimum 3-6 hónap után szokott a linképítéssel együtt eredménye lenni. Ez azt jelenti, hogy a honlapod többet ér a Google szemében, ha releváns, jobb minőségű oldalról meglinkelik (linkek mutatnak az oldaladra). Érdemes korrekten linkekre szert tenni, különben megbüntethet a Google és akkor visszafelé sül el a mutatvány.

Bár mostanában már csak semlegesíteni szokta a kétes, például általad megvásárolt linkerőt. Összeszedtem Neked a legfontosabb infókat, így a keresőoptimalizálásról az alapokat, és legfontosabb beállításokat  itt találod meg. Ma már csak releváns, minőségi és lehetőleg hosszabb cikkben érdemes gondolkodni, ha saját blog indításán gondolkodsz.

 

6.3.4. Content marketing

Ha csak önmagában ezt az eszközt tudjuk használni, azzal is lehet eredményt elérni.

Ez nem más, mint a szövegírás, tartalom létrehozása, mely SEO és marketing szempontból célcsoportra (buyer persona) van megírva, megfelelő kulcsszavakkal és megfelelő kommunikációs csatornában van megosztva.

Ma már legalább ugyanannyi idő elmegy a cikk bereklámozásával, mint a cikk megírásával (minőségi, SEO optimalizált cornerstone cikkek). A saját blog indítása azért fontos, mert legalább 40-50 minőségi cikkre vagy aloldalra szükséged lesz (nem a kapcsolat oldalra gondolok), hogy a Google fel tudja mérni minek vagy a szakértője.

Ez azért fontos, mert az emberek többnyire információért és nem vásárlás céljával jönnek az oldalra. Ezáltal megtalálnak Téged és ha szimpatikus vagy, akkor később elképzelhető, hogy vásárolnak Tőled. Persze vannak kivételek. Például egy duguláselhárítás esetén nem fogunk cikkeket olvasgatni, ha elöntötte a víz a lakásunkat. 🙂

7. Jogi dolgok

A webjog ismerete elengedhetetlen, és nemcsak a GDPR rendeletre gondolok, hanem egyéb jogszabályra a webjog területén.

 

8. Adózás és számlázás

A legjobb altatóról és az egyenes, legrövidebb útról nem fejtem ki bővebben véleményemet. Rám sokszor furcsán néznek, ha nyugtát adok (ha számlára nincs szükség), de tudom, hogy segítő szándék van mögötte. Ettől függetlenül nem élek vele (hogy ne adjak).

Ha hosszú távon szeretnél egy komoly, megbízható vállalkozást felépíteni, akkor kezdd el akár KATA-s egyéni vállalkozóként. Alkalmazottaid is lehetnek. Bármikor (min. 1 hónapra) szüneteltetheted 2 perc alatt a vállalkozásodat. Elektronikusan mindent pár perc alatt elintézhetsz.

Mivel nem vagyok könyvelő, így vele, ill. adótanácsadóval konzultálj első körben. Jelenleg KATA-s egyéni vállalkozóként a kiadásod: havi 50 e Ft (évi 12 M Ft bevételig, áfamentesen) + kb. évi 50 e Ft iparűzési adó (jogszabály szerint max. 2% lehet) + évi 5 e Ft a kötelező kamarai tagság. Persze a nyugdíjad nem ebből lesz, de annak amúgy sem lesz túl nagy a lángja, de ez egy másik téma…

Könyvelését – mely elég egyszerű -, Te is megtanulhatod. Ma már a jogszabályt folyamatosan követő elektronikus számlázó programok segítik a precíz munkát. Pl. a Billzone akár ingyenesen is használható, megbízható rendszer.

9. Összefoglalás

Ha többször felmerült Benned, hogy önálló vállalkozást indítanál, akkor ezeket a lépéseket gondold végig. És legalább egyszer az életedben, megfontoltan tegyél egy próbát. Ehhez sem egy mikro vállalkozás, sem egy KKV nem engedheti meg magának, hogy ne legyen honlapja. De érdemes profin csinálni, mert a honlapoddal azonosítanak Téged…

Keresztes Attila

KKV számára épít csapatunk, komplexen, testre szabott WordPress alapú, tovább fejlesztett honlapot/webshopot garanciával. Fontos, hogy ezek ne csak szépek legyenek, hanem folyamatos bevételt is biztosítsanak.  Jómagam ezt a folyamatot segítem elő a megfelelő kommunikáció, határidők betartása és minőség megteremtésével. PR szakon diplomáztam és 2005 óta rengeteg céget tettünk sikeressé.

Related Posts
Google shoppingLinképítés